Britský premiér Boris Johnson podle všeho tento týden oznámí zákaz prodeje nových aut s konvenčními typy motorů. Jak uvedl Financial Times, vejít v platnost by měl nejpozději v roce 2035 a týkat by se měl benzínových a dieselových aut. Informace pochopitelně budí vášně v obou táborech. Zatímco přívrženci elektrických aut volají po ještě dalekosáhlejších krocích vlády, lidé podnikající v dopravě se obávají scénáře, kdy nepřipravenost infrastruktury bude znamenat vážné ohrožení jejich byznysu.
Who voted for this? No one. https://t.co/LSQa4PRFjo
— Voice of Reason (@brexitblog_info) November 14, 2020
Že probíhají aktualizace dosavadních plánů na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 premiér Johnson naznačil už v únoru tohoto roku. Už tehdy oznámil, že mezi hlavními body této aktualizace bude výrazné zkrácení lhůty na přechod k čisté dopravě minimálně o 5 let. Vládní administrativa z Whitehall minulý týden Financial Times potvrdila, že k představení plánů dojde v nadcházejícím týdnu. Zároveň uvedla, že se jedná o snahu vlády, jak v zemi povzbudit trh s elektromobily.
Objevily se již i první ohlasy z řad odborné veřejnosti i zainteresovaných subjektů. Graeme Cooper, ředitel sektoru dekarbonizace dopravy spadající pod kompetence skupiny National Grid, uvádí: „Tenhle přechod není jen o autech. Potřebujeme na problém nahlížet v širších souvislostech, které pokrývají železniční, silniční, námořní i leteckou dopravu, a tím mění způsob pohybu lidí a zboží.“
Za dalším názorem stojí šéf Auto Traderu UK, Ian Plummer. Ten pro cardealermagazine.co.uk mluvil o nedostatečné podpoře elektromobilů, kvůli čemuž nemohou cenově konkurovat konvenčním automobilům. Situaci komentoval slovy: „Všichni víme, že výroba elektromobilu je nákladnější. Potýkají se s tím především automobilky, pro něž je to obrovská výzva. Pokud se Boris Johnson připravuje na tohle velké oznámení, pak si myslím, že bychom měli být seznámeni i s prostředky vládní podpory. Ve Francii se dá pořídit elektromobil za cenu vozu se spalovacím motorem. Přesně toho musíme dosáhnout i tady ve Velké Británii.“
Z jiného pohledu vnímají situaci například dopravci. Denise Beedell zastupuje firmu Logistics UK, pod níž spadají různé další subjekty podnikající v odvětví logistiky. Beedell varovala, že zákaz bez vládní podpory může být existenčním problémem zejména pro provozovatele užitkových vozů kvůli zatím chybějící nabíjecí infrastruktuře.
„V současné době, pokud již daný podnik nemá dostatečné infrastrukturní pokrytí pro napájení vlastního vozového parku, bude muset vynaložit značné finanční prostředky na modernizaci. Takové náklady se mohou vyšplhat i přes hranici milionu liber. Tato cena je nad rámec dosavadních podpůrných programů na nákup elektrických vozidel. Ke snížení těchto výdajů jsou proto potřeba další vládní opatření,“ uvedla Beedell.
Electric vehicles, are more polluting than vehicles powered by Internal combustion engines, using fuel such as Liquid Petroleum Gas or Hydrogen! Electric vehicles will create more pollution. Planned UK legislation is not the way forward Agent Double O Soul @ your service! pic.twitter.com/YLS614JZLj
— DJ ooSoul (@DjOosoul) November 15, 2020