První sérii testů elektromobilů v rámci seriálu Zaostřeno na spotřebu jsme už ukončili a postupně bereme různé parametry a vyhodnocujeme 5 nejúspornějších elektromobilů v dané disciplíně. Nejprve jsme sestavili žebříček 5 nejúspornějších elektromobilů na kombinovaném okruhu, poté 5 nejúspornějších elektromobilů ve městě, po něm následovalo 5 nejúspornějších elektromobilů mimo město a žebříček nejúspornějších elektromobilů na rychlostní silnici. Teď se podíváme na spotřebu na dálnici. Zatímco na spotřebu ve městě má vnější teplota největší vliv, čím vyšší rychlostí jedete, tím je tento vliv menší. Níže se můžete podívat na seznam testů, ze kterých tato pětice nejúspornějších vozů vyšla.
- Škoda Citigo-e iV
- BMW i3
- Kia e-Niro
- Jaguar i-Pace
- Hyundai Ioniq Electric
- Tesla Model 3 LR
- Mini Cooper SE
- Renault ZOE R135
- Mercedes Benz EQC
- Honda e Advance
- Volkswagen ID.3 58 kWh
- Peugeot e-2008
- Hyundai Kona Electric
- Mazda MX-30
Spotřeba na dálnici
V každém testu spotřeby vyhodnocujeme spotřebu při ustálených rychlostech. Abychom eliminovali vliv převýšení nebo protivětru, jedeme každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměrujeme. Zatímco spotřeba ve městě byla někdy výrazně ovlivněna venkovní teplotou, s rostoucí rychlostí tento vliv slábne. Navíc v tomto testu mají všechna auta, kromě zmíněné vnější teploty, stejné podmínky. Tato část testu je při maximální povolené rychlosti na dálnici, tedy 130 km/h. Tak se pojďme podívat, jak to dopadlo.
5. místo: Škoda Citigo-e iV
První sériový elektromobil Škoda je o poznání menší než auta, která skončila za ním a je o něm známé, že umí být úsporný, když není potřeba topit. Faktem ale je, že test probíhal v únoru, kdy se teploty pohybovaly okolo nuly, takže si nemalou část energie vzalo právě topení. Při ustálených rychlostech už se ale spotřeba topení ve spotřebě auta neprojeví tak výrazně a na dálnici se Citigo-e iV dostalo dokonce do první pětice se spotřebou 21,97 kWh/100 km podle palubního počítače. To nás u primárně městského auta příjemně překvapilo.
4. místo: Hyundai Kona Electric
Elektromobily Hyundai a Kia jsou známé úsporností, takže od Kony se nízká spotřeba tak nějak čeká a potvrzuje to i v tomto srovnání. Test navíc probíhal koncem října, kdy byly teploty většinou pod 10 °C, tedy o něco příznivější než třeba u Ioniqu, ale méně příznivé než u Mini. Spotřeba při maximální povolené rychlosti na dálnici vyšla na 21,2 kWh/100 km, to také není špatný výsledek.
3. místo: Hyundai Ioniq Electric
Elektrický Hyundai Ioniq je úsporností vyhlášený a nechyběl ani v předchozích čtyřech srovnáních. Dostal se tam i přestože test probíhal v únoru, tedy při teplotách okolo nuly. Rozhodně tedy neměl ideální podmínky. Na spotřebě při ustálené rychlosti se ale více než venkovní teplota projeví efektivita pohonu a aerodynamika karoserie. Palubní počítač při 130 km/h v průměru ukázal pouze 19,9 kWh/100 km. To je opravdu dobrý výsledek.
2. místo: Tesla Model 3 LR
Tesla Model 3 má kromě efektivního pohonu i výbornou aerodynamiku, což má právě na spotřebu při ustálených rychlostech velký vliv. Test probíhal naopak v létě při vyšších teplotách, kdy místo topení běžela klimatizace. Ale stejně jako u topení se ani klimatizace při ustálené rychlosti neprojeví na spotřebě tak výrazně jako třeba ve městě. Spotřeba při stotřicítce na dálnici vyšla na velmi pěkných 18,9 kWh/100 km.
1. místo: Mini Cooper SE
Rychlostní silnice byla první, kde Mini Cooper SE nevyhrál, ale do první pětice se v pohodě dostal. Do čela se ale opět vrátil a potvrdil svoji pozici opravdu úsporného elektromobilu. Je ovšem nutné dodat, že test probíhal začátkem července, kdy ovšem nebyla vedra, takže byly optimální teploty okolo 20 °C a nebyla moc potřeba ani klimatizace. V tomto parametru se ale ani spotřeba klimatizace neprojeví tak výrazně. Spotřeba 18,45 kWh/100 km při rychlosti 130 km/h je výborným výsledekem.
Opět se potvrdilo to, že vliv vnější teploty s rostoucí rychlostí opravdu klesá. Do první pětky se dostalo hned několik vozů, které byly testované v zimě. Se zvyšující se rychlostí zkrátka vliv teploty slábne a zvyšuje se vliv aerodynamiky vozu. Jak ale dopadne poslední srovnání, tedy porovnání reálné spotřeby za celý test podle nabíjení?