V příštím roce nás čeká pár zajímavých premiér, a teď je ten nejlepší čas se podívat, o co všechno se trh s elektromobily rozšíří. Zakoupit si budete moci hned několik převratných strojů od automobilek, které zatím s elektrickým pohonem spíš jen lehce koketovaly.
BMW i3S
Začněme elektromobilem, který přijde nejdříve. V BMW i3S jsme už seděli a jsme neskutečně zvědaví, jak moc velká změna to bude ve srovnání s klasickou i3. Sportovní verze za mě nejpovedenějšího elektromobilu současnosti přidává 14 koní. Konečná hodnota výkonu 180 koní zlepšila zrychlení na 6,9 sekundy a pokračovat můžete až k maximální rychlosti 160 km/h, tedy k rychlosti o 10 km/h víc než dřív. Teoretický dojezd je 300 kilometrů, BMW ale férově radši udává reálných 200 kilometrů. Hned ze začátku roku by měly přijít první testovací jízdy, samozřejmě tedy počítejte s prvními jízdními dojmy.
Jaguar I-PACE
O Jaguaru I-PACE jsme již napsali dost. Známe cenu začínající na 2,1 milionu korun s DPH, ale i dojezd. Ten by díky 90kWh měl být 500 kilometrů podle NEDC a reálně by neměl být problém s 350 kilometry bez omezování. V létě se tedy na trhu objeví britský elektromobil, se kterým bude mít i slavná Tesla problém. Přestože Jaguar nemá s elektrifikací moc zkušeností, koncernový kolega Land Rover umožňuje (vyjma Velaru) celou svou modelovou řadu zapojit do zásuvky.
Audi Q6 e-tron
Audi pár plug-in hybridů má. Třeba takovou Q7, která kombinuje třílitrový diesel s elektromotorem. Na rozdíl od BMW ale Audi s čistým elektromobilem vyčkávalo, což by se nyní mělo změnit. Koncept e-tron jsme viděli nejen například na autosalonu v Šanghaji, ale také na neoficiálních fotkách při testování. Model I-Pace od Jaguaru Audi převyšuje kapacitou baterie 95 kWh, reálně by prý SUV se čtveřicí kroužků mělo ujet 440 kilometrů. Ingolstadtská automobilka zatím svůj vůz moc neukazuje.
Poslední zprávy hovoří o uvedení na trh v druhé polovině roku, tak uvidíme. Rozhodně se těšíme, protože maximální výkon 430 a krátkodobě dokonce až 500 koní vypadá hodně slibně. Jde o vůz velikostně patřící mezi Q5 a Q7 a cena ještě oficiálně nebyla stanovena. Mluví se však o částce podobné Audi Q7, což znamená zhruba 1,7 milionu korun.
Hyundai Kona Electric
Kona se nedávno dostala na náš trh a čistě elektrická verze by měla následovat. Dopřát by si měla velice slušnou kapacitu 40 kWh a dojezdem až 350 km. Zatopit by však měla i naprosté špičce, protože relativně malý vůz by měl být k dispozici i v silnější 64kWh verzi, která ujede až 500 kilometrů. Nabíjet budete moci až výkonem 150 kW nebo samozřejmě pomalejší 7,2kW nabíječkou. Cena by se měla i s DPH vejít do milionu korun. Slušná nabídka.
Kia Niro EV
Hyundai má své trio Ioniqů ve verzi hybrid, plug-in hybrid a elektromobil a sesterské automobilce Kia se myšlenka zalíbila. Niro se začalo prodávat ve verzi hybrid a v našem testu určitě obstálo. Později přišla verze plug-in hybrid, kterou jsme otestovali při dlouhém výletu na východ Evropy, a opět jsme byli příjemně překvapeni nejen spotřebou. Jak na tom elektrické Niro bude nevíme, ale počítá s dojezdem minimálně 300 kilometrů. Cenu za šikovný crossover v redakci odhadujeme na 1 100 000 korun, schválně jak budeme blízko.
Nissan Leaf druhé generace
O letos představeném Leafu již musel slyšet snad každý. K prvním zákazníkům v České republice by se měl elektromobil s dojezdem 378 kilometrů dostat v březnu. Cena začíná na 850 tisících korunách, což je částka více než příjemná. Nissan totiž nabídne 150 koní, 40kWh baterii a také poloautonomní systém ProPILOT. To nejdůležitější ale je, že konečně vypadá k světu, především pokud zvolíte sexy (nevěřil jsem, že to o Leafu kdy řeknu) dvoubarevnou kombinaci.
Faraday Future 91 a Lucid Air
Teď už víte, proč je v titulku „plus dva“. Neodvažuji se hádat, jestli se někdo z níže jmenovaných skutečně ukáže na trhu. Samozřejmě by se nám zpestření trhu líbilo, bohužel moc optimismu již nemáme. Před rokem se s velkou slávou ukazoval koncept FF91. Startup Faraday Future však neustále čelí finančním problémům, a tak se neuvěřitelné dynamiky a autonomního systému nejspíš nedočkáme. O něco pozitivněji vidíme prototyp Lucid Air, který se o mnoho více testuje. Obě automobilky slíbily vstup na trh v roce 2018, ruku do ohně by za to ale nedal nejspíš nikdo. Třeba se ale spáleniny bojíme zbytečně.
Ze seznamu vypadá rok 2018 jako docela zajímavý. Ten pravý boom by však měl přijít až v roce 2019, popřípadě 2020, kdy se dočkáme skutečného rozmachu elektromobility. O slovo se přihlásí téměř všechny automobilky včetně naší Škody. Již v roce 2019 například můžeme očekávat Mercedes EQ nebo invazi řady I.D. od Volkswagenu.