Inovované Tesly Model S a X jsou tady: mají výstřední volant a 3 displeje

Video
2
Inovované Tesly Model S a X jsou tady: mají výstřední volant a 3 displeje
Fotografie: Tesla.com
  • Nový je zejména interiér se třemi displeji a dalšími inovacemi
  • Výrobce přepracoval i baterie a uvedl další technické změny
  • Tesla přejmenovala také výbavové stupně
  • Inovované vozy se začnou vyrábět v prvním čtvrtletí 2021

Tesla se v posledních letech zaměřovala zejména na Model 3 a Model Y i výrazné navýšení objemu výroby. Své dosavadní vlajkové vozy ale v nabídce ponechávala bez větších designových změn a inovace se odehrávaly spíše v technické části, zejména pak v oblasti baterií a pohonu. Až doteď. Tesla před několika okamžiky představila zásadní facelift Modelů S a X, kde prim hraje zcela nový interiér s netypickým volantem, třemi displeji a novým uspořádáním. Tesla také přejmenovala jednotlivé výkonnostní stupně a přidala některé prvky funkční výbavy, které dosud chyběly, například možnost ovládat je zcela bez klíčku. Co vše je nového?

Tesla představila facelift Modelu S a X

V interiéru nezůstal kámen na kameni

Interiér Tesly Model S zůstával po osm let až na malé změny prakticky stejný. Tesla ho ale teď, společně s tím v Modelu X, od základu změnila. Místo vertikálního displeje tu máme po vzoru Tesly Model 3 klasicky postavený 17palcový displej s rozlišením 2 200 × 1 300 pixelů, který je nově možné natáčet doleva nebo doprava. Na rozdíl od levnějších vozů ale Tesla zachovala také displej před řidičem, který zobrazuje základní jízdní údaje a má úhlopříčku 12,3". Head-up displej bohužel opět chybí. Novinkou je nicméně zcela nový osmipalcový displej určený pro pasažéry na zadních sedadlech, který dovolí sledovat média, hrát hry nebo ovládat klimatizaci.

Oči každého okamžitě směřují na netypický volant, kterému chybí vrchní část, podobný spíše „beranům“ z letadel. Je však otázkou, zda se takový volant reálně objeví i u evropských verzí kvůli homologačním omezením. Interiér nese mnoho prvků, které známe už z Modelu 3, například neviditelné výdechy klimatizace AirWave (ta má ale jen tři zóny, nikoliv čtyři, jak je běžné u konkurence) nebo panel s bezdrátovými nabíječkami na středním tunelu, který byl také zcela přepracován, přibyly také moderní porty USB-C pro nabíjení elektroniky. Bezdrátové nabíječky a USB-C konektory mají k dispozici i pasažéři na zadních sedadlech.

Sedadla jsou nově nejen vyhřívaná (i ta zadní), ale i odvětrávaná, pro větší útulnost Tesla použila ambientní osvětlení (není však známo, zda bude na výběr z různých barev, jako to umí konkurence), interiér pak prosvětlí zcela nová panoramatická střecha u Modelu S, každý tón hudby pak uslyšíte díky prémiovému audiosystému s 22 reproduktory a aktivním potlačením hluku. Interiér si lze pořídit v základní celočerné, příplatkové černo-bílé nebo béžové verzi, které vás vyjdou na 57 tisíc korun. Významnou a vítanou inovací převzatou z Modelu 3 je Phone Key, tedy možnost používat mobilní telefon jako klíček.

Tesla Model X (2021)
Interiér nové Tesly Model X

Kosmetické změny zvenku, nové názvy výbava a tři motory

Zatímco uvnitř nezůstal kámen na kameni, zvenku Tesla provedla pouze kosmetické změny, znovu tak dokazuje, jak nadčasový design její vozy mají. Přední maska je nově ještě čistší s jednodušším nárazníkem, po vzoru Modelu 3 pak nově nemají ani Modely S a X chromované lišty, které nahradila černá varianta.

Tesla Model S (2021)
Exteriér zůstal až na malé změny stejný

Tesla potvrdila, že bateriové moduly jsou zcela nové, použila také nejnovější tepelné čerpadlo Octo Valve uvedené v Modelu Y a nedávno dodané do Modelu 3, které zvyšuje efektivitu. Lze očekávat, že také Modely S a X získají nový tepelný management s možností získávat teplo z baterie po rychlonabíjení a využít ho pro vyhřívání kabiny. I když to zatím Tesla nepotvrdila, lze také očekávat, že inovované verze již budou vybaveny konektorem CCS pro lepší kompatibilitu s veřejnými nabíjecími stanicemi, zejména pak se Superchargery v3, na kterých bylo dosud nutno používat adaptér, jenž omezoval nabíjecí výkon pouze na 140 kW.

Tesla Model X (2021)
Také design většího Modelu X zůstal v podstatě stejný

Tesla také upravila názvy výbav a ceny, do nabídky přidala další třímotorové verze. Základní Long Range mají u Tesel Model S i X klasicky dva motory. Z nabídky pak zmizela verze Performance, který u Modelů X i S nahradila verze s názvem Plaid. Ta už má tři motory a skutečně ultimátní parametry. U Modelu S se pak můžeme těšit ještě na verzi Plaid+ (původně označovaná jako Plaid), která bude tvořit vrchol nabídky, dorazí ale až na konci letošního roku.

Dojezd až Maximální rychlost Zrychlení 0-100 km/h Počet motorů
Model S Long Range 663 km 250 km/h 3,2 s 2
Model S Plaid 628 km 320 km/h 2,1 s 3
Model S Plaid+ Přes 840 km 320 km/h pod 2,1 s 3
Model X Long Range 580 km 250 km/h 3,9 s 2
Model X Plaid 547 km 262 km/h 2,6 s 3

Nové Tesly Model S a X se začnou vyrábět v prvním čtvrtletí tohoto roku, k prvním zákazníkům v Evropě se ale nové vozy dostanou až za tři čtvrtě roku, konkrétně v září. Na variantu Plaid+ si počkáme ještě déle, ta dorazí až v prosinci.

Cena
Model S Long Range 2 449 900 Kč
Model S Plaid 3 304 900 Kč
Model S Plaid+ 3 789 900 Kč
Model X Long Range 2 728 900 Kč
Model X Plaid 3 304 900 Kč
Nové výbavové stupně a české ceny inovovaných modelů
Diskuze ke článku
Jiří Novák
Jiří Novák
Už jste s tím jel, nebo tady jen třepete nějaké své domněnky? A ten Range Rover má stejný parametry zrychlení, případně technologie jako Tesla? Můžete nám tady klidně sepsat první dojmy, jsme zvědaví!
Roman Iška
Roman Iška
Hm, auto na baterky bez volantu a řadiče převodovky, hádající, copak asi ten šofér chce udělat (tohle, nee, tohle, nee aha toto), za cenu Range Rovera a jiných AUT. Teda, to je slušná PR masáž pro důvěřivé. Musk se musí smát jako houpací kůň.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze