Slavný fyzik Nikola Tesla jakoby znovu ožil. Přinejmenším při pohledu na americkou burzu to tak skutečně vypadá. Tesly jako by se koronavirová krize ani nedotkla a mezitím se stala nejhodnotnější automobilkou světa. Na druhé straně primární úpis a vstup ve velkém na burzovní parket zažila společnost Nikola, rostoucí konkurence právě pro Teslu. I přestože má firma pod lodivodem Elonem Muskem značný náskok, Nikola má slušně našlápnuto jí zatopit.
Mimo jiné se tu schyluje k souboji mezi pohony, neboť vize společnosti Nikola je takřka bezvýhradně vodíková. Dodávat chce prakticky do celého světa a zvědavých zájemců se již také našlo několik. Doposud ovšem scházely finanční prostředky. To bylo a je důvodem, až do data 4. 6. 2020, proč na trhu žádný vůz s velkým N na přídi není.
Problém vyřešen?
Jak minulý týden generální ředitel automobilky, Mark Russell, referoval pro truck.com, objednány byly tahače za více než 10 miliard dolarů. Zákazníci včetně partnerů se nyní mohou přesvědčit, že základy má firma skutečné pevné a ze svých ambiciózních plánů nehodlá ustoupit. Ostatně svědčí o tom i uzavřená partnerství se společnostmi, jako je Bosch, Meritor nebo Iveco.
Nedávný joint venture s posledně jmenovanou značkou má urychlit výrobu elektrických tahačů pro Evropu, které budou z linky sjíždět od příštího roku v německém Ulmu. Jednat se bude o model Tre, jenž byl navržen speciálně pro zákazníky starého kontinentu. Zakotvením na burze může Nikola urychlit rovněž výstavbu vodíkové infrastruktury na domácí půdě, kterou je americký stát Arizona. Právě kvůli nedostatečnému počtu plnících vodíkových stanic budou první kusy ryzími elektromobily.
Chybějící plnící stanice jsou problém, který se Nikola snaží vyřešit skrze konsorcium mezinárodních korporací, jako je Toyota, Hyundai nebo Shell, jehož cílem je vytvoření společných norem pro vybudování infrastruktury. Zároveň se výše zmíněné společnosti snaží najít vhodné řešení, jak vybudovat globální síť stanic. A co se týče průkopnických baterií s vyšší energetickou hustotou, ty jsou stále ve fázi výzkumu a je jisté, že v první generaci nákladních aut se jich zákazníci nedočkají. Pokud jde o celkovou technologii vozů, ta má být ve všech státech společná. Lišit se bude pouze v závislosti na regionální legislativě.
Se získanými finančními prostředky nejen Russell hýří optimismem – především v krátkodobém až střednědobém horizontu vidí velký potenciál. Stejně jako investorům mu nahrává i ekologický boom, který je z velké části podporován i vládami jednotlivých států.