5 nejúspornějších elektromobilů na běžné silnici mimo město

2
5 nejúspornějších elektromobilů na běžné silnici mimo město
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V testu ze seriálu Zaostřeno na spotřebu vyhodnocujeme efektivitu i při ustálených rychlostech
  • Jde o spotřebu při limitech mimo město, tedy na běžné silnici, rychlostní silnici a dálnici
  • Zde je pět nejúspornějších elektromobilů na běžné silnici mimo město

První sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme už ukončili a postupně bereme různé parametry a vyhodnocujeme 5 nejúspornějších elektromobilů v dané disciplíně. Nejprve jsme sestavili žebříček 5 nejúspornějších elektromobilů na kombinovaném okruhu, poté 5 nejúspornějších elektromobilů ve městě a teď se podíváme na spotřebu mimo město. Zatímco na spotřebu ve městě má vnější teplota největší vliv, čím vyšší rychlostí jedete, tím je tento vliv menší. Níže se můžete podívat na seznam testů, ze kterých tato pětice nejúspornějších vozů vyšla.

Spotřeba na běžné silnici mimo město

V každém testu spotřeby vyhodnocujeme spotřebu při ustálených rychlostech. Abychom eliminovali vliv převýšení nebo protivětru, jedeme každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměrujeme. Zatímco spotřeba ve městě byla někdy výrazně ovlivněna venkovní teplotou, s rostoucí rychlostí tento vliv slábne. Navíc v tomto testu mají všechna auta, kromě zmíněné vnější teploty, stejné podmínky. Tak se na to pojďme podívat.

5. místo: Kia e-Niro

Kia e-Niro je známá úsporností, ale jelikož jde přece jen o větší auto než většina dosud umístěných v první pětce, skončila často až těsně za první pěticí. Navíc její test probíhal v zimě, což spotřebu ještě zvýšilo. Při ustálené rychlosti je ale vliv teploty nejnižší, takže se i přes méně příznivé podmínky do první pětice dostala. Její test probíhal v teplotách okolo nuly, ale většinou spíše pod touto hranicí. Spotřeba při rychlosti 90 km/h pak vyšla na 13,55 kWh/100 km.

4. místo: Hyundai Kona Electric

Elektromobily Hyundai a Kia jsou známé úsporností, takže od Kony se nízká spotřeba tak nějak čeká. Jde o trochu menší auto než e-Niro, ale má stejnou techniku. Test navíc probíhal koncem října, kdy byly teploty většinou pod 10 °C, tedy o něco příznivější než u Kie. Ale minimální rozdíl mezi těmito crossovery se stejnou technikou ukazuje, že opravdu v této disciplíně teplota nemá tak zásadní vliv. Spotřeba při maximální povolené rychlosti na běžné silnici vyšla na rovných 13 kWh/100 km.

3. místo: Tesla Model 3 LR

Tesla Model 3 má kromě efektivního pohonu i výbornou aerodynamiku, což má právě na spotřebu při ustálených rychlostech velký vliv. Test probíhal naopak v létě, kdy místo topení běžela klimatizace. Ale stejně jako u topení se ani klimatizace při ustálené rychlosti neprojeví na spotřebě tak výrazně jako třeba ve městě. Spotřeba při devadesátce mimo město vyšla na 12,95 kWh/100 km.

2. místo: Hyundai Ioniq Electric

Elektrický Hyundai Ioniq je úsporností vyhlášený a nechyběl ani v předchozích dvou srovnáních. Dostal se tam i přestože test probíhal v únoru, tedy při teplotách okolo nuly, neměl tedy rozhodně ideální podmínky. Na ustálené rychlosti se ale více než venkovní teplota projeví efektivita pohonu a aerodynamika karoserie. Palubní počítač při 90 km/h v průměru ukázal pouze 12,85 kWh/100 km.

1. místo: Mini Cooper SE

Stejně jako v předchozích dvou srovnáních se vítězem stal Mini Cooper SE, který spíše než úsporně vypadá jako sportovněji zaměřená stylovka. V těch srovnáních jsme výborný výsledek připisovali kromě úspornosti auta i takřka ideálním podmínkám, protože test probíhal začátkem července, ale nebyla tou dobou vedra, takže byly optimální teploty okolo 20 °C a nebyla moc potřeba ani klimatizace. Velký odstup před velmi vyrovnanými výsledky ostatních ale ukazuje, že to není jen ideálními podmínkami, protože ty v tomto případě neměly velký vliv. Spotřeba 12,25 kWh/100 km při rychlosti 90 km/h je opravdu krásný výsledek.

Potvrdilo se to, že vliv vnější teploty je v tomto případě opravdu mnohem nižší. Do první pětky se tedy dostalo více vozů, které byly testované v zimě. Se zvyšující se rychlostí vliv teploty slábne a zvyšuje se vliv aerodynamiky vozu. Jak tedy dopadne srovnání při vyšších rychlostech?

Související články
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 17. 5. 07:52
"Při ustálené rychlosti je ale vliv teploty nejnižší"

To je sice pravda, ale nedá se opravdu porovnávat zimní a letní test. Jednak v zimě je vzduch hustší, tedy aerodynamický odpor je větší a pak má baterie výrazně nižší teplotu a tedy auto ukáže vyšší spotřebu (Kia matematika). Rozdíl v tomo případě může být klidně 5-10% záleží v jaké teplotě probíhal test, protože v článku, ze které berete hodnotu testu je doslova napsáno " Test probíhal ještě v nízkých teplotách většinou mezi 0 až 10 °C (občas i pod nulou)"

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze