Hyundai Nexo podruhé překonal světový rekord v dojezdu

1
Hyundai Nexo podruhé překonal světový rekord v dojezdu
Fotografie: Hyundai
  • Rekordní jízda s nulovými emisemi byla dlouhá 887,5 km a vedla z Melbourne až za Broken Hill
  • Držitelem předchozího rekordu byl rovněž Hyundai Nexo: Bertrand Piccard, zakladatel projektu Solar Impulse, ujel bez doplňování paliva v roce 2019 s vozem NEXO napříč Francií 778 km
  • Nexo má oficiální údaj dojezdu 666 km (podle metodiky WLTP) a naplnění jeho nádrže trvá 3 až 5 minut

Australský tým překonal za volantem elektromobilu Hyundai Nexo s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu náplň nádrže pro vozidla s pohonem na vodík. Australský jezdec Brendan Reeves, který jezdí se soutěžními vozy Hyundai, se vydal na cestu za rekordem se sériovým vozem Nexo z předměstí Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km hospodárné jízdy dojel Reeves do města Broken Hill a palubní počítač mu i nadále ukazoval ještě překvapivě dlouhý dojezd.

V jízdě tedy pokračoval do Silvertonu, obce v australském vnitrozemí na periferii města Broken Hill, která se proslavila jako místo děje postapokalyptického akčního filmu Šílený Max 2 (známého rovněž pod názvem „Bojovník silnic“). A odtud ujel ještě cca 60 km po silnici Wilangee Road až za motel a kemp Eldee Station, kde Nexo spotřebovalo i poslední zásoby vodíku ze své nádrže. Podle palubního počítače modelu Nexo byla celková ujetá vzdálenost 887,5 km. Tím byl překonán předchozí světový rekord 778 km, stanovený francouzským vzduchoplavcem Bertrandem Piccardem, rovněž za volantem modelu Nexo, při jízdě napříč Francií z obce Sarreguemines do města Le Bourget.

Zástupce australského autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) před jízdou zapečetil plnicí hrdlo nádrže modelu Nexo a zástupce sdružení NRMA (National Roads and Motorists‘ Association) na konci cesty potvrdil nepoškozenost pečeti nádrže. Vzdálenost naměřená samostatnou jednotkou GPS na palubě vozu Nexo byla 903,4 km, zatímco aplikace Google Mapy ukázala vzdálenost 905 km.


Pro účely testu se však k oficiálnímu měření ujeté vzdálenosti použil palubní počítač modelu Nexo. „Jako soutěžní jezdec jsem vždy chtěl dosáhnout světového rekordu, ale nikdy bych si nepomyslel, že k tomu dojde takovýmto způsobem,“ řekl řidič vozu Nexo, Brendan Reeves. „Když jsme brzy ráno vyjížděli z předměstí Essendon Fields, ihned jsem se ve voze Nexo cítil příjemně, řízení bylo snadné, ovládání intuitivní, poloha za volantem excelentní a sedadla velmi komfortní.“ „Nexo je při dálkové jízdě na silnici ve svém živlu díky dlouhému dojezdu, tichému a ušlechtilému interiéru a klidnému, téměř nehlučnému elektrickému pohonu s palivovými články,“ dodal. „Neustále jsem kontroloval ukazatel hospodárnosti modelu Nexo, abych maximalizoval dojezd na jeden kilogram vodíku. Zjistil jsem, že pomocí metod řízení soutěžního vozu, například sledováním situace v co největší vzdálenosti před vozem, ale i rad od mého otce pro hospodárné řízení nákladního vozidla v dálkové dopravě je ve skutečnosti možné ujet mnohem dál, než slibuje oficiální údaj dojezdu modelu Nexo.

Jízda trvala 13 hodin a šest minut, průměrná rychlost byla 66,9 km (viz odkaz níže na přehled technických údajů). Kontrolka nízkého stavu paliva v nádržích se na přístrojové desce modelu Nexo rozsvítila při 686 km, ale to ještě zbýval dojezd více než 200 km. Kontrolka začala svítit přerušovaně po ujetí 796 km, když zbývalo 90 km reálného dojezdu.

Nexo spotřebovalo během jízdy celkem 6,27 kg vodíku. Průměrná spotřeba paliva tedy vychází na 0,706 kg/100 km. Vůz při jízdě vyčistil 449 100 litrů vzduchu – takové množství postačuje k dýchání 33 dospělých osob na celý den – a z jeho plastového výfukového potrubí vycházela pouze vodní pára a kapky. Emise CO2 byly nulové, přičemž běžný osobní automobil poháněný spalovacím motorem by na stejné trase vypustil do ovzduší cca 126 kg CO2.

Test Hyundai Nexo: Je vodík budoucností osobní dopravy?

Technické parametry Hyundai Nexo

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 670 × 1 860 × 1 630 mm, 1 889 kg
PohonVodík, hnaná náprava: přední
Výkon120 kW, 160 koní, točivý moment: 395 Nm
Nádrž6 kg
SpotřebaKombinovaná: ? kg / 100 km
Cena od
Související články
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Myslím, že prosadit vodík vyráběný z ropy a plynu je marná snaha naftařských loby. Pokud přijdou s nejedovatým palivem bez NOx pro standardní motory, celý vodík bude smeten ze stolu. Pokud bude cena rozumná, změní to i rozvoj BEV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze