Škodovka odkrývá karty, uvede šest nových elektromobilů

2
Škodovka odkrývá karty, uvede šest nových elektromobilů
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda Auto představí do roku 2026 čtyři zcela nové elektrické modely a dva modernizované
  • V souvislosti s tím představí novou designovou identitu ve jménu robustnosti
  • Zatím se nadále počítá i se spalovacími motory a plug-in hybridy

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto urychluje elektrickou konverzi a v jejím jménu utratí do roku 2027 celkem 5,4 miliard eur (126,8 miliard korun). Za ně by mělo kromě jiného do roku 2026 vzniknout celkem šest elektromobilů, z nichž dva budou radikální modernizací stávajícího Enyaqu a Enyaqu Coupé, zbylé čtyři budou zcela nové. Začnou vytvářet elektrické alternativy vybraným spalovacím modelům, Škoda Auto tak získá na přechodnou dobu do jejich dožití rekordně širokou nabídku. Jeden z chystaných elektromobilů pak obsadí kategorii novou, z šesti novinek hned pět patří mezi SUV.

Škoda odkrývá podobu dalších dvou elektromobilů, levnějších než Enyaq iV

Výrobce se rozhodl k zatím bezprecedentnímu kroku, kdy všech šest chystaných modelů představil v podobě stylizovaných maket, možno říci až soch. Ty představí v třírozměrném prostoru základní linie připravovaných novinek bez detailů a umožní udělat si představu o jejich proporcích. Všechny ctí nový výtvarný sloh Modern Solid Olivera Stefaniho, který definitivně ukončí Kabaňovskou éru jemné práce s linkami a hmotami. Nové Škodovky budou robustní, výrazně řezané, „poctivé“ a zbavené části dosavadních charakteristických prvků v čele s typickými céčky na koncových světlech. Docela slušné povědomí máme o nových výrazových prvcích už od premiéry konceptu Vision 7S v srpnu 2022.

Space

Jeho sériové pokračování ostatně bude jednou ze šesti novinek, takže klidně začněme s ním. Právě ono bude poslem značky v nové kategorii, protože s délkou 4,9 m půjde o historicky vůbec nejmohutnější sériovou Škodovku (délkově ale stále zdaleka nedosahuje předválečných Superbů). Rozměrově překoná i Enyaq a nahlédne do vyšší střední třídy. Nabídne sedm plnohodnotných míst a zařadí se mezi největší modely na platformě MEB. Pracovní název zní Space a model vytvoří nový vrchol nabídky značky. Virtuální maketa prozrazuje, že o mimořádnou prostornost se postará téměř rovná střecha spolu s kolmým zadním čelem. Právě zde je také patrná nová markanta budoucích Škodovek – výrazné rozšíření půdorysu v oblasti předních i zadních blatníků zakončené výraznou horní hranou.

Nový designový sloh Modern Solid dělá i velká auta opticky menšími díky výrazným lemům blatníků. Jejich hranatý tvar se hlásí ke starším Škodovkám. Na zádi už se loga nedočkáme, protože čínským zákazníkům nic neříká

Combi

O stupínek níž se se svými 4,7 metry zařadí novinka s největším potenciálem stát se hitem. Bok po boku Octavii Combi se totiž zařadí nový, podobně velký elektromobil, jemuž se zatím přezdívá Combi. Ten vstoupí na trh v roce 2026 a nabídne opět rekordní prostor pro lidi i jejich zavazadla. Silueta však prozrazuje, že klesající střecha ve jménu aerodynamiky posune zvyklosti tohoto segmentu výrazně blíž směrem k SUV a podoba s benzinovým bratrancem se v tomto případě hledá asi nejobtížněji. I zde přijde ke slovu MEB, vzhledem k datu uvedení a rozměrům už zřejmě s novou generací pohonu.

Nové elektrické kombi si bude dělat zálusk na střední třídu, na rozdíl od Octavie Combi patřící do nižší střední. Nové tvary připomínají kombi v dnešním slova smyslu jen v omezené míře, pojetí zádě připomíná některá Volva

Enyaq a Enyaq Coupé facelift

O rok dříve, tedy v roce 2025, se můžeme těšit na facelift obou Enyaqů. V případě verze SUV půjde o modernizaci po dlouhých pěti letech stvrzující, že životní cykly Škodovek svou délkou výrazně převyšují většinu konkurence, což je samozřejmě obrovské plus pro výnosnost. Jenže se budeme muset připravit na zřejmě hluboké a pro někoho možná i bolestivé řezy do designu, který odhodí svou stávající éteričnost a nahradí ji stylem Modern Solid á la Vision 7S. Zatímco aktuální vozy Enyaq a Enyaq Coupé se představily s dvouletým odstupem (2020 a 2022), jejich modernizované verze by měly přijít na svět současně.

Zatímco základní tvary se po modernizaci obou Enyaqů nezmění, výraznou proměnou projdou oba konce ve jménu nového designového slohu

Elroq

Další stupínek v nabídce směrem dolů vytvoří elektrická obdoba Karoqu, která jako jediná z chystaných novinek už dostala definitivní jméno Škoda Elroq. Vývoj vozu je v tuto chvíli prakticky dokončen a na trh zamíří už napřesrok, tedy nejdříve z dnes vyjmenovaných novinek. Svými 4,5 metry zamíří do kompaktní třídy, přičemž průměrné rozměry auta se zase o další kousek zvětší. Právě maketa Elroqu už existuje i ve fyzické podobě, kterou jsme si prohlédli zblízka naživo. Přitom jsme usoudili, že právě Elroq, jehož vývoj je nejdál, bude ještě poměrně podobný stávajícímu Enyaqu. Zároveň půjde o nejmenší elektrickou Škodovku na standardní platformě MEB. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi.

Škoda Elroq přijde na trh už napřesrok a uzavře designérskou kapitolu, reprezentovanou Enyaqem a staršími modely. Je to totiž poslední model, na který ještě nebude aplikován nový designový sloh

Small

A konečně tu máme maketu budoucího městského SUV, jemuž se v tuto chvíli říká Small a již nějakou dobu se o něm hovoří v souvislosti se skupinou koncernových modelů za 25 000 eur vyráběných ve Španělsku a uvedených v roce 2025. Tato elektrická alternativa Kamiqu už rovněž existuje v podobě fyzické makety, která prozrazuje, že tady už sloh Modern Solid úřadoval od počátku. Na svou délku 4,1 m překvapivě objemné auto nabídne stejně velký kufr jako Scala. Jako jediné z novinek vyjede na platformě MEB Small, dostane tedy jako jediné přední pohon a jednoduchou klikovou zadní nápravu.

Rovněž dostupná startovní elektrická škodovka bude esúvéčkem. Jestli se po roce 2025 dočkáme i hatchbacku jako nástupce populárního Citigo iV, v tuto chvíli nevíme. Ale vzhledem k tomu, že podobný projekt chystá Volkswagen, lze to považovat za pravděpodobné

Ještě letos se představí nové generace stávajících manažerských modelů Superb a Kodiaq, přičemž pro první z nich půjde o čtvrtou generaci a pro druhý o druhou. Oba si v nabídce zachovají jak benzinové, tak naftové motory a nově nabídnou v obou případech i plug-in hybridní verze. Facelift čeká v nejbližší době také Octavii, Scalu i Kamiq, přičemž přinejmenším první jmenovaná bude nadále k dispozici i s plug-in hybridními pohony.

Škoda Auto představila všech šest novinek najednou, něco podobného nemá v historii boleslavské automobilky obdoby