Kolega Martin Pultzner tehdy elektrickou Konu nazval elektrickým unikátem a i když jí pár konkurentů přibylo, dá se tak označit i teď. Protože jiný elektrický crossover segmentu B, který má podobný dojezd, na trhu nenajdete. Zároveň má i relativně rychlé nabíjení a nízkou spotřebu. Proto jsme si ji vybrali i na rekord ve 24hodinovce elektromobilem, během kterého jsme ujeli 1 823 kilometrů. Pojďme se teď ale zaměřit jen na spotřebu.
Hyundai Kona Electric (test) - Elektrický unikát
Technické parametry Hyundai Kona Electric Power
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 165 × 1 800 × 1 565 mm, 1 760 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 395 Nm |
Baterie | 67,1 kWh (64 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 72 kW, palubní: 7 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,3 kWh / 100 km, dojezd: 484 km |
Cena od | 1 099 990 Kč |
Hyundai Kona Electric Power má baterii o celkové kapacitě 67,1 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše, a využitelná kapacita je 64 kWh. Ta zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 484 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 14,7 kWh/100 km. Cena této silnější Kony s větší baterií startuje na 1 099 990 Kč včetně DPH ve výbavě Smart, ale námi testovaná výbava Style začíná na 1 219 990 Kč. Na všechny výbavy ale momentálně platí akční zvýhodnění, takže je můžete pořídit o 50 tisíc korun levněji.
Palubní počítač Hyundai Kony Electric ve verzi Power ukázal spotřebu rovných 14 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Hyundai Kony Electric ve verzi Power ukázal spotřebu rovných 14 kWh/100 km, což je velmi pěkná hodnota.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na rovných 13 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 16,1 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla na stále relativně dobrých 21,2 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 16,87 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 397 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 53 kilometrů a spotřeba tam byla 14,1 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky cca 50/50. Palubní počítač ukázal hodnotu spotřeby za celý test 15,6 kWh/100 km, ale celkem Hyundai Kona Electric odebrala 66,99 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 16,87 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 52,8 km) | 14,06 kWh/100 km | 455 km |
Mimo město (90 km/h) | 13 kWh/100 km | 492 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 16,05 kWh/100 km | 398 km |
Dálnice (130 km/h) | 21,2 kWh/100 km | 301 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 14 kWh/100 km | 457 km |
Celý test (397 km) podle nabíjení | 16,87 kWh/100 km |
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 64 kWh.
Komentář Marka Tomíška:
Přestože test probíhal v podzimních teplotách, které se pohybovaly mezi 10 až 15 °C, a už bylo potřeba v autě topit, výsledky Kony jsou velmi pěkné. Je vidět, že je úsporná nejen v létě, ale díky tepelnému čerpadlu teplota nestoupne výrazně ani při poklesech teploty.
Velmi příjemné pak na Koně je, že se dá rekuperace plynule regulovat pomocí pádel pod volantem. Jednak umí neutrální plachtění, což je ideální pokud nepotřebuji brzdit, ale lze také nastavit rekuperaci ve čtyřech stupních, což v praxi znamená, že při troše předvídavosti téměř není potřeba brzdový pedál. Kromě třetího stupně rekuperace lze totiž dosáhnout ještě vyšší rekuperace přidržením levého pádla, kdy auto umí takto i zastavit. Takže brzdový pedál a s ním i klasické brzdy jsou potřeba jen při nouzovém brzdění.
Díky nízké spotřebě v kombinaci s velkou baterií má Hyundai Kona Electric Power opravdu dlouhý dojezd, který většina lidí ani nevyužije. Já osobně tedy považuji tak velkou baterii za zbytečnou (pokud někdo nejezdí často dlouhé trasy) a spíše bych preferoval verzi Eco s baterií o využitelné kapacitě 39 kWh.
Za poslední 4 měsíce mám dlouhodobou spotřebu dle auta 13,2 kWh/100km.
A to mám větší než průměrný příjem.
Konu64 mám již třetím rokem, nošovickou. Spotřeba je daleko lepší, než pánové uvádějí. Kdo nevyzkouší, nepochopí. Nejezdím ani náhodou jako čepičář ani jako kloboučník. Poptejte se těch, kdo s tím skutečně jezdí a ne těch, co na objednávku píší takovéto články. Nedávno jsem opět mazal průměrnou spotřebu po 10,000km a byla 13,4/100km.
Moje zkušenost a můj názor.