Škoda Auto dodává Enyaq iV zákazníkům s uhlíkově neutrální bilancí

Škoda Auto dodává Enyaq iV zákazníkům s uhlíkově neutrální bilancí
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Škoda Auto neustále snižuje emise CO2 při nákupu surovin, výrobě vozů a baterií, přepravě i recyklaci
  • Certifikované projekty kompenzují emise CO2, jejichž vzniku zatím ještě není možné zabránit
  • Při výlučném užívání elektřiny z obnovitelných zdrojů mohou řidiči vozu Enyaq iV jezdit zcela „zeleně“

Nová Škoda Enyaq iV je nejen lokálně bezemisní na silnici: Škoda Auto totiž dodává zákazníkům svou novou elektrickou vlajkovou loď s uhlíkově neutrální bilancí. Česká automobilka zaznamenává emise CO2 v souladu s certifikací ISO během celého výrobního procesu a účinně snižuje uvolňování oxidu uhličitého při výrobě řadou opatření. Škoda Auto kompenzuje veškeré nevyhnutelné emise CO2 při výrobě prostřednictvím certifikovaných projektů na ochranu klimatu, jako je například výstavba větrné elektrárny v Indii. To znamená, že řidiči vozu Enyaq iV mohou cestovat stoprocentně „zeleně“, pokud budou SUV nabíjet výhradně elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů.


Čistě bateriové vozy, jako je nová Škoda Enyaq iV, jsou během provozu lokálně bezemisní a při využití zelené elektřiny jsou bezemisní dokonce úplně. K jejich ekologické stopě však patří rovněž emise CO2 vzniklé při výrobě. Díky řadě různých opatření je Škoda Auto schopna dodat nový Enyaq iV svým zákazníkům s uhlíkově neutrální emisní bilancí.

Optimalizace vlastních výrobních procesů

Za tímto účelem český výrobce automobilů neustále optimalizuje provoz a výrobní procesy ve svých závodech. Závod na výrobu komponentů ve Vrchlabí vyrábí již od konce roku 2020 jako první závod Škoda Auto uhlíkově neutrálně. Model Enyaq iV vzniká v hlavním výrobním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde automobilka ve spolupráci s energetickou společností ČEZ buduje největší fotovoltaický střešní systém v České republice. V průběhu tohoto desetiletí bude veškerá energie potřebná pro výrobu v českých závodech Škoda Auto pocházet z uhlíkově neutrálních zdrojů. Aplikace OPTIKON, vyvinutá českým výrobcem automobilů, podrobně ukazuje, jak se díky chytrým nápadům dají snížit emise. Pomocí umělé inteligence tato aplikace zajišťuje nejlepší možné využití prostoru v přepravních kontejnerech, jak jsme vás již informovali. Jen v první polovině roku 2020 se tak podařilo ušetřit 151 přeprav kontejnerů, a tím i 80 tun emisí CO2.

Monitorování emisí CO2 v rámci celého dodavatelského řetězce

Škoda Auto se vedle optimalizace vlastních výrobních procesů zaměřuje také na emise CO2 u svých dodavatelů a partnerů. Společnost zajišťuje, aby se emise CO2 v dodavatelském řetězci, celém výrobním procesu a v logistice úměrně snižovaly, mimo jiné používáním elektřiny z obnovitelných zdrojů, nebo se jejich vzniku zcela předcházelo. Dodavatelská společnost LG tak například garantuje používání elektřiny z obnovitelných zdrojů při výrobě baterií určených pro pohon modelu Enyaq iV. Mnoho dalších partnerů rovněž garantuje ekologicky šetrné výrobní procesy. Výpočet zbývajících emisí CO2 vychází ze specifické ekologické bilance vozu Enyaq iV. Tato bilance je certifikována společností TÜV NORD CERT, která ověřuje také průběžné emise s ní spojené. TÜV NORD CERT v certifikátech potvrzuje správnost evidence veškerých emisí CO2 v rámci celého životního cyklu i klasifikaci modelu Enyaq iV jako produktu s neutrální bilancí CO2 při jeho dodání zákazníkům.

Recyklace vozu a baterií

K emisím CO2 v rámci celého životního cyklu patří také recyklace modelu Škoda Enyaq iV. Baterie pohonu dostanou po použití ve voze nejprve „druhý život“ v chytrých energetických úložištích Škoda iV. Toto opatření prodlužuje životnost baterií a zlepšuje tak jejich ekologickou stopu. Následně jsou baterie recyklovány a použité suroviny jsou poskytnuty k dalšímu využití. Emise CO2 vzniklé z recyklace vozu jsou již zohledněny: K jejich snižování přispívá vysoká míra recyklace a rozsáhlé používání již opětovně využitých či recyklovatelných materiálů.

Škoda ENYAQ iV – první jízdní dojmy

Kompenzace emisí pomocí certifikovaných projektů

Určitému podílu emisí CO2 vznikajících ve výrobě (dodavatelé a výroba) modelu Škoda Enyaq iV se v současné době ještě nelze vyhnout. Škoda Auto je kompenzuje nákupem certifikovaných uhlíkových kreditů. Jedná se o podporu certifikovaných projektů na ochranu klimatu, jako je například výstavba velké větrné farmy v Indii. Park v Tamil Nadu na jihu země bude mít 100 větrných turbín, jejichž celková kapacita 200 MW bude poskytovat čistou energii pro 600 000 domácností.

Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Rozměry4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
Výkon132 kW
Baterie62 kWh, CCS Combo, Mennekes
Dojezd404 km (WLTP)
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze