Nedlouhá historie čínsko-amerického startupu připomíná pohádku tisíce a jedné noci, plnou zvratů a nadějí. Zakladatel a původní majitel Ťia Jüe-tching slíbil sériovou výrobu oslnivého modelu FF91 na rok 2017. V roce 2015 začal budovat továrnu v Nevadě a napřesrok představil na veletrhu CES extravagantní koncept. Jenže ještě téhož roku se společnost stala obětí spekulací svých ex-zaměstnanců a někteří analytici zpochybnili její finanční kondici. Následkem bylo zastavení prací na stavbě továrny kvůli nedostatku zdrojů. V roce 2017 firmu opustili kvůli neshodám s majitelem technický a finanční ředitel a založili vlastní společnost (dnes Canoo), do níž přetáhli část zaměstnanců. Faraday Future se dostal do platební neschopnosti.
Z ní mu pomohl prodej čtvrtinového podílu ve firmě za miliardu dolarů a Ťia obnovil plány na výrobu. Jen premiéru posunul na rok 2018. Zkraje roku 2018 připlulo dalších 1,5 miliardy USD od neznámého hongkongského investora a vše se zdálo být zachráněno, byť byl majetek firmy zahrnut do zástavního práva. Tentýž rok společnost začala budovat továrnu v čínském Kantonu a získala bývalého regionálního finančního ředitele Fordu na pozici viceprezidenta pro Ameriku. Opět začala znít sebevědomá prohlášení o brzkém uvedení FF91 na trh. Zejména, když se vzápětí mezi investory zařadila i čínská developerská společnost Evergrande, která za 45% podíl zaplatila 854 milionů dolarů. Jenže to se stalo dalším kamenem úrazu.
Smlouva byla ještě tentýž rok 2018 shledána nevýhodnou, Faraday Future zahájila arbitráž a v říjnu se spustila další lavina špatných finančních zpráv. Propouštění, snižování platů, odchod dalších dvou klíčových lidí z vedení a nakonec redukce počtu zaměstnanců o 40 % (z 1 000 na 600). Pomoc však opět dorazila, tentokrát v podobě čínského provozovatele on-line her The9, který v roce 2019 vytvořil s Faraday Future joint venture 50:50 a vložil do projektu dalších 600 milionů dolarů. Pak následovala restrukturalizace, odeslání řady zaměstnanců na neplacené volno a v říjnu požádal o osobní bankrot sám Ťia Jüe-tching. Bylo mu vyhověno a ve firmě, která mu dříve patřila, nastoupil na méně významnou vedoucí pozici. Novým generálním ředitelem se stal Carsten Breitfeld, který předtím zastával stejnou pozici v dalším startupu Byton.
V lednu 2021 společnost vstoupila na burzu prostřednictvím reverzní fúze. Záměrem bylo navázat strategické partnerství s těžkými váhami – konkrétně automobilkou Geely a koncernem Foxconn. Plán zřejmě nedopadl podle představ, protože i když přípravy na uvedení prvního modelu FF91 pokračují a v kalifornském Hanfordu se dokončuje továrna, letos se stal další malér. V březnu si některé členy vedení automobilky předvolala Komise pro kontrolu cenných papírů Spojených států amerických kvůli nesprávným údajům poskytnutým investorům. Následky na sebe nenechaly dlouho čekat.
V aktuální finanční zprávě podle insideevs.com společnost uvádí pouhých 401 nezávazných objednávek modelu FF91, což je poněkud odlišné číslo od údajných 14 tisíc, kterými se chlubila ještě zkraje letošního roku. Objednávky jsou sice podložené vysokými zálohami, ale vratnými. Pro srovnání, Lucid má aktuálně na svůj zatím jediný, luxusní model Air kolem 30 000 rezervací, Rivian jich získal na terénní auta R1T a R1S třikrát tolik. Společnost navíc meziročně navýšila ztrátu, i když zůstává celkově aktivní. Generální ředitel se sice pochlubil, že pokročily přípravy druhého, menšího modelu FF81 a dokonce je podepsaná smlouva o výrobě s korejským partnerem, ale zdá se, že to celé připomíná vabank hru o důvěru investorů. A ta se dnes, když skončila zlatá investiční horečka, obnovuje špatně.