Renault ZOE R135 jsem již testoval a ocenil jsem, že i přes doplnění o rychlonabíjení CCS zůstala palubní nabíječka o výkonu 22 kW, díky které nabijete rychle prakticky kdekoli. Celkově je to praktické auto, se kterým se mi dobře jezdilo. A jak je na tom se spotřebou? Na to se podíváme nyní.
Jak v našem testu obstál Renault ZOE?
Technické parametry Renault ZOE (2020) R135
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 087 × 1 787 × 1 562 mm, 1 502 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 245 Nm / 1 500 ot/min |
Baterie | 52 kWh (55 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 50 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,7 kWh / 100 km, dojezd: 386 km |
Cena od | 1 027 000 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Renault ZOE R135 má baterii o využitelné kapacitě 52 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 395 kilometrů. Udávaná kombinovaná spotřeba je 17,7 kWh/100 km. Cena startuje na rovných 900 000 Kč včetně DPH, ale testovaný kus byl ve výbavě Intens, která stojí o 35 tisíc Kč více.
Součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Renaultu ZOE R135 ukázal pěknou spotřebu 14,5 kWh/100 km.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 14,2 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 19,2 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h to je 23 kWh/100 km.
Za celý test jsem ujel 306 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek, ale převažovaly dálnice. Palubní počítač má jen jednu hodnotu spotřeby, kterou jsem musel nulovat kvůli dílčím výsledkům. Mám tedy jen hodnotu podle nabíjení. Celkem Renault ZOE odebral 62,426 kWh, takže spotřeba vyšla na 20,4 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 95,1 km) | 17,31 kWh/100 km | 300 km |
Mimo město (90 km/h) | 14,2 kWh/100 km | 366 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 19,15 kWh/100 km | 271 km |
Dálnice (130 km/h) | 22,95 kWh/100 km | 226 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 14,5 kWh/100 km | 358 km |
Celý test (306 km) podle nabíjení | 20,4 kWh/100 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 52 kWh.
Komentář Marka Tomíška:
Renault ZOE je povedené auto, ale je na něm vidět, že je konstruované primárně do města. Nejenže má maximální rychlost „pouze“ 140 km/h, ale i spotřeba s rychlostí roste poměrně prudce. Na kombinovaném okruhu, kde je menší zastoupení dálnice a zbytek jsou okresky, obce a město, byla spotřeba 14,5 kWh/100 km, ale za celý test, kde byl větší poměr jízdy po dálnicích, už byla výrazně vyšší.
Nevýhodou Renaultu ZOE je to, že nemá možnost volby plachtění bez rekuperace. To by také snížilo spotřebu zejména při jízdách po okreskách, kde by se nejvíce plachtění využilo. Oceňuji alespoň dva stupně rekuperace, tedy základní D a silnější B.