V roce 2020 začala v Česku produkce aut s různou mírou elektrifikace ve významnějším měřítku. Proto si právě tento rok odborníci z Centra dopravního výzkumu (CDV) vybrali jako výchozí pro vytvoření jedné méně obvyklé statistiky. Ta sečetla kumulativní počet vyrobených osobních aut v Česku od ledna 2020 do dubna 2023 a v jeho rámci také vydělila kategorie BEV a PHEV, tedy nabíjecích aut. Statistika se samozřejmě týká jen dvou největších domácích producentů Hyundai a Škoda Auto, protože jiné subjekty se výrobou zaznamenáníhodného množství elektrických aut na našem území nezabývaly.
Za sledované období u nás bylo ve velké trojce (Škoda, Hyundai, Toyota) vyrobeno celkem 3 940 355 osobních aut všech pohonů. Po odečtení Toyoty toto číslo poklesne na 3 370 674, z čehož připadá 2 419 749 aut na Škodu a 950 925 na Hyundai. Ze součtů obou automobilek připadá 229 168 (6,8 %) na BEV a 137 399 (4,08 %) na PHEV. Znamená to tedy, že od roku 2020 se u dvou jmenovaných automobilek vyrobilo 10,88 % nabíjecích aut, zajímavá je rovněž výrazná převaha BEV nad PHEV.
Po rozdělení statistik mezi obě automobilky dále vidíme, že u Hyundai měly nabíjecí automobily na výrobě celých 16,79 %, zatímco u Škoda Auto jen 8,55 %. Zásluhu na tom měl vysoký zájem o Hyundai Kona Electric vyráběný v Nošovicích. V absolutních číslech ovšem má Škoda Auto navrch; vyrobila totiž celkem 133 877 BEV a 73 023 PHEV, zatímco Hyundai jen 95 291 BEV a 64 376 PHEV.
Ze statistik vyplývá, že i když Škoda Auto u nás ve svých dvou továrnách vyrábí 2,5× více aut než Hyundai, podíl nabíjecích aut na úhrnných číslech má zhruba poloviční. Během letoška asi k dramatické změně nedojde, i když by částečně mohl zamíchat kartami případný nárůst zájmu o Konu Electric druhé generace, která se právě začala vyrábět. Škodovka každopádně svůj nový elektromobil Elroq uvede až napřesrok. A uvidíme, kdy se do statistik nabíjecích přidá i Toyota, která v současné době hodně spoléhá na klasické nenabíjecí hybridy BEV.