5 celkově nejúspornějších elektromobilů testu Zaostřeno na spotřebu

4
5 celkově nejúspornějších elektromobilů testu Zaostřeno na spotřebu
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V seriálu Zaostřeno na spotřebu vyhodnocujeme i reálnou spotřebu za celý test
  • Jde o spotřebu podle nabíjení, tedy celkovou energii, kterou auto za test spotřebovalo
  • Zde je pět celkově nejúspornějších elektromobilů podle nabíjení

První sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme už ukončili a postupně bereme různé parametry a vyhodnocujeme 5 nejúspornějších elektromobilů v dané disciplíně. Nejprve jsme sestavili žebříček 5 nejúspornějších elektromobilů na kombinovaném okruhu, poté 5 nejúspornějších elektromobilů ve městě, po něm následovalo 5 nejúspornějších elektromobilů mimo město, žebříček nejúspornějších elektromobilů na rychlostní silnici a 5 nejúspornějších elektromobilů na dálnici. Celý přehled uzavřeme seznamem pěti elektromobilů s nejnižší celkovou spotřebou za celý test.

Reálná spotřeb za celý test

V každém testu spotřeby vyhodnocujeme i reálnou spotřebu za celý test podle nabíjení. Jedna věc je, co ukáže palubní počítač, který někdy nepočítá veškerou spotřebovanou energii, ale podstatné je, kolik auto spotřebovalo celkem včetně ztrát při nabíjení. Stejně jako spotřebu ve městě, i tuto hodnotu výrazněji ovlivní i venkovní teplota. To ještě více vyzdvihuje auta, která se do pětice s nejnižší spotřebou dostala i navzdory zimním podmínkám.

5. místo: Škoda Citigo-e iV

První sériový elektromobil Škoda je nejmenší z testovaných vozů a je o něm známé, že umí být úsporný. Když není potřeba topit, dosahuje velmi nízkých hodnot. Test ale probíhal v únoru, kdy se teploty pohybovaly okolo nuly, takže si nemalou část energie vzalo právě topení. Přesto elektrické Citigo-e iV zabodovalo i celkově díky spotřebě 20,23 kWh/100 km podle nabíjení.

4. místo: Mazda MX-30

Mazda MX-30 naopak nemá pověst úsporného elektromobilu, což potvrzuje i poměrně vysoká hodnota WLTP, která je rovných 19 kWh/100 km. Test ale probíhal na podzim v teplotách většinou mezi 15 až 20 °C, kdy není moc potřeba topení ani klimatizace. Byly to tedy ideální podmínky a Mazda ukázala, že udávaná normovaná spotřeba je reálná, protože celková spotřeba v testu vyšla na 19,2 kWh/100 km.

3. místo: Hyundai Ioniq Electric

Elektrický Hyundai Ioniq je úsporností vyhlášený a nechyběl ani v předchozích pěti srovnáních. Dostal se tam i přestože test probíhal v únoru, tedy při teplotách okolo nuly. Rozhodně tedy neměl ideální podmínky. To se projevilo právě na spotřebě za celý test, která vyšla na 16,93 kWh/100 km. Není to sice na první místo, ale klobouk dolů, že i v zimě dokáže soupeřit s elektromobily, jejichž test probíhal v ideálních podmínkách.

2. místo: Hyundai Kona Electric

Elektromobily Hyundai a Kia jsou známé úsporností, takže od Kony se nízká spotřeba tak nějak čeká a potvrzuje to i v tomto srovnání. Překvapila ale tím, že se dostala i před Ioniq. Rozdíl byl ovšem minimální a test navíc probíhal koncem října, kdy byly teploty většinou mírně pod 10 °C, tedy o něco příznivější než třeba u Ioniqu. Reálná spotřeba za celý test vyšla na 16,87 kWh/100 km, to je také vzhledem k podmínkám skvělý výsledek.

1. místo: Mini Cooper SE

Většinu předchozích srovnání ovládl Mini Cooper SE a nejinak je tomu i v reálné spotřebě za celý test. Potvrdil pozici opravdu úsporného elektromobilu, i když je nutné dodat, že test probíhal začátkem července, kdy ovšem nebyla vedra, takže byly optimální teploty okolo 20 °C a nebyla moc potřeba ani klimatizace. To samozřejmě spotřebě pomohlo, ale spotřeba oproti Ioniqu a Koně je nižší o cca 1,4 kWh/100 km a vychází na 15,4 kWh/100 km. Je tedy otázka, co by s tím udělala podobná venkovní teplota.

Ano, nejde o srovnávací test ve stejných podmínkách, proto nevyhodnocujeme tabulku všech, ale pouze oceňujeme 5 elektromobilů s nejnižší spotřebou, které se do první pětky dostaly i navzdory podmínkám. A právě vozy, které se tam dostaly v zimě, což znamená při nejméně vhodných podmínkách pro spotřebu elektromobilu, si zaslouží zvláštní pochvalu. Protože za nimi skončilo mnoho elektromobilů, jejichž test probíhal v mnohem příznivějších podmínkách.

Související články
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Ty rozdílné teploty je velký problém, takže Citigo-e by na tom bylo výrazně lépe, Ioniq by skončil před Konou. Tedy odhaduji pořadí při stejné teplotě na Mini, Ioniq, Kona, Citigo-e, Mazda.
Marek Tomíšek
Je to tak, teplota dělá velký rozdíl. Navíc u některých aut větší a u některých menší (například Hyundai těží z výhod tepelného čerpadla), takže tato tabulka je spíše o tom, že vyzdvihuje auta, která se tam dostala navzdory podmínkám. Kdyby byla všechna auta testovaná v ideálních podmínkách, pravděpodobně by tam Mazda nebyla a byla by tam jiná auta (například Kia e-Niro se pohybovala za první pětou,má stejnou techniku jako Kona, pouze je o třídu větší).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze