Škoda Auto už v posledních týdnech postupně odhalovala studii sedmimístného elektromobilu, na které prezentuje nový designový jazyk. Začalo to skicami interiéru, nejprve půdorysem ukazujícím netradiční rozvržení míst, ke kterému se přidala skica přístrojové desky s vertikálně orientovaným středovým displejem. Jako třetí krok automobilka Škoda zveřejnila skici exteriéru a nyní toto velké elektrické SUV odhaluje úplně.
Elektrická škodovka budoucnosti NAŽIVO! Tohle je Škoda Vision 7S. – První pohled
Začněme nejprve novým logem, jehož podobu právě na této studii vidíme poprvé. Zatímco po dlouhá desetiletí jsme byli zvyklí na okřídlený šíp na kapotách vozů Škoda, nyní bude všechno jinak. Tato změna začala již tím, že nové nebo modernizované modely mají vzadu na pátých dveřích místo tradičního loga již jen nápis. A právě studie Vision 7S ukazuje, že tento nápis bude i vpředu na kapotě.
Důvodů k této změně bylo několik. Prvním je, že většina zahraničních zákazníků ani nezná význam loga a často má i problém s přiřazením ke značce Škoda. A ruku na srdce, i v Česku je mnoho lidí, kteří neví, že logo Škoda znázorňuje okřídlený šíp. Byť vědí, že jde o logo značky Škoda. Z toho důvodu automobilka směřuje k tomu, že dominantní logotyp bude mít textovou podobu. Okřídlený šíp to bude jen doplňovat například na středech kol. Ale na přídi i zádi vozu nebo na volantu bude nápis ŠKODA.
I textový logotyp je ale nový a kromě jiného písma je největší změnou první písmeno, jehož háček se schoval do písmene S. Opět jde o změnu, která souvisí hlavně se zahraničními trhy, protože většina jazyků nezná háček. Na první pohled tedy bude logo vypadat jako SKODA a háčku si všimnou jen zasvěcení. Okřídlený šíp byl zjednodušený do 2D podoby z důvodu snadnější digitalizace.
„S naší novou firemní identitou posouváme vzhled celé značky na vyšší úroveň. Vyvíjí se nejen naše produktové portfolio, ale také naši zákazníci. A my to vnímáme jako ideální příležitost, jak značku přizpůsobit desetiletí transformace a upravit její vzhled potřebám a očekáváním zákazníků,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu. „Naše nová korporátní identita podtrhuje moderní a osobitý design a jasně ukazuje náš přístup, který je v první řadě digitální,„ dodává.
Sedmimístnou studií Vision 7S dává Škoda Auto poprvé konkrétně nahlédnout do nového designového jazyka značky Škoda, který se vyznačuje robustním vzhledem, funkčností a autentičností. Vision 7S je také prvním vozem Škoda s matnou barvou karoserie. Vzhled interiéru dotvářejí udržitelné materiály a interaktivní povrchy. Baterie s kapacitou 89 kWh umožňuje dojezd více než 600 km v režimu WLTP.
Nový designový jazyk značky Škoda ukazuje studie Vision 7S
„V uplynulých měsících jsme společně vyvinuli zcela nový designový jazyk. Rád bych poděkoval svému týmu za jeho velké nasazení a vynikající práci na tomto intenzivním a vzrušujícím projektu,“ říká Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti Škoda Auto. Dále vysvětluje, co nový designový styl přináší: „Vylepšili jsme osvědčené přednosti a odvážně jsme se vydali na novou cestu. Minimalistický funkční design navozuje pocit bezpečí a vyzařuje sílu. Budoucí vozy portfolia značky Škoda budou zároveň velmi aerodynamické.“
Značka Škoda si chce zachovat své DNA a dělat auta vhodná pro rodiny a lidi, kteří aktivně tráví volný čas. První aspekt naznačuje například uspořádání interiéru s integrovanou dětskou sedačkou v nejbezpečnějším místě. Dále pak i tím, že interiér pojme včetně dítěte v sedačce až 7 osob a i přesto nabízí dost místa pro zavazadla. Druhý aspekt podtrhuje fakt, že jde o vůz kategorie SUV, který se nezalekne ani nezpevněných cest či lehkého terénu. A zároveň značka Škoda klade důraz na udržitelnost, na což ukazuje jak využití recyklovaných materiálu, tak i fakt, že jde o elektromobil, tedy lokálně bezemisní vůz.
Designový směr Modern solid spojuje dva směry v jeden
Škoda Vision 7S je prvním modelem, který se vyznačuje novým výrazným designovým jazykem značky Škoda. Ten je spojením dvou různých směrů. První z nich mívají vozy určené do terénu a jejich vzhled zdůrazňuje robustnost, ovšem často na úkor aerodynamiky. Příkladem jsou například vozy značek Jeep, Hummer a podobně. Druhým směrem je „Functional modern mainstream“, který má moderní tvary, jež jsou z velké části formovány funkčností, zejména pak důrazem na aerodynamiku vozu. Typickým příkladem jsou například vozy Volkswagen z rodiny ID. Nový designový jazyk tvůrci označují jako „Modern solid“ a je kombinací obou zmíněných přístupů.
V podání designérů značky Škoda se prezentuje maskou Tech-Deck Face na přídi, robustní spodní částí karoserie a aerodynamickými liniemi střechy, které zase napomáhají nízké spotřebě. Prodloužený prostor pro cestující na první pohled naznačuje velkorysou nabídku místa v interiéru. Jde tedy o robustní design, který je zároveň funkční, tedy má v sobě důraz na aerodynamiku i co nejefektivnější využití vnitřního prostoru.
Přední část vozu má známé designové prvky s typickou linií vozu Škoda. Kvůli již zmíněnému nahrazení kulatého loga textovým logotypem je ale typický přesah kapoty do masky širší. Doplňuje jej nová ambientní světelná lišta, která se táhne podél horního okraje přídě po celé šíři vozidla a vytváří světelný efekt. Takzvaná maska Tech-Deck Face napodobuje moderním způsobem známou masku chladiče vozů Škoda. Navzdory podobné linii je maska Tech-Deck Face výrazně plošší a širší než dosavadní maska chladiče. Žebra jsou nahrazena tmavým sklem, které zakrývá senzory vozu.
Nová grafika předních a zadních světel ve tvaru písmene T
Úzké přední světlomety se čtyřokou tváří zasahují hluboko do boků a jsou uspořádány ve dvou řadách nad sebou. Světlomety mají design ve tvaru písmene T. Světla pro denní svícení zasahují až k blatníkům a tvoří ostře ohraničenou horní linii písmene T, což opticky vymezuje příď vozu. Tvar písmene T mají také LED zadní světla. I zde horní linie světel zasahuje až k blatníkům.
Zvenčí zaujmou například i kamery místo zpětných zrcátek a zapuštěné kliky, což také zlepšuje aerodynamiku. Otázkou ovšem je, zda zrovna tyto prvky budou v sériovém provedení sedmimístného SUV, jehož předobrazem Škoda Vision 7S je a které dorazí v roce 2026. Ale vyloučené to není. Zajímavé je také to, že plast tvořící spodní část nárazníků a lemy blatníků je z recyklovaných pneumatik.
Netradičně uspořádaný prostorný interiér
O interiéru jsme již psali v souvislosti se zveřejněnou skicou uspořádání interiéru s integrovanou dětskou sedačkou uprostřed, tedy v nejbezpečnějším místě. Poté automobilka zveřejnila i skicu interiéru, která ukazuje minimalistický interiér s vertikálně orientovaným displejem o úhlopříčce 14,6 palců. To ale platí jen o režimu jízdy, protože v režimu Relax se displej otočí horizontálně. Režim Relax lze aktivovat při nabíjení nebo při zastávce na odpočinek stisknutím tlačítka ve středové konzole. Při tomto režimu dochází k proměně interiéru. Volant a přístrojová deska se posunou dopředu dále od řidiče a spolujezdce – dojde tak k vytvoření velkorysého prostoru. Sedadlo řidiče a spolujezdce se otočí směrem dovnitř a sklopí se dozadu, což zajišťuje více pohodlí a také volný výhled na centrální obrazovku pro cestující na zadních sedadlech. Sedadla ve druhé řadě se také sklopí dozadu. Cestující tak mohou sedět ještě pohodlněji a lépe sledovat obrazovku. Ta se v tomto režimu otáčí do horizontální polohy pro optimální zobrazení zábavního obsahu.
Příjemným překvapením pro nás byl návrat k částečnému využití haptických ovladačů. Zejména máme na mysli kruhové otočné ovladače pod centrálním displejem, protože v mnoha případech je pohodlnější a pro řidiče i bezpečnější nahmatat ovladač a otočit jím, než hledat ovládání na dotykovém displeji. Takže tento prvek chválíme a doufáme, že jej v nových modelech značky Škoda skutečně nalezneme. Jsou jisté indicie, byť ne oficiální, které naznačují, že by to tak opravdu u některých připravovaných modelů mohlo být.
Obraz ze „zpětných zrcátek“ přímo před řidičem
Před řidičem je malý displej, podobný tomu, jaký je třeba ve voze Škoda Enyaq iV, ale okolo něj jsou dva displeje, které zobrazují obraz z kamer nahrazujících zpětná zrcátka. Řidič tedy nemusí otáčet hlavou a vidí obraz ze „zrcátek“ přímo před sebou, ovšem je otázkou, jak použitelné by to v praxi bylo a zda řidič po přesednutí z jiného auta nebude přirozeně hledat obraz ze „zrcátek“ na tradičním místě.
Celý interiér je obklopen udržitelnými a odolnými materiály. Horní část palubní desky a dveří je potažena tmavou umělou kůží a olemována nepřímým ambientním osvětlením, což podtrhuje ochranný obepínající design. Spodní části, jako je palubní deska a loketní opěrky dveří, jsou čalouněny světlejší umělou kůží, která kopíruje barvu karoserie zelená Explorer a je osvětlena přímým ambientním světlem. V oblasti chybějícího B sloupku, v místě, kde se stýkají protisměrné dveře, je spodní část obložení dveří vytažena šikmo nahoru a je zakončena krystalickým prvkem v předních i zadních dveřích. Tyto krystalické prvky ukazují při nastupování cestu k vozidlu pohybujícím se bílým světlem nebo po otevření dveří upozorňují červeným světlem na blížící se vozidlo nebo cyklistu. Střední část výplní dveří je potažena černou látkou z recyklovaných polyesterových vláken. Stejnou látkou je potažena také středová část sedadel a přístrojová deska. Vzhled interiéru doplňuje jedinečné dekorativní prošívání ve tvaru písmene X, které podtrhuje charakter vozu SUV.
Oválného volantu se ve vozech Škoda bát nemusíte
Zajímavým prvkem je oválný volant, ale zástupci automobilky nám potvrdili, že něčeho takového se ve vozech Škoda nemusíme obávat do té doby, než bude homologované autonomní řízení minimálně úrovně 3. Takže dokud budou auta řídit lidé, volanty ve vozech Škoda budou kulaté, jak jsme zvyklí.
Tradiční chromované prvky Škoda poprvé nahrazuje matným lakem a funkční prvky, jako jsou tlačítka, bezpečnostní prvky nebo lékárnička, jsou zvýrazněné zářivě oranžovou barvou. Tu nalezneme i venku například na krytech tažných ok. I v interiéru najdeme prvky z udržitelných materiálů. Například podlaha včetně zavazadlového prostoru je také vyrobena z recyklovaných pneumatik. To je navíc materiál odolný vůči poškrábání, což podtrhuje outdoorový charakter vozu i přívětivost k rodinám.
Studie Škoda Vision 7S ukazuje vzhled budoucích Škodovek
Škoda Vision 7S je tedy zajímavá studie, která je postavena na nejnovější verzi platformy MEB a díky kapacitě baterie 89 kWh by tento vůz měl mít dojezd přes 600 km dle WLTP. Nabíjecí výkon by pak měl dosahovat hodnoty 200 kW. Než se ale dostane do výroby sériová verze sedmimístného velkého SUV značky Škoda, může dojít k technologickému posunu a parametry mohou být i výrazně lepší. Stejně tak některé prvky mohou být jen designérským cvičením. Důležité ale je, že tento designový jazyk Škoda skutečně bude zavádět ve svých plánovaných vozech, stejně jako nová loga. Prvním vozem, které bude mít 100% nový designový jazyk pak bude sedmimístné elektrické SUV, na které ukazuje právě studie Vision 7S. Do té doby se ale můžeme těšit na tři menší elektromobily značky Škoda.