Australský tým překonal za volantem elektromobilu Hyundai Nexo s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu náplň nádrže pro vozidla s pohonem na vodík. Australský jezdec Brendan Reeves, který jezdí se soutěžními vozy Hyundai, se vydal na cestu za rekordem se sériovým vozem Nexo z předměstí Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km hospodárné jízdy dojel Reeves do města Broken Hill a palubní počítač mu i nadále ukazoval ještě překvapivě dlouhý dojezd.
–(1/2) The #NEXO has taken out the world record for the for the longest distance travelled by a hydrogen-powered vehicle on a single tank.
— Hyundai Australia (@HyundaiAus) May 13, 2021
Australian rally driver @BrendoRally drove the #NEXO and travelled 887.5km from Melbourne to Broken Hill and into the desert beyond. pic.twitter.com/IHuw9j0Fq9
V jízdě tedy pokračoval do Silvertonu, obce v australském vnitrozemí na periferii města Broken Hill, která se proslavila jako místo děje postapokalyptického akčního filmu Šílený Max 2 (známého rovněž pod názvem „Bojovník silnic“). A odtud ujel ještě cca 60 km po silnici Wilangee Road až za motel a kemp Eldee Station, kde Nexo spotřebovalo i poslední zásoby vodíku ze své nádrže. Podle palubního počítače modelu Nexo byla celková ujetá vzdálenost 887,5 km. Tím byl překonán předchozí světový rekord 778 km, stanovený francouzským vzduchoplavcem Bertrandem Piccardem, rovněž za volantem modelu Nexo, při jízdě napříč Francií z obce Sarreguemines do města Le Bourget.
Zástupce australského autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) před jízdou zapečetil plnicí hrdlo nádrže modelu Nexo a zástupce sdružení NRMA (National Roads and Motorists‘ Association) na konci cesty potvrdil nepoškozenost pečeti nádrže. Vzdálenost naměřená samostatnou jednotkou GPS na palubě vozu Nexo byla 903,4 km, zatímco aplikace Google Mapy ukázala vzdálenost 905 km.
(2/2) The trip took 13hrs and 6mins, @BrendoRally said "(The) NEXO is in its element on the open road, with its long range, peaceful and refined cabin, and smooth, near-silent fuel-cell electric powertrain,” he said. Watch here: https://t.co/RrUHtGuPmf pic.twitter.com/slwqF3pv17
— Hyundai Australia (@HyundaiAus) May 13, 2021
Pro účely testu se však k oficiálnímu měření ujeté vzdálenosti použil palubní počítač modelu Nexo. „Jako soutěžní jezdec jsem vždy chtěl dosáhnout světového rekordu, ale nikdy bych si nepomyslel, že k tomu dojde takovýmto způsobem,“ řekl řidič vozu Nexo, Brendan Reeves. „Když jsme brzy ráno vyjížděli z předměstí Essendon Fields, ihned jsem se ve voze Nexo cítil příjemně, řízení bylo snadné, ovládání intuitivní, poloha za volantem excelentní a sedadla velmi komfortní.“ „Nexo je při dálkové jízdě na silnici ve svém živlu díky dlouhému dojezdu, tichému a ušlechtilému interiéru a klidnému, téměř nehlučnému elektrickému pohonu s palivovými články,“ dodal. „Neustále jsem kontroloval ukazatel hospodárnosti modelu Nexo, abych maximalizoval dojezd na jeden kilogram vodíku. Zjistil jsem, že pomocí metod řízení soutěžního vozu, například sledováním situace v co největší vzdálenosti před vozem, ale i rad od mého otce pro hospodárné řízení nákladního vozidla v dálkové dopravě je ve skutečnosti možné ujet mnohem dál, než slibuje oficiální údaj dojezdu modelu Nexo.“
Jízda trvala 13 hodin a šest minut, průměrná rychlost byla 66,9 km (viz odkaz níže na přehled technických údajů). Kontrolka nízkého stavu paliva v nádržích se na přístrojové desce modelu Nexo rozsvítila při 686 km, ale to ještě zbýval dojezd více než 200 km. Kontrolka začala svítit přerušovaně po ujetí 796 km, když zbývalo 90 km reálného dojezdu.
Nexo spotřebovalo během jízdy celkem 6,27 kg vodíku. Průměrná spotřeba paliva tedy vychází na 0,706 kg/100 km. Vůz při jízdě vyčistil 449 100 litrů vzduchu – takové množství postačuje k dýchání 33 dospělých osob na celý den – a z jeho plastového výfukového potrubí vycházela pouze vodní pára a kapky. Emise CO2 byly nulové, přičemž běžný osobní automobil poháněný spalovacím motorem by na stejné trase vypustil do ovzduší cca 126 kg CO2.
Test Hyundai Nexo: Je vodík budoucností osobní dopravy?
Technické parametry Hyundai Nexo
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 670 × 1 860 × 1 630 mm, 1 814 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: přední |
Výkon | 120 kW, 163 koní, točivý moment: 395 Nm |
Nádrž | 6 kg |
Spotřeba | Kombinovaná: 1 kg / 100 km |
Cena od | 1 899 990 Kč |