Elektromobilům se začíná dařit. V celé EU se jich totiž v loňském roce prodalo o čtvrtinu více než v roce 2021. Celkem jde o 1 123 778 vozidel. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Na českém trhu došlo k 47% nárůstu prodejů, zatímco v oblasti hybridů se jedná o nárůst o 10 %. Naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř 5 %. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V Česku se mezi lety 2021 a 2022 prodalo o 13 % méně aut s pohonem na benzín, u naftových pohonů to bylo o 9 % méně. V celé EU byl trend podobný.
Rekordní nárůst prodejů elektromobilů a hybridů zaznamenal i Kypr. V zemi s jednou z nejméně rozvinutých dobíjecích sítí v EU se loni prodalo o 403 elektromobilů (+ 380 %) více než předloni. Prodeje plug-in hybridů narostly o 132 % na 228 vozů. Česko bylo loni v nárůstu prodejů elektromobilů desáté. Jedinou zemí, ve které v loňském roce prodeje elektromobilů poklesly, je Itálie. Tamní vláda neobnovila v loňském roce finanční podporu pro nákup elektromobilů, která skončila v roce 2021. V celé EU je patrný trend nárůstu zájmu o elektromobily, který se silně propisuje i do zemí střední a východní Evropy. Trojciferné nárůsty prodejů hlásí kromě Kypru také Litva nebo Bulharsko, o desítky procent narostly prodeje elektromobilů v Polsku, Rumunsku nebo Estonsku.
„Výrazný nárůst zájmu o elektromobily pozorujeme také u našich českých zákazníků, počet nových objednávek narostl meziročně o více než trojnásobek,“ říká konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Nárůst zájmu o elektromobily potvrzuje také Vojtěch Neduchal z MONETA Money Bank, která v loňském roce zaznamenala rekordní počet sjednaných úvěrů poskytovaných na elektrovozy: „Klienti jeví čím dál větší zájem o vozy s udržitelným pohonem. V roce 2022 jsme uzavřeli o polovinu více smluv než v roce předchozím, celkem jsme na elektromobily poskytli úvěry v hodnotě 55 350 000 Kč,“ uvedl Neduchal.
Prodeje aut na naftu klesly o pětinu, na benzín o 13 %
Největší propad hlásí prodejci ve Finsku, ve kterém spadly prodeje benzínových osobních vozidel o více než třetinu. Český pokles prodejů aut s benzínovým pohonem je na unijním průměru. „V Česku pomalu klesá počet prodaných aut na benzín, loni to bylo o 16 tisíc vozů méně. I když příčiny poklesu jsou spíše v nedostatku těchto vozidel na trhu, lze přesto trend považovat za pozitivní. Je znát, že Češi stále více o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek z Arvalu.
Výrazný propad prodejů je podle dat z ACEA patrný také u vozidel s naftovými motory. Největší pokles prodejů opět zaznamenal Kypr, meziročně téměř o dvě třetiny na 596 vozidel. V celé EU prodeje vozidel na naftu klesly o pětinu, v Česku o 9 %. Plug-in hybridy rostou v EU nejméně. V celé EU narostly prodeje pouze o 1 %, v Česku jejich registrace klesly o 5 % na 3 560 vozidel. Výrazný nárůst zaznamenala ACEA v zemích EU u registrací hybridních vozů, prodalo se jich o 9 % více. V loňském roce se jednalo o druhou nejpočetnější kategorii v množství prodaných vozů v Unii. Evropští zákazníci jich nakoupili přes dva miliony.
Osobne si myslim, ze tyto diskuze plne vasni jsou zcela zbytecne, protoze zakaz nezakaz, v roce 2035 bude stejne naprosta vetsina lidi i firem, ktere si kupuji fungl nova auta volit ty ciste elektricka.
Tou dobou uz bude mit i ten nejvetsi odpurce nejakeho dobreho znameho, ktery v tom davno jezdi a neni schopen ututlat svou spokojenost, takze myty a predsudky budou davno vyvraceny.
V te dobe uz budou navic elektricka auta zase o kus dal stran rychlosti nabijeni, dojezdu i porizovaci ceny. Nabijeci sit bude vypadat take uplne jinak.
Nebude tedy zadny duvod kupovat si nespolehlive, servisne narocne a na provoz i v porizeni drazsi spalovaci auta.
Ale to by nebyl uz tak peknej titulek, co? :-)
Protože jsem byl nucen téměř 3 roky používat Nissan eNV200, tak mám nějaké povědomí o provozu elektrowagen :-( ... a fakt tohle řešení nechcete, protože dojezd těhdle "elektrokačenek" s baterkama 18kWh fakt nechcete. Co je Vám platné, že jezdíte s krásnou spotřebou 13.5kWh, když dojezd auta je 120km a v létě musíte jezdit v plavkách s čepicí přes uši, kvůli chlazení otevřenými okny a v zimně v beranici a s rukavicema, abyste nezmrzli :-( ... Stejné zkušenosti i s "malými" Nissan HatchBack :-( .... elektroSrá..m zdar :-)