První vodíkové auto dostalo české značky, přestože tu není plnicí stanice

38
První vodíkové auto dostalo české značky, přestože tu není plnicí stanice
Fotografie: twitter.com - @dpavlicek_
  • Prvním vodíkovým autem na českých značkách je Hyundai Nexo
  • Otevření první veřejné plnicí stanice na vodík se stále odsouvá
  • Vodíkové auto je v podstatě elektromobil s palivovým článkem místo baterie

Přestože v Česku ještě není žádná veřejná plnicí stanice na vodík, je tu již první osobní auto na českých registračních značkách. Tím je Hyundai Nexo. To si zde zatím samozřejmě nikdo nekoupil, vzhledem k tomu že by neměl kde plnit nádrž. Vůz patří společnosti Hyundai Motor Czech a je určený k novinářským testům.


Společnost Hyundai je připravená spustit prodej vodíkového Nexa v Česku hned, jak bude spuštěna první veřejná plnicí stanice, aby majitelé tohoto auta měli kde tankovat. Zatím je zde pouze jedna neveřejná v Neratovicích, která byla vybudována kvůli testovacímu provozu vodíkového autobusu. A jak to vypadá s první veřejnou?

Původní informace hovořily o tom, že by měla být spuštěna na podzim loňského roku, což se ale nestalo. Postupně se termín posouval a poslední informace zněla, že by to mělo být v polovině letošního roku. Zatím nemáme informace, že by byla spuštěna, ale možná Hyundai něco ví a už se k tomu schyluje, když do testovací flotily pořídil vodíkové auto.

Elektromobil s palivovými články na vodík

O vodíkových autech se mnozí mylně domnívají, že jde o vozy, které používají vodík jako palivo ve spalovacím motoru. Dříve takové prototypy skutečně byly, ale tato technologie se neujala a sériová vodíková auta jsou v podstatě elektromobily, které místo baterie mají nádrž na vodík a palivový článek. Platí to jak pro zmíněné Hyundai Nexo, tak například i pro Toyotu Mirai nebo Hondu Clarity Fuel Cell. Potvrzuje to i označení FCEV, tedy fuel cell electric vehicle. Jde tedy o jinak uloženou elektrickou energii. Co si myslíte o vodíkovém pohonu? Vidíte v něm budoucnost, nebo se přikláníte spíše k uložení energie do baterie?

Technické parametry Hyundai Nexo

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 670 × 1 860 × 1 630 mm, 1 814 kg
PohonVodík, hnaná náprava: přední
Výkon120 kW, 163 koní, točivý moment: 395 Nm
Nádrž6 kg
SpotřebaKombinovaná: 1 kg / 100 km
Cena od1 899 990 Kč
Diskuze ke článku
SVN
Je to dobře napsané, elektromobil s palivovými články na vodík. Akorát že, tam musí být i ta baterie. Není ale tak veliká. V podstatě kromě nižší hmotnosti baterie je to jeden problém navíc vedle druhého. Výroba čistého vodíku pro články je drahá, stlačování a chlazení vodíku na -270 °C jeho udržování při této teplotě a zajištění bezpečnosti, taky drahé. Seděti na bombě v autě se spoustou trubiček a ventilů, taky nic moc. Do garáže se s tím nebude smět. Palivový článek je drahý a nevydrží věčně. Nevím proč si komplikovat život, když elektromobil ve stejné cenové relaci ujede 500 km na jedno nabití a skoro zadarmo.
Tomáš
Na tohle netrpělivě čekám, kde jsou plničky? Tedy 1,6kWh baterka je u Nexa malá a nedá se dobíjet (třeba z přebytků fotovoltaiky), ale až udělají vodíkový elektropluginhybrid s tak 8 kWh baterkou, tak to bude auto snů.
P.
Vzhledem k aktuálním a budoucím komplikacím v celém automotivu, které se řešily už před koronavirem a teď se jen stupňují, je reálný vývoj vodíkových aut hodně vzdálený. Navíc kromě rychlejšího doplňování paliva neposkytuje proti elektromobilu žádné výhody (ekologické faktory radši nekomentuju, o ekologii stejně nikdy nešlo a nikdy nepůjde). Vodík vidím jako cestu pro náklaďáky, jako běžná vozidla asi ne-e.
JirkaM
Za mě je vodík v osobáku slepá větev. To čeho se chci u normálního auta zbavit je být závislý na třetí straně (čerpací stanici) a to jak se kdo vyspí a změní to cenu nafty/benzínu. Vzhledem k tomu že mám RD mám možnost fotovoltaiky a tím pádem i částečné samostatnosti co se doplňování "paliva" týče. U vodíku by to bylo jak z bláta do louže a ještě bych musel hledat nejbližší vodíkovou čerpací stanici.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze