Jak rychle se nabíjí Toyota bZ4X
test

Jak rychle se nabíjí Toyota bZ4X

Záruka na baterii, nebo rychlejší nabíjení?
11

Otestovali jsme první čistokrevný elektromobil Toyota a prověřili jeho nabíjecí křivku. Automobilka dává vysoce nadstandardní záruku na baterii, ale výměnou za to se Toyota bZ4X nabíjí o něco pomaleji. Stojí tato záruka za omezení při nabíjení, kterým Toyota baterii chrání?

Model bZ4X je plně elektrickou prvotinou Toyoty, která si hodně věří po stránce výdrže baterie. Záruka na baterii totiž je 10 let, případně milion kilometrů. Má to ale i odvrácenou stránku v podobě omezení rychlonabíjení, aby baterie nebyla příliš zatěžována. To je omezené množstvím (třikrát za 24 hodin), ale ani nabíjecí křivka není zrovna ukázková. Udávané maximum výkonu je sice 150 kW, ale toho se nám dosáhnout nepodařilo a z dosaženého maxima výkon rychle klesal.

Technické parametry Toyota bZ4X 2WD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 1 970 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 265 Nm
Baterie71,4 kWh (64 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 500 km
Cena od1 290 000 Kč

Nabíjecí křivka a maximální nabíjecí výkon

Venkovní teplota byla 18 °C a před nabíjením jsem ujel mírně přes 50 kilometrů, takže by baterie měla být zahřátá. Navíc nešlo o první jízdu ten den, protože předcházela asi 100kilometrová trasa, ovšem mezi cestami byla několikahodinová přestávka. Na začátku nabíjení při 7 % byl výkon 93 kW a postupně stoupal nahoru. Při 10 % byl už 105 kW, ve 12 % se dostal přes 110 kW a 120 kW překonal v 16 %. Maxima 134 kW pak dosáhl při 21 % a na podobné hodnotě se držel do cca 30 %.

Nad hranicí 30 % ale začal výkon klesat. Při 35 % byl 123 kW a stovce se přiblížil ve 42 %, kdy se Toyota bZ4X nabíjela výkonem 105 kW. Pod hranici 100 kW se výkon dostal při 46 % a podobnou rychlostí klesal až k 66 %, kdy se elektrická Toyota nabíjela výkonem 54 kW.

Toyota bZ4X se v horní části nabíjí velmi pomalu

Pod 50 kW se Toyota bZ4X dostala při 70 %, což ještě není tak špatné, ale zároveň to není nijak oslnivé. Do 81 % pokračuje ještě poměrně plynulý pokles na cca 37 kW, ale při 82 % přichází prudký pokles na 13,5 kW. To už se nevyplatí nabíjet na rychlonabíjecí stanici, protože je výkon jen mírně vyšší než 11 kW, což je maximální výkon palubní nabíječky pro AC nabíjení.

Stav baterie Nabíjecí výkon Doba nabíjení Nabito
7 % 93,4 kW 0,5 min. 0,17 kWh
10 % 105,4 kW 1,5 min. 1,79 kWh
12 % 111,3 kW 2,5 min. 3,17 kWh
16 % 122 kW 3,5 min. 5,5 kWh
21 % 134 kW 5 min. 8,57 kWh
30 % 133,9 kW 7 min. 13,63 kWh
35 % 123,7 kW 9 min. 17,12 kWh
42 % 105,4 kW 11 min. 21,51 kWh
43 % 104,4 kW 11 min. 21,74 kWh
46 % 98 kW 12 min. 23,43 kWh
49 % 90,8 kW 13 min. 25,48 kWh
52 % 84,9 kW 15 min. 27,24 kWh
55 % 76,8 kW 16 min. 29,22 kWh
59 % 67,5 kW 18 min. 31,86 kWh
66 % 54,4 kW 23 min. 36,21 kWh
70 % 49,6 kW 26 min. 38,8 kWh
72 % 47,4 kW 27 min. 39,75 kWh
73 % 45,6 kW 28 min. 40,74 kWh
77 % 40,4 kW 32 min. 43,27 kWh
79 % 38,8 kW 33 min. 44,04 kWh
81 % 36,8 kW 34 min. 45,15 kWh
82 % 13,5 kW 37 min. 46,14 kWh
85 % 8,9 kW 49 min. 48,49 kWh

Zhodnocení nabíjecí křivky

Můj závěr tedy je, že nabíjení Toyoty bZ4X je pomalejší než u konkurentů, zejména na opravdu dlouhé trasy s větším počtem rychlonabíjení auto není vhodné. Rychlonabíjení se vyplatí do cca 75 až 80 %, pak jde výkon prudce dolů. Navíc je potřeba počítat s omezením počtu rychlonabíjení za 24 hodin. Na druhou stranu, pro běžné používání většiny lidí to bohatě stačí, zejména pokud máte možnost nabíjet doma. Výhodou pak je vysoce nadstandardní záruka na baterii, takže pokud máte obavu z její životnosti, menší ústupek v podobě pomalejšího nabíjení za to nepochybně stojí.

Toyota bZ4X u nabíjecí stanice

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Tohle je prostě už o generaci starší vůz. Toyota to neřeší, protože jsou to pro ni zanedbatelné prodeje a mezi tím vyvíjí celou platformu pro širokou škálu EV. Uplně to chápu, že na tenhle model prdí. :-)))
Michal Vaner
Michal Vaner
Není ten limit rychlonabíjení tak nízký, že už na něj narazíte cestou do toho Chorvatska? Argument že na dlouhé cestě si stejně dělám zastávky beru. Asi i to pomalejší rychlonabíjení se nějak dá. Ale že si na cestě na dovolenou dáte poslední nabíjení na AC a zjistíte to až cestou, protože kdo dneska čte návody, to mi přijde trochu nešikovné řešení.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pokud budu mít dostatek informací o baterii, která je použita v mém autě, pak jsem schopen i bez strostlivosti výrobce se o baterii postarat tak, aby vydržela dlouho. Tyto informace, ale nikdo nedává.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Sám tu opakovaně píšu, že mě nevadí čekat o pár minut vice, že v okolí máme beztak jen samé 50kW stojany, ale tohle už je na rok 2024 fakt bida. I proto jsem z výběru (nejen proto) vyhodil Niro a novou Konu. Už ten rozdíl je moc velký. Enyaq je takové to nezbytné minimum si myslím.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze