Pět v jednom. Nové BMW iX5 nabídne rekordní výběr pohonů

1
Pět v jednom. Nové BMW iX5 nabídne rekordní výběr pohonů
Fotografie: BMW
  • BMW uvádí první sériově vyráběný model na vodíkový palivový článek – iX5 Hydrogen
  • Nové BMW X5 se stane prvním vozem značky s pěti variantami pohonu

BMW jako první výrobce přináší zákazníkům SUV, které bude dostupné hned s pěti různými typy pohonu. Nové BMW X5 totiž nabídne zážehový, vznětový, plug-in hybridní a čistě bateriový elektrický pohon. Největší novinkou je ale vodíková varianta iX5 Hydrogen, která po úspěšném testování pilotní flotily míří do sériové výroby.

Uvedením nového BMW X5 s výběrem pěti variant pohonu opět dokazujeme naši vedoucí pozici jako technologického průkopníka,“ řekl Joachim Post, člen představenstva BMW AG pro vývoj, na akci BMW v New Yorku. „Vodík hraje zásadní roli v globální dekarbonizaci, a proto se zavazujeme tuto technologii dále rozvíjet.

Flexibilní výrobní procesy umožňují BMW kombinovat různé druhy pohonů v rámci jedné modelové řady. Od roku 2028 tak nabídne značka dva typy čistě elektrického pohonu – bateriový a vodíkový. Tento přístup má zajistit, že BMW bude schopno pružně reagovat na měnící se preference zákazníků a zároveň podporovat globální přechod k udržitelné mobilitě.

Nový iX5 Hydrogen přitom vychází z třetí generace palivových článků vyvinutých ve spolupráci s Toyotou. Díky kompaktnější konstrukci nabízí vyšší výkon, delší dojezd a efektivnější spotřebu energie. Vývoj a výroba probíhá v kompetenčních centrech BMW v Mnichově, Steyru a Landshutu. „Nové BMW iX5 Hydrogen bude skutečným BMW – průkopníkem ve své třídě a poskytne typickou radost z jízdy BMW,“ říká Michael Rath, viceprezident pro vodíková vozidla BMW Group.

Spolu s uvedením vodíkového modelu spouští BMW iniciativu HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale). Ta má pomoci rozvoji vodíkových ekosystémů a čerpacích stanic v Evropě. Projekt cílí na sdružování poptávky po vodíku napříč segmenty – od osobních aut až po autobusy či nákladní dopravu. Pilotní fáze už běží v Německu a Francii, později se očekává rozšíření i do dalších zemí.

Vodíkový model jsme už měli možnost vyzkoušet během akce BMW Hydrogen Days ve Vídni. Dojmy? Překvapivě blízké standardnímu BMW X5, a to jak z hlediska komfortu, tak zpracování. Palivový článek o výkonu 125 kW doplněný malou baterií poskytuje systémový výkon 295 kW, což zajišťuje velmi svižné zrychlení. Na rozdíl od tichých elektromobilů ale překvapí i zvuk – hluboký tón připomínající osmiválec, který dodává jízdě emoce. Tankování je pak hotové během čtyř minut a plná nádrž vystačí na více než 500 kilometrů dle WLTP. Více dojmů z testovací jízdy najdete v našem samostatném článku.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
To je sranda. Tak 500km dle WLTP. A proč si to má člověk koupit na místo BEV? Když 1km vyjde na hrozné peníze a není kde tankovat. A lze mluvit pouze o lokální ekologii neboť na výrobně vodíku je pramálo co ekologické a efektivní. Věřím, že tohle bude poslední pokus na dlouhý čas. A když se to ani nezačne prodávat, nikdo se divit nebude. A co zůstatková cena takového experimentu? Žádná.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze