Model bZ4X je plně elektrickou prvotinou Toyoty, která si hodně věří po stránce výdrže baterie. Záruka na baterii totiž je 10 let, případně milion kilometrů. Má to ale i odvrácenou stránku v podobě omezení rychlonabíjení, aby baterie nebyla příliš zatěžována. To je omezené množstvím (třikrát za 24 hodin), ale ani nabíjecí křivka není zrovna ukázková. Udávané maximum výkonu je sice 150 kW, ale toho se nám dosáhnout nepodařilo a z dosaženého maxima výkon rychle klesal.
Technické parametry Toyota bZ4X 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 690 × 1 860 × 1 650 mm, 1 970 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 71,4 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 500 km |
Cena od | 1 290 000 Kč |
Nabíjecí křivka a maximální nabíjecí výkon
Venkovní teplota byla 18 °C a před nabíjením jsem ujel mírně přes 50 kilometrů, takže by baterie měla být zahřátá. Navíc nešlo o první jízdu ten den, protože předcházela asi 100kilometrová trasa, ovšem mezi cestami byla několikahodinová přestávka. Na začátku nabíjení při 7 % byl výkon 93 kW a postupně stoupal nahoru. Při 10 % byl už 105 kW, ve 12 % se dostal přes 110 kW a 120 kW překonal v 16 %. Maxima 134 kW pak dosáhl při 21 % a na podobné hodnotě se držel do cca 30 %.
Nad hranicí 30 % ale začal výkon klesat. Při 35 % byl 123 kW a stovce se přiblížil ve 42 %, kdy se Toyota bZ4X nabíjela výkonem 105 kW. Pod hranici 100 kW se výkon dostal při 46 % a podobnou rychlostí klesal až k 66 %, kdy se elektrická Toyota nabíjela výkonem 54 kW.
Toyota bZ4X se v horní části nabíjí velmi pomalu
Pod 50 kW se Toyota bZ4X dostala při 70 %, což ještě není tak špatné, ale zároveň to není nijak oslnivé. Do 81 % pokračuje ještě poměrně plynulý pokles na cca 37 kW, ale při 82 % přichází prudký pokles na 13,5 kW. To už se nevyplatí nabíjet na rychlonabíjecí stanici, protože je výkon jen mírně vyšší než 11 kW, což je maximální výkon palubní nabíječky pro AC nabíjení.
Stav baterie | Nabíjecí výkon | Doba nabíjení | Nabito |
---|---|---|---|
7 % | 93,4 kW | 0,5 min. | 0,17 kWh |
10 % | 105,4 kW | 1,5 min. | 1,79 kWh |
12 % | 111,3 kW | 2,5 min. | 3,17 kWh |
16 % | 122 kW | 3,5 min. | 5,5 kWh |
21 % | 134 kW | 5 min. | 8,57 kWh |
30 % | 133,9 kW | 7 min. | 13,63 kWh |
35 % | 123,7 kW | 9 min. | 17,12 kWh |
42 % | 105,4 kW | 11 min. | 21,51 kWh |
43 % | 104,4 kW | 11 min. | 21,74 kWh |
46 % | 98 kW | 12 min. | 23,43 kWh |
49 % | 90,8 kW | 13 min. | 25,48 kWh |
52 % | 84,9 kW | 15 min. | 27,24 kWh |
55 % | 76,8 kW | 16 min. | 29,22 kWh |
59 % | 67,5 kW | 18 min. | 31,86 kWh |
66 % | 54,4 kW | 23 min. | 36,21 kWh |
70 % | 49,6 kW | 26 min. | 38,8 kWh |
72 % | 47,4 kW | 27 min. | 39,75 kWh |
73 % | 45,6 kW | 28 min. | 40,74 kWh |
77 % | 40,4 kW | 32 min. | 43,27 kWh |
79 % | 38,8 kW | 33 min. | 44,04 kWh |
81 % | 36,8 kW | 34 min. | 45,15 kWh |
82 % | 13,5 kW | 37 min. | 46,14 kWh |
85 % | 8,9 kW | 49 min. | 48,49 kWh |
Zhodnocení nabíjecí křivky
Můj závěr tedy je, že nabíjení Toyoty bZ4X je pomalejší než u konkurentů, zejména na opravdu dlouhé trasy s větším počtem rychlonabíjení auto není vhodné. Rychlonabíjení se vyplatí do cca 75 až 80 %, pak jde výkon prudce dolů. Navíc je potřeba počítat s omezením počtu rychlonabíjení za 24 hodin. Na druhou stranu, pro běžné používání většiny lidí to bohatě stačí, zejména pokud máte možnost nabíjet doma. Výhodou pak je vysoce nadstandardní záruka na baterii, takže pokud máte obavu z její životnosti, menší ústupek v podobě pomalejšího nabíjení za to nepochybně stojí.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz