Zatímo většina inovací z fremontské továrny na sny bývá vítána s nadšením, občas se konstruktérům podaří parádní přešlap. Jak už se to vizionářům stává. Ať už mluvíme o víceméně nahodilém dálkovém zapínání a vypínání nových funkcí, díky němuž si někteří majitelé už nejsou zcela jistí, zda ráno najdou vůz se stejnými funkcemi, s jakými ho večer zaparkovali, či místy vysloveně odbytém dílenském zpracování. Nebo o překvapivě nepropracované funkcionalitě některých bezpečnostních asistentů (vzpomínáte, jak snadno šlo oklamat Autopilot, aby jej šlo aktivovat i s prázdnou sedačkou řidiče?)
Nejnověji zvedl vlnu kontroverze nový volant v inovované Tesle Model S, nazývaný yoke podle volského postroje podobného tvaru. Ten byl prezentován jako další úžasná novinka, zlepšení a posun, jenže ve skutečnosti jde o už o několikátý pokus, jak v autě nahradit osvědčený konvenční volant kulatého tvaru. A ten nikdy nedopadl úspěšně, s pouhými třemi výjimkami. Ujal se ve formulích, v batmobilu a filmovém inteligentním automobilu KITT ze seriálu Knight Rider.
Na internetu se objevují první videa s uživatelskými zkušenostmi. A z nich podle insideevs.com zatím zaznívá převážně zklamání. Problém je v tom, že Tesla ve snaze nahonit originalitu za každou cenu, avšak bez přehnaných nákladů, řekla A zavedením revolučního volantu, ovšem zapomněla dodat B s příslušnými úpravami, které by jeho používání usnadnily. Samozřejmě je řeč o převodu řízení. Zaítmco u formule znamená stačí na každou stranu zhruba čtvrt otáčky, u Tesly se proti verzi s kulatým volantem nezměnil a mezi rejdy řízení stále urazí 900 stupňů, tedy téměř tři otáčky. To je na kulatý volant optimum, jenže bez něj to znamená při náročnějším manévru několikeré přehmatávání a neustálou nejistotu, kam vlastně přesně položit ruku po přehmátnutí. Jistotě nepřidávají ani kapacitní dotykové plošky, ovládající jízdní funkce, které se ocitají při prudším zatočení mimo dosah příslušného palce. A korunu všemu nasadily nové ovladače ukazatelů směru. Klasická páčka pod volantem totiž byla shledána jako zbytný, drahý anachronismus a blikače se nově ovládají dvěma přesazenými dotykovými ploškami u levého palce. Řešení, inspirované motocykly (u naprosté většiny z nich se blikače na obě strany rovněž ovládají jen levou rukou, ovšem prostřednictvím páčky), může být fajn do okamžiku, kdy potřebujete pustit blikač s natočeným volantem. Typicky třeba při vyjíždění z řady parkujících aut. Kde ho ale hledat? Takže pěkně sklopit zrak a podívat se.
Někteří fanoušci jsou smířlivější a konstatují, že se na to zřejmě bude dát zvyknout. Jenže není nucení řidičů, aby si zvykali na volant, trochu za čárou? Nezvítězila náhodou forma nad funkcí? Elon zatím drží otěže Tesly pevně v rukách a to mj. znamená nezvykle štíhlou strukturu vedení automobilky. A přes ni se zatím dostávají ohlasy zákazníků k povolaným uším velice rychle (pohříchu na rozdíl od tradičních automobilek). A tak není vyloučeno, že se při neutuchajícím přívalu kritiky klasický volant do auta zase vrátí, přinejmenším na přání. Ostatně technicky tomu nic moc zřejmě nebrání. Uvidíme v následujících měsících, především po uvedení Modelu Y, který má yoke rovněž dostat.
Co se týče páček, z dlouhodobého hlediska je evidentní, že Tesla se snaží omezit počet ovládacích prvků, které jsou neměnné na minimum. Navíc, páčky se prostě kazí, u Škodovek standardně výměna po cca 200 tis. km. Ty plošky na volantu by teoreticky mohly vydržet déle.
Prostě už z foto je vidět,jak je to laciný