První ohlasy na nový volant Tesly. Žádné velké nadšení

9
První ohlasy na nový volant Tesly. Žádné velké nadšení
Fotografie: Tesla
  • Nový volant v Tesle Model S má usnadnit práci řidiče
  • První ohlasy zákazníků a fanoušků jsou však rozporné
  • Jak vypadá řízení bez kulatého volantu?

Zatímo většina inovací z fremontské továrny na sny bývá vítána s nadšením, občas se konstruktérům podaří parádní přešlap. Jak už se to vizionářům stává. Ať už mluvíme o víceméně nahodilém dálkovém zapínání a vypínání nových funkcí, díky němuž si někteří majitelé už nejsou zcela jistí, zda ráno najdou vůz se stejnými funkcemi, s jakými ho večer zaparkovali, či místy vysloveně odbytém dílenském zpracování. Nebo o překvapivě nepropracované funkcionalitě některých bezpečnostních asistentů (vzpomínáte, jak snadno šlo oklamat Autopilot, aby jej šlo aktivovat i s prázdnou sedačkou řidiče?)

Nejnověji zvedl vlnu kontroverze nový volant v inovované Tesle Model S, nazývaný yoke podle volského postroje podobného tvaru. Ten byl prezentován jako další úžasná novinka, zlepšení a posun, jenže ve skutečnosti jde o už o několikátý pokus, jak v autě nahradit osvědčený konvenční volant kulatého tvaru. A ten nikdy nedopadl úspěšně, s pouhými třemi výjimkami. Ujal se ve formulích, v batmobilu a filmovém inteligentním automobilu KITT ze seriálu Knight Rider.

Na internetu se objevují první videa s uživatelskými zkušenostmi. A z nich podle insideevs.com zatím zaznívá převážně zklamání. Problém je v tom, že Tesla ve snaze nahonit originalitu za každou cenu, avšak bez přehnaných nákladů, řekla A zavedením revolučního volantu, ovšem zapomněla dodat B s příslušnými úpravami, které by jeho používání usnadnily. Samozřejmě je řeč o převodu řízení. Zaítmco u formule znamená stačí na každou stranu zhruba čtvrt otáčky, u Tesly se proti verzi s kulatým volantem nezměnil a mezi rejdy řízení stále urazí 900 stupňů, tedy téměř tři otáčky. To je na kulatý volant optimum, jenže bez něj to znamená při náročnějším manévru několikeré přehmatávání a neustálou nejistotu, kam vlastně přesně položit ruku po přehmátnutí. Jistotě nepřidávají ani kapacitní dotykové plošky, ovládající jízdní funkce, které se ocitají při prudším zatočení mimo dosah příslušného palce. A korunu všemu nasadily nové ovladače ukazatelů směru. Klasická páčka pod volantem totiž byla shledána jako zbytný, drahý anachronismus a blikače se nově ovládají dvěma přesazenými dotykovými ploškami u levého palce. Řešení, inspirované motocykly (u naprosté většiny z nich se blikače na obě strany rovněž ovládají jen levou rukou, ovšem prostřednictvím páčky), může být fajn do okamžiku, kdy potřebujete pustit blikač s natočeným volantem. Typicky třeba při vyjíždění z řady parkujících aut. Kde ho ale hledat? Takže pěkně sklopit zrak a podívat se.

Někteří fanoušci jsou smířlivější a konstatují, že se na to zřejmě bude dát zvyknout. Jenže není nucení řidičů, aby si zvykali na volant, trochu za čárou? Nezvítězila náhodou forma nad funkcí? Elon zatím drží otěže Tesly pevně v rukách a to mj. znamená nezvykle štíhlou strukturu vedení automobilky. A přes ni se zatím dostávají ohlasy zákazníků k povolaným uším velice rychle (pohříchu na rozdíl od tradičních automobilek). A tak není vyloučeno, že se při neutuchajícím přívalu kritiky klasický volant do auta zase vrátí, přinejmenším na přání. Ostatně technicky tomu nic moc zřejmě nebrání. Uvidíme v následujících měsících, především po uvedení Modelu Y, který má yoke rovněž dostat.

Diskuze ke článku
Jakub
Jakub
Co mě praštilo jako první do očí. Jak moc ten volant je přeposilovaný. To řízení bude pocitově totálně odtržené od kol. Je pravda, že plaid není sportovní model, ale s tím výkonem.
Danny Czech
Danny Czech
Nebylo náhodou už dávno potvrzeno, že kupující bude mít na výběr mezi tímto a klasickým volantem?

Co se týče páček, z dlouhodobého hlediska je evidentní, že Tesla se snaží omezit počet ovládacích prvků, které jsou neměnné na minimum. Navíc, páčky se prostě kazí, u Škodovek standardně výměna po cca 200 tis. km. Ty plošky na volantu by teoreticky mohly vydržet déle.
Josef L
Josef L
Tesla jde jinou cestou než výrobci automobilů, tedy nechápu proč tam je volant, auto přece ví, kam majitel pojede, stejně tak když parkuje.... :)
Karel Chlumecky
Karel Chlumecky
Mě se nejvíc líbí, že se nikdo z vás nepozastavuje nad tím že u vozidla v řádu milionů je ta kvalita použitých materiálů jak u Hyundai před 10 léty
Prostě už z foto je vidět,jak je to laciný

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze