Šéf Škody Auto Thomas Schäfer osobně představil vize a plány pro rok 2030. Dvanáctá nejstarší automobilka světa se přizpůsobí moderním trendům a chce nadále zvyšovat produkci i produktivitu. To nepůjde bez vyhledávání nových trhů a většího přizpůsobení těm nejvýznamnějším stávajícím. Mladoboleslavská značka je totiž už nyní za celý koncern kompletně zodpovědná za regiony Indie, Ruska a severní Afriky. A právě uvedené malé SUV Kushaq, specifické pro Indii, dobře ilustruje, jak bude taková strategie vypadat. Cílem je v roce 2030 prodávat milion a půl aut ročně a stát se pátým největším výrobcem v Evropě.
K tomu samozřejmě přistupují i další aktuální výzvy. Již v průběhu aktuální dekády chce Škoda Auto prodávat 50–70 % plně elektrických modelů. Za tím účelem vzniknou ve stejném období další tři bateriové elektromobily, všechny velikostí i cenově zařazené pod Enyaq iV. Ty se budou vyrábět ve všech českých závodech Škody Auto. Česko by zároveň mělo posilovat kompetence ve vývoji i výrobě elektromobilů a změnit se z průmyslové velmoci v „hub elektromobility“. S tím by měla souviset další vlna zavádění strategií Průmysl 4.0, tedy rozsáhlé automatizace a digitalizace výroby. Ruku v ruce s tím půjde omezování nákladů, které by měly být nejnižší ze všech evropských konkurentů. A také zvyšování rentability tržeb minimálně na osm procent. Záměry o uhlíkové neutralitě dnes asi překvapí málokoho, možná ale není obecně známé, že Škoda Auto má v této oblasti docela slušně našlápnuto. Například vrchlabský závod, vyrábějící samočinné dvouspojkové převodovky DQ200, je uhlíkově neutrální již od roku 2020. V roce 2030 by tohoto cíle měly dosáhnout kompletní výrobní kapacity v tuzemsku a v Indii.
Zákazníkům chce v budoucnu automobilka přinášet především vozy se špičkovým poměrem ceny a užitné hodnoty s překvapivými a praktickými prvky, usnadňujícími každodenní používání. Jak do tohoto záměru zapadá budoucnost pokročilých a moderních větších modelů zůstává otázkou, nicméně Superb z plánů zatím nevypadl a chystá se nástupce. A nejen to; vývojové centrum Škody Auto, známé pod zažitou přezdívkou Česana, bylo poctěno i souběžným vývojem příští generace Volkswagenu Passat. Tak vypadá praktická ukázka koncernových synergií v praxi, která dává hluboký smysl, protože oba vozy k sobě mají technicky velmi blízko.
A konečně další záměr, související se snižování nákladů a zvyšováním marží. Prodej automobilů se bude postupně po vzoru Tesly přesouvat do virtuálního světa. Tam se už dnes prodá každá pátá Škodovka, v budoucnu by tento prodejní kanál měl dominovat. Jak se tento záměr líbí autorizovaným dealerům s vybudovanými reprezentativními prodejními plochami, v tuto chvíli těžko přesně soudit, ovšem i v budoucnu bude zbývat dost prostoru pro služby, k jejichž realizaci je fyzická přítomnost nezbytná. Každopádně automobilka slibuje, že bude zároveň více naslouchat přáním zákazníků a zohledňovat je i při vývoji nových modelů. Jak přesně to bude zrealizováno, jsme se zatím nedozvěděli, ovšem zákazníci se jistě mohou těšit na spoustu elektronických kontaktů i v době po koupi auta.