První sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme už ukončili a postupně bereme různé parametry a vyhodnocujeme 5 nejúspornějších elektromobilů v dané disciplíně. Nejprve jsme sestavili žebříček 5 nejúspornějších elektromobilů na kombinovaném okruhu a teď se podíváme na spotřebu ve městě, které je pro elektromobily ideálním provozem. Níže je seznam vozidel, které prošly testem spotřeby a ze kterých vzniklo toto pořadí.
- Škoda Citigo-e iV
- BMW i3
- Kia e-Niro
- Jaguar i-Pace
- Hyundai Ioniq Electric
- Tesla Model 3 LR
- Mini Cooper SE
- Renault ZOE R135
- Mercedes Benz EQC
- Honda e Advance
- Volkswagen ID.3 58 kWh
- Peugeot e-2008
- Hyundai Kona Electric
- Mazda MX-30
Spotřeba ve městě
V každém testu spotřeby vyhodnocujeme spotřebu ve městě. Zaznamenáváme všechny jízdy městem a počítáme průměrnou spotřebu ze všech jízd. Na rozdíl od kombinovaného okruhu, kde se u jednotlivých testů liší hlavně povětrnostní podmínky, u spotřeby ve městě je to i o štěstí daného auta na trasy a na dopravní situaci. I tak to ale může napovědět, jak úsporně dané auto zvládá městský provoz.
5. místo: Hyundai Ioniq Electric
Elektrický Hyundai Ioniq je úsporností vyhlášený a vypadá to, že nebude chybět v žádné pětici nejlepších. Ve městě ale skončil až na konci první pětky, ale je potřeba zmínit, že test probíhal v únoru, tedy při teplotách okolo nuly. Neměl tedy rozhodně ideální podmínky a právě při pomalé jízdě po městě se vytápění projeví nejvýrazněji. Palubní počítač ale v průměru za všechny jízdy po městě ukázal pouze 15,99 kWh/100 km. Za to vděčí nepochybně i tepelnému čerpadlu, které je u elektromobilů na zimní spotřebě hodně znát. Za první pětkou skončily i mnohé elektromobily, které test absolvovaly v lepších podmínkách.
4. místo: Tesla Model 3 LR
Zatímco na kombinovaném okruhu se Tesla Model 3 Long Range do první pětice neprobojovala, ve městě se jí to podařilo a skončila na velmi pěkném čtvrtém místě. Na rozdíl od Ioniqu bojovala během testu s opačným problémem. Test probíhal v létě, kdy teplota byla nad 20 °C a bylo slunečné počasí. Takže když se sluneční paprsky opřely do panoramatické střechy, měla klimatizace dost práce, aby interiér vychladila na komfortní teplotu. I přesto vyšla spotřeba ve městě na velmi pěkných 15,39 kWh/100 km.
3. místo: Hyundai Kona Electric
Elektromobily Hyundai a Kia jsou známé úsporností, takže od Kony se nízká spotřeba tak nějak čekala. Že ale porazí svého úspornějšího bratra Ioniqa, to jsme nečekali. Test ovšem probíhal koncem října, kdy byly teploty většinou pod 10 °C, tedy sice nízké, ale příznivější než v únoru, kdy probíhal test spotřeby Ioniqu. Pravděpodobně i díky tepelnému čerpadlu, které pomůže nejvíce právě v teplotách mírně nad nulou, zvládla test spotřeby ve městě výborně, konkrétně za 14,09 kWh/100 km.
2. místo: Peugeot e-2008
Peugeot e-2008 si ani na kombinovaném okruhu nevedl špatně, ale skončil až za první pětkou. Ve městě nicméně ukázal, kde je jeho silná stránka, protože dálniční spotřebu měl naopak poměrně vysokou, takže výsledek na okruhu dohnal právě v městském provozu. I zde ale pomohly podmínky, protože test probíhal koncem září, kdy nebyla nijak velká zima, ale také už nebyla tolik potřeba klimatizace. To je právě ve městském provozu ideální. Spotřeba při průjezdech zejména Prahou a Ostravou tedy vyšla na krásných 13,97 kWh/100 km.
1. místo: Mini Cooper SE
Stejně jako na kombinovaném okruhu se vítězem stal Mini Cooper SE, který spíše než úsporně vypadá jako sportovněji zaměřená stylovka. Musíme ale uznat, že auto mělo takřka ideální podmínky, protože test probíhal začátkem července, ale nebyla tou dobou vedra. Takže byly optimální teploty okolo 20 °C a nebyla moc potřeba ani klimatizace. I tak je ale výsledek 12,41 kWh/100 km opravdu krásný a musíme dodat, že klimatizace byla potřeba přece jen více než v případě druhého Peugeotu. I přesto Mini Cooper SE zvítězil i ve městě.
Chtěli byste další taková srovnání? Do komentářů nám můžete napsat i to, kterou hodnotu spotřeby byste chtěli porovnat příště? Má to být dálnice, běžná silnice mimo město nebo třeba spotřeba ve městě?