Otestovali jsme, jaká je reálná spotřeba Peugeotu e-2008 v běžném provozu
test

Otestovali jsme, jaká je reálná spotřeba Peugeotu e-2008 v běžném provozu

Zaostřeno na spotřebu
2

Ještě před klasickým redakčním testem Peugeotu e-2008, na který jsme se moc těšili, se nám naskytla příležitost zapůjčit tento elektromobil z autosalonu ŠUDOMA S.R.O. v Mostě, čehož jsme rádi využili k testu zaostřenému na spotřebu.

Některé elektromobily z koncernu PSA už jsme měli možnost otestovat, případně alespoň krátce vyzkoušet. Ale jaká je jejich reálná spotřeba? To jsem otestoval na největším z nich, Peugeotu e-2008. Tak se pojďme podívat na test zaostřený na spotřebu.

Technické parametry Peugeot e-2008

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 300 × 1 770 × 1 530 mm, 1 548 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,3 kWh / 100 km, dojezd: 310 km
Cena od875 000 Kč

V katalogu výše se můžete podívat, že Peugeot e-2008 má baterii o celkové kapacitě 50 kWh, z čehož je využitelná kapacita 45 kWh. Ta zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 310 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba je 18,3 kWh/100 km. Cena Peugeotu e-2008 startuje na 935 000 Kč včetně DPH ve výbavě e-Allure, ale námi testovaná výbava e-GT začíná na rovném milionu korun. V současné době ale platí akční sleva 60 tisíc korun na všechny verze, takže nejlevnější můžete koupit za 875 tisíc Kč.

Palubní počítač Peugeotu e-2008 ukázal spotřebu 15,1 kWh/100 km, což je pěkná hodnota.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Peugeotu e-2008 ukázal spotřebu 15,1 kWh/100 km, což je pěkná hodnota.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na rovných 13,8 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 17,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst výraznější, konkrétně na 23,6 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 958 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale převažovala dálnice na trase Beroun – Havířov a zpět. Ve městě to bylo celkem 75 kilometrů a spotřeba tam byla necelých 14 kWh/100 km podle palubního počítače. Palubní počítač ukázal hodnotu spotřeby za celý test 18,7 kWh/100 km, ale celkem Peugeot e-2008 odebral 207,816 kWh, takže spotřeba vyšla na 21,7 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 75 km) 13,97 kWh/100 km 322 km
Mimo město (90 km/h) 13,8 kWh/100 km 326 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 17,75 kWh/100 km 253 km
Dálnice (130 km/h) 23,55 kWh/100 km 191 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 15,1 kWh/100 km 298 km
Celý test (958 km) podle nabíjení 21,69 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

V Peugeotu e-2008, stejně jako v jiných Peugeotech, má řidič nezvyklou pozici za volantem, protože malý oválný volant musí být níže, aby přes něj bylo vidět na přístrojový štít. Volant je tak mezi stehny, ale po stovkách kilometrů za ním jsem si postupně začal zvykat. Pojďme se ale podívat hlavně na to, jak toto auto funguje po stránce úspornosti.

Reálná spotřeba za celý test vyšla na téměř 22 kWh/100 km.

Pokud jde o úspornost, tak asi nejvíce mi vadilo, že mám k dispozici pouze dva stupně rekuperace, které se přepínají pákou voliče směru jízdy, a není možné rekuperaci vypnout za účelem plachtění, když nepotřebuji brzdit. Teoreticky toho lze docílit správnou polohou pedálu akcelerace, ale není jednoduché trefit ji a vyžaduje to velké soustředění. Jinak se ale ukázalo, že při delších a plynulejších jízdách po městě a za takřka ideálních podmínek (teploty byly okolo 15 °C) je Peugeot e-2008 velmi úsporný. Když se ale rozjede na maximální povolenou dálniční rychlost, dostane se spotřeba do úplně jiných čísel.

Reálná spotřeba za celý test vyšla na téměř 22 kWh/100 km, ale je potřeba přihlédnout k tomu, že na trase převažovala jízda po dálnici, byť na mnoha místech pomalejší kvůli omezení. S menším podílem dálnice, kde spotřeba Peugeotu e-2008 opravdu prudce stoupá, by se tedy pravděpodobně dalo jezdit okolo 20 kWh/100 km, možná i trochu úsporněji. Závěrem bych rád poděkoval autosalonu Šudoma Most za umožnění tohoto testu.

Diskuze ke článku
Jirka JINDRA
Díky za test, ale vidím zásadní problém v podmínkách - proč je většina testu na dálnici? Elektroauto je na dálkové trasy nevhodné, typický zájemce ho bude chtít spíše jako druhé auto do rodiny pro mnoho jízd na kratší vzdálenost, vc. cest do zamestnani. Podobně firmy, jak u osobních, tak u užitkových vozů.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze