5 nejúspornějších elektromobilů na našem kombinovaném okruhu

7
5 nejúspornějších elektromobilů na našem kombinovaném okruhu
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Každý elektromobil v seriálu Zaostřeno na spotřebu absolvuje stejný okruh
  • Trasa obsahuje město, dálnice i okresky a spotřeba je podle palubního počítače

První sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme už ukončili a místo elektromobilů teď každých 14 dní vychází test spotřeby hybridů a ob týden test spotřeby plug-in hybridů. Než ale začneme novou sérii testů spotřeby elektromobilů, pojďme si vyhodnotit tu předchozí. Postupně vezmeme různé parametry a vyhodnotíme 5 nejúspornějších elektromobilů v dané disciplíně. Níže naleznete seznam testů spotřeby elektromobilů, jak v rámci seriálu testy vycházely.

Kombinovaný okruh podle palubního počítače

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měříme spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. A právě nejlepší výsledky z tohoto okruhu naleznete níže, tak pojďme na to. Po absolvování okruhu vyhodnocujeme spotřebu podle toho, jaké číslo ukázal palubní počítač.

5. místo: Renault ZOE R135

Renault ZOE R135 je zatím nejsilnější verzí tohoto městského elektromobilu z Francie a má největší baterii. Teoreticky nejúspornější variantou tedy není, ale v našem testu si vedl dobře. Podle výsledků je vidět, že dálnice není jeho revírem, ale při pomalejší jízdě je úsporný a kombinovaný okruh, jehož cca 2/3 jsou okresky, města a obce, zvládl se spotřebou 14,5 kWh/100 km. Výsledku pomohly i povětrnostní podmínky, protože test probíhal koncem března, kdy už bylo relativně teplé a slunné počasí. Nemuselo tedy moc běžet topení ani klimatizace.

4. místo: Hyundai Kona Electric

Elektromobily Hyundai a Kia jsou známé úsporností, takže od Kony se nízká spotřeba tak nějak čekala. Test ovšem probíhal koncem října, kdy už byly teploty většinou pod 10 °C. Přesto ale Hyundai Kona Electric, i díky tepelnému čerpadlu, zvládla test spotřeby výborně. Dálnice není ani u Kony silnou stránkou, ale kombinovaný okruh zvládla za rovných 14 kWh/100 km.

3. místo: Škoda Citigo-e iV

První sériový elektromobil Škoda je o poznání menší než auta, která skončila za ním. Nižší spotřeba tedy tolik nepřekvapí, ale test probíhal v únoru, kdy se teploty pohybovaly okolo nuly, takže si nemalou část energie vzalo právě topení. To bylo znát zejména při pomalé jízdě ve městě. Stejně tak byla vysoká spotřeba na dálnici, kam rozhodně Citigo není určené. Jízda po okreskách mu ale vyhovuje a po kombinovaném okruhu ukázal palubní počítač 13,8 kWh/100 km.

2. místo: Hyundai Ioniq Electric

Elektrický Hyundai Ioniq je úsporností vyhlášený a vypadá to, že nebude chybět v žádné pětici nejlepších. Na rozdíl od výše zmíněných aut je totiž velmi úsporný i na dálnici. Přestože test probíhal taktéž v únoru a ve velmi podobných podmínkách jako mělo Citigo, tedy teplotách okolo nuly, a navzdory tomu, že je Ioniq o dvě třídy větší než Citigo, měl spotřebu nižší i na okruhu, konkrétně ukázal 13,6 kWh/100 km.

1. místo: Mini Cooper SE

Vítězem se zcela nečekaně stal Mini Cooper SE, který spíše než úsporně vypadá jako sportovněji zaměřená stylovka. Překvapil ale prakticky ve všech parametrech spotřeby, takže to náhoda není. Musíme ale uznat, že auto mělo takřka ideální podmínky, protože test probíhal začátkem července ale nebyla tou dobou vedra. Takže byly optimální teploty okolo 20 °C a nebyla moc potřeba ani klimatizace. I tak je ale výsledek 12,8 kWh/100 km opravdu krásný a netroufáme si odhadnout, jak by dopadl souboj s Ioniqem ve stejných podmínkách. Je ale nutné dodat, že Mini je také podstatně menší auto než Ioniq.

Chtěli byste další taková srovnání? Do komentářů nám můžete napsat i to, kterou hodnotu spotřeby byste chtěli porovnat příště? Má to být dálnice, běžná silnice mimo město nebo třeba spotřeba ve městě?

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
I v testech Bjorna Nylanda má Mini Cooper vynikající spotřebu, takže to není náhoda. Jak píšete, je to překvapivě nejúspornější auto na trhu, škoda jen té ceny.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
A jak je na tom ta všude opěvovaná Tesla? ... nejmodernější technologie, nejpokročilejší motor, nejlepší baterie... a nedostane se do první pětky v efektivitě provozu?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze