BMW věří vodíku. První model ukáže až v druhé polovině tohoto desetiletí

4
BMW věří vodíku. První model ukáže až v druhé polovině tohoto desetiletí
Fotografie: bmw.cz
  • Dle BMW bude v budoucnu hned několik variant jednotlivých pohonů
  • Pouze jeden pohon, ať už elektrický, vodíkový nebo spalovací není cestou
  • BMW do tří let bude mít 25 elektrifikovaných vozů, z nichž nejméně 12 bude mít čistě elektrický pohon

Výrobce prémiových automobilů BMW přináší první virtuální pohled na poháněcí soustavu vozu BMW i Hydrogen NEXT, současně znovu potvrzuje svůj závazek k postupnému systematickému vývoji systémů pro bezemisní mobilitu. Tento přístup zároveň vhodně zapadá do strategie společnosti, jež se označuje jako Power of Choice a spočívá v nabízení možností volby pro různé druhy zákazníků na různých světových trzích.

Klaus Fröhlich, člen představenstva BMW AG odpovědný za výzkum a vývoj řekl: „Jsme přesvědčeni, že v budoucnu budou vedle sebe existovat různé alternativní systémy pohonu, protože neexistuje jediné řešení, které by uspokojilo celé spektrum požadavků zákazníků na mobilitu po celém světě. V dlouhodobém horizontu je velmi pravděpodobné, že právě technologie vodíkových palivových článků se stane čtvrtým pilířem naší nabídky pohonných systémů. Vhodnými kandidáty pro tento druh pohonu jsou nejvyšší modely naší extrémně oblíbené rodiny X.“ BMW Group pracuje ve spolupráci se společností Toyota Motor Corporation na technologii palivových článků od roku 2013.

Bude to ještě nějakou dobu trvat, než BMW nabídne svým zákazníkům sériový vůz poháněný technologií vodíkových palivových článků. Důvodem je především skutečnost, že ještě nejsou splněné zásadní rámcové podmínky. „Z našeho pohledu je zásadní, aby byl vodík jako palivo nejdříve v dostatečném množství a za konkurenceschopnou cenu s využitím zelené energie vyráběn. Potom bude primárně používán tam, kde nelze využít přímo elektrifikaci, jako je například dálková nákladní doprava,“ řekl Klaus Fröhlich. BMW Group již nyní má na trhu automobily s pohonem na baterie a již brzy bude k dispozici velmi široká nabídka elektrifikovaných vozidel. Do roku 2023 vstoupí na trh 25 elektrifikovaných modelů, z nichž nejméně dvanáct bude mít čistě elektrický pohon.

Palivový článek poháněcí soustavy BMW i Hydrogen NEXT disponuje elektrickým výkonem až 170 koní, vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu,“ vysvětluje Jürgen Guldner, viceprezident oddělení technologie vodíkových palivových článků a nových automobilových projektů u BMW Group.

Vozidla s vodíkovým palivovým článkem nevypouštějí nic jiného než vodní páru. Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie. Ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků. Vozidlo disponuje také dvojicí nádrží s tlakem 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku. „Tato zásoba zajišťuje dlouhý dojezd bez ohledu na klimatické podmínky,“ dodává Guldner. „Doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty.“ BMW i Hydrogen NEXT pohání elektromotor páté generace technologie eDrive, který již využívá také BMW iX3. Dodatečný výkon baterie umístěné vzadu nad elektromotorem dodává elektromotoru dodatečnou energii pro dobrou dynamiku při předjíždění nebo akceleraci. Celkový výkon vozu tak činí 374 koní.

Tato poháněcí soustava s vodíkovým palivovým článkem bude instalována do malé pilotní série vozů aktuální generace BMW X5, BMW Group ji plánuje představit v roce 2022. V závislosti na světových trzích a jejich požadavcích BMW Group předpokládá, že pro zákazníky představí první vůz s technologií vodíkových palivových článků nejdříve ve druhé polovině tohoto desetiletí.

Diskuze ke článku
Tom256
Nevím, podle mě je to příliš komplikované. Je to vlastně komplet elektroauto včetně baterie a navíc to má celý složitý vodíkový systém včetně odporně velkých tlakových nádrží. Dobře možná by se to mohlo uchytit v nákladní dopravě, ale pokrok baterií to do osobáků nepustí. Navíc proč bych měl být závislý na několika vodíkových stanicích, když si můžu elektřinu do baterie „tankovat“ doma.
V.EL.
Je třeba to vymyslet tak aby to bylo drahé a spalovací motor vydržel dalších 25let ale pak už to přijde doopravdy a v zemi bude sucho a dira 😷
standa 128
Když už je tam malá baterka kvůli rekuperaci, nestálo by za to tam dát větší baterku, která by šla nabíjet a ujelo se na ni cca 80 km, tak aby se s tím dalo jezdit aspoň do práce? A až by postavili ty vodíkové benzínky, tak bych jezdil na drahý, neefektivní vodík jen pokud bych opravdu musel vydat na delší vzdálenost.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze