Otestovali jsme, jakou spotřebu v běžném provozu má Jaguar I-PACE
test

Otestovali jsme, jakou spotřebu v běžném provozu má Jaguar I-PACE

Zaostřeno na spotřebu

Jaguar I-PACE patří mezi luxusní elektromobily a stejně jako Tesla Model X jde o crossover, který kombinuje vyšší podvozek a pohon 4×4 se sportovněji střiženou karoserií. Je ovšem menší než zmíněná Tesla.

První elektromobil prémiové britské značky jsme již v testu měli. Jaguar I-PACE otestoval kolega Martin Pultzner. Teď se tedy pojďme v rámci nedávno vytvořeného seriálu podívat, jaká je jeho reálná spotřeba a jak závisí na jízdním režimu.

Jaguar I-PACE: Tesla killer?! (test)

Technické parametry Jaguar I-PACE 2018

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 682 × 1 895 × 1 565 mm, 2 133 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 koní, točivý moment: 696 Nm
Baterie90 kWh
SpotřebaKombinovaná: 21,2 kWh / 100 km, dojezd: 480 km
Infotainment10" dotykový displej
Cena2 088 944 Kč

Na technické informace o Jaguaru I-PACE se můžete podívat v našem katalogu výše. Energii ukládá do baterie o kapacitě 90 kWh, která zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP krásných 470 kilometrů. Oficiálně udávaná kombinovaná spotřeba je 21,2 kWh/100 km. Cena startuje na 2 088 944 Kč včetně DPH, ale aktuální vylepšená verze začíná na 2 113 628 Kč včetně DPH.

Palubní počítač Jaguaru I-PACE ukázal 19,6 kWh/100 km, což je na vůz této velikosti a výkonu velmi pěkná hodnota.

Stejně jako ostatní auta prošel i elektrický Jaguar jednotným testovacím okruhem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet plynule, ale na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace. Palubní počítač Jaguaru I-PACE ukázal 19,6 kWh/100 km, což na vůz této velikosti a výkonu je velmi pěkná hodnota.

Při jízdách po městě ukázal palubní počítač v průměru 22,8 kWh/100 km.

Vyhodnotil jsem samozřejmě i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, byla spotřeba 18,1 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici to bylo 22,5 kWh a při dálniční rychlosti 130 km/h už je nárůst spotřeby dle očekávání výraznější. Podle palubního počítače si auto na dálnici řekne o cca 27,5 kWh/100 km. Při jízdách po městě ukázal palubní počítač v průměru 22,8 kWh/100 km.

Vzhledem ke krátké zápůjčce šlo o zatím nejkratší test spotřeby. S Jaguarem jsem ujel 182 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Palubní počítač za celý tento úsek ukázal hodnotu 21,9 kWh/100 km, ale celkem do auta „nateklo“ 48,484 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 26,67 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 47,7 km) 22,8 kWh/100 km 371 km
Mimo město (90 km/h) 18,05 kWh/100 km 469 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 22,5 kWh/100 km 376 km
Dálnice (130 km/h) 27,5 kWh/100 km 308 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 19,6 kWh/100 km 432 km
Celý test (181,8 km) podle nabíjení 26,67 kWh/100 km

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 84,7 kWh.

Komentář Marka Tomíška:

Vadilo mi, že nemohu regulovat rekuperaci vozu pomocí pádly pod volantem.

Jaguar I-PACE je příjemné a opravdu komfortní auto. Má výkon 400 koní, což zajišťuje i slušnou dynamiku, ale je znát poměrně vysoká hmotnost auta: jak při zrychlení, tak i v zatáčkách. Na hodnotách spotřeby při ustálených rychlostech se ale naopak pozitivně projevil aerodynamický tvar karoserie, protože ve srovnání například s Kiou e-Niro z minulého dílu neklesá teoretický dojezd s rychlostí tak prudce. Vadilo mi, že nemohu regulovat rekuperaci vozu pomocí pádly pod volantem a po sundání nohy z plynu následuje poměrně intenzivní rekuperační brzdění. Při využití neutrálního plachtění v případech, kdy není potřeba brzdit, by byla efektivita vyšší a tím i nižší spotřeba. Dá se to eliminovat prací s pedálem akcelerace, ale možnost nastavení neutrálu pádly pod volantem funguje lépe a je pohodlnější.

Celkově je Jaguar I-PACE povedené auto, které se velikostí trefuje do poměrně velké mezery mezi kompaktními crossovery a velkými crossovery a SUV, kde žádný elektromobil není. Nevýhodou ale je vyšší cena, která ale odpovídá komfortu, výbavě auta i prestiži značky Jaguar.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze