Kia Niro Plug-in Hybrid
test

Kia Niro Plug-in Hybrid

Dálniční spotřeba přes 4 státy
7
  • Snažili jsme se pro plug-in hybrid vytvořit co nejnepříjemnější podmínky
  • Celkově jsme ujeli 1 162 kilometrů
  • Za celou dobu jsme vůz ani jednou nedobili
  • Testovací trasa vedla přes Vídeň do Budapeště a zpátky přes Bratislavu

Plug-in hybrid je pro mnohé pouze růžovými brýlemi, které nasadíte Bruselu a můžete si dál v klidu jezdit. Rozdíly mezi reálnou a teoretickou spotřebou jsou někdy opravdu tristní, my jsme si ale některé přesto oblíbili. Záleží totiž co od auta očekáváte a k čemu jej budete používat. Například BMW 330e je nesmírně zábavné auto, které ve srovnání s benzinovým 330i stojí jen o pár korun více, má lepší odezvu na plyn a s nabitou baterií umí jezdit téměř zadarmo. I s vybitou pak centrem Prahy projede se spotřebou o 1,5 l / 100 km menší než benzin, jak jsme si vyzkoušeli ve srovnávacím testu.

Plug-in hybrid tak můžete udělat zábavný s mírně lepší spotřebou na delší trasy nebo jej nabíjet každý den. Většina strojů s benzinovým motorem a zároveň konektorem pro nabíjení ujede prvních 80 až 100 kilometrů s opravdu minimální spotřebou, která pak začne rapidně stoupat. Pro ty, kdo denně ujedou pár desítek kilometrů a v garáži auto každý den zapojí do zásuvky, jde o skutečně skvělou alternativu k českému dieselovému šílenství, ať už zvolí obrovské Volvo XC90 T8 nebo kompaktní Volkswagen Golf GTE.

Kia Niro Plug-in Hybrid (2017)
Co se stane, když vezmete plug-in hybrid a vytáhnete ho na dálnici?

Co se ale stane, když vezmete plug-in hybrid a vytáhnete ho na dálnici? V každém testu se snažíme změřit spotřebu i při vysokých rychlostech, ale u hybridů s větší baterií to může být dost složité. Auta totiž ráda používají spalovací motor jako generátor, kterým si někdy baterii dobijí, aby později motor tolik nezatěžovala a pomáhala mu elektromotorem. I s vybitým Passatem GTE se mi například při dálniční stotřicítce pohybovala spotřeba mezi 4 a 8 litry, a to podle toho, v jaké fázi vůz zrovna byl. Průměr se pak ustálil někde mezi těmito hodnotami.

Prodloužený víkend díky oslavě 17. listopadu si zasloužil výlet a mě napadlo vytvořit ten nejhorší scénář pro plug-in hybridní auto. Odskákala to chudinka Kia Niro Plug-in Hybrid, která na jedno nabití ujede slušných 50 kilometrů. Když ji nenabijete, pořád umí velice precizně pracovat s energií, kterou narekuperuje, nebo využije přebytečného výkonu spalovacího motoru. To ale platí o městě. Jakmile jí vytáhnete na dálnici, moc prostoru pro čáry s elektřinou jí nedovolíte.

Technické parametry Kia Niro Plug-in Hybrid (2017)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 355 × 1 805 × 1 545 mm, 1 594 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon141 koní, toč. moment: 264 Nm
Baterie8,9 kWh, konektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 55 km
Infotainment7" dotykový displej
Cena974 980 Kč

Může jít o argument, proč si plug-in hybrid nekoupit. Přes týden budete nabíjet každý den a spotřeba bude minimální, ale co když chcete o víkendu na chatu nebo dokonce v létě na dovolenou? Nebylo nic jednoduššího než naplánovat trasu, která prověří dlouhodobou spotřebu s podmínkou „žádný nabíjecí kabel!“ Kia Niro sice umí při plném nabití ujet zhruba 80 kilometrů se spotřebou pod dva litry, avšak tohle nebude ten případ. Prodloužený výlet měl konečný cíl v Budapešti s tím, že v neděli jsem musel být zase zpátky. Cestou tam jsem se ale chtěl stavit ve Vídni. Vůz jsem poctivě zatížil mou 85kilogramovou maličkostí a k tomu jsem přidal ještě spolujezdkyni a zavazadla. Mluvit o váze ženy by nebylo slušné, se sadou kufrů ale konečné zatížení vozu činilo zhruba 160 kilogramů.

Praha–Vídeň–Budapešť

Před začátkem cesty resetuji palubní počítač a vybíjím poslední kWh baterie, aby bylo vše podle pravidel. První kilometry vedou z Prahy po D1 do Brna a spotřeba začíná na 6,7 litrech při dálniční stotřicítce. Brzy potkávám tradiční kolonu, kterou ale plug-in hybrid umí dobře využít ve svůj prospěch a spotřeba postupem času s dalšími zpomaleními klesá zhruba o litr. V Brně se stáčím směr Vídeň, ale nekupuji rakouskou dálniční známku, protože cestou zpátky chci stejně jet přes Slovensko. Rychlostní silnice v Rakousku dovolují rychlosti kolem 110 km/h, při kterých se atmosférická benzinová 1,6 tolik netrápí, a tak se spotřeba drží na slušných hodnotách.

Kia Niro Plug-in Hybrid v Budapešti

Kvůli zácpám dorážím do Vídně o dvě hodiny později než predikovala navigace, a to s celkovými 326 ujetými kilometry za 5 hodin 35 minut s průměrnou spotřebou 5,5 litru na sto kilometrů. Auto parkuji do podzemních garáží hotelu a radši ani nekoukám po zásuvkách, aby mě nelákalo vůz přes noc dobít. Druhý den startuji v teplotě šesti stupňů a klidným tempem dojíždím na hranice s Maďarskem. Jde o trasu dlouhou 78 kilometrů, která se mi i s přestávkou podaří zdolat za dvě hodiny s průměrnou spotřebou 4,6 l / 100 km.

V Maďarsku kupuji dálniční známku a nasazuji dálniční tempo, které však brzdí houstnoucí provoz. I s rychlým tankováním pak cesta dlouhá 166 kilometrů až k hranicím hlavního města Maďarska znamená spotřebu 5,5 litrů paliva na sto kilometrů v čase jedné hodiny a čtyřiceti tří minut. Do Budapešti se dostávám v půl šesté večer a samozřejmě potkávám dopravní špičku. Pro jistotu znovu vynulovávám palubní počítač a sleduji spotřebu v kolonách. Úsek dlouhý 12 kilometrů znamená skvělou hodnotu 3,2 litru, i když vykoupenou hodinou cesty. Ve městě Kia opravdu umí.

Nabíječka elektromobilů v Budapešti

Hotel v centru Budapeště nemá parkovací garáže, a tak nechávám vůz stát na ulici v jedné z modernějších čtvrtí – parkování je totiž přes víkend zdarma. Na mnoha místech najdete nabíjecí stanice a dokonce i půjčovny elektrických vozítek Renault Twizy. Elektromobilů a plug-in hybridů se mi zdá dokonce více než u nás, ale možná jsem jen v cizině ostražitější. Spotřeba při cestě z Prahy do Budapeště přes Vídeň nakonec zůstává na hodnotě 5,3 litrů na sto kilometrů. Mimo dálnice jsem volil spíše klidnější tempo, ale když na dálnici šlo jet 130, tak jsem neváhal. Už cestou do Budapeště mě plug-in hybridní Niro přesvědčilo, že si nezadá na dlouhých tratích s kdejakým dieselovým motorem.

Budapešť–Bratislava–Praha

Cestou zpátky ale Niro po pěkném víkendu čekala větší výzva. Trasa tentokrát vede přes Bratislavu za maximálního využití všech dálnic. Vyjíždím po desáté hodině dopolední a jediné přestávky jsou ty na benzince pro občerstvení, popřípadě dálniční známku. Na dálnici jedu tachometrových 140 kilometrů v hodině, pokud to okolní provoz dovolí. Je znát, že dynamické tempo se Niru už tolik nelíbí, ale drží se statečně. Tancování na hraně dálničního rychlostního limitu znamenalo odběr 6,6 litru na sto kilometrů a pro Kiu jde o jasně nejhorší scénář.

Kia Niro Plug-in Hybrid (2017)
Výlet dlouhý 1 162 kilometrů bez jakéhokoli omezovaní a teplotou kolem nuly znamenal spotřebu 5,8 l / 100 km.

Cestou potkávám pouze dvě kolony, které opět rychle stahují spotřebu směrem dolů, protože je zvládám absolvovat pouze na elektrický pohon. Zatímco u dieselu kolony a zastavování spotřebu zhoršují, plug-in hybrid z nich těží. Do Prahy dorážím v půl páté odpoledne a zjišťuji, že i přes týrání auta na dálnici je konečný průměr na cestě zpět po 530 kilometrech slušných 6,3 litrů na sto kilometrů. Pokud s poměrem délky cesty zprůměrujeme oba výsledky, výlet dlouhý 1 162 kilometrů bez jakéhokoli se omezovaní a teplotou kolem nuly znamenal spotřebu 5,8 l / 100 km.

Od nás má Kia Niro určitě pochvalu. Ve městě dokáže být neskutečně úsporná i bez nabíjení a na dálnici se v klidu vyrovná dieselovým autům. Vezmeme-li v potaz, že jde o crossover s vyšší stavbou karoserie, poklona je určitě na místě. Vůz jsme samozřejmě podrobili i klasickému testu, který bude následovat co nevidět.

Diskuze ke článku
diskutér
Ve specifikaci je
Pohon Hybridní (elektřina/nafta)
a pak píšete o benzinu. Kde je pravda????
WinDiesel
Koukám že 300 000 je fajn připlatit za spotřebu jako má diesel :-)
Nevim
Ten příplatek je bohužel tak enormní, že se oproti klasickemu hybridu nevrati nikdy. Taky plug-in i kdyz je nabitej tak v zime spousti benzinovy motor kvuli zahrati... navratnost 300 tis. na palivu oproti cistemu hybridu muze byt i pres 10 let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze