Počet prodaných elektromobilů v ČR roste. Loni se jich prodalo o 47 procent více

10
Počet prodaných elektromobilů v ČR roste. Loni se jich prodalo o 47 procent více
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nejméně se daří plug-in hybridům
  • Rekordní nárůst prodejů elektromobilů a hybridů zaznamenal Kypr
  • Rapidně se snižuje prodej klasických spalovacích vozidel

Elektromobilům se začíná dařit. V celé EU se jich totiž v loňském roce prodalo o čtvrtinu více než v roce 2021. Celkem jde o 1 123 778 vozidel. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). Na českém trhu došlo k 47% nárůstu prodejů, zatímco v oblasti hybridů se jedná o nárůst o 10 %. Naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř 5 %. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V Česku se mezi lety 2021 a 2022 prodalo o 13 % méně aut s pohonem na benzín, u naftových pohonů to bylo o 9 % méně. V celé EU byl trend podobný.

Rekordní nárůst prodejů elektromobilů a hybridů zaznamenal i Kypr. V zemi s jednou z nejméně rozvinutých dobíjecích sítí v EU se loni prodalo o 403 elektromobilů (+ 380 %) více než předloni. Prodeje plug-in hybridů narostly o 132 % na 228 vozů. Česko bylo loni v nárůstu prodejů elektromobilů desáté. Jedinou zemí, ve které v loňském roce prodeje elektromobilů poklesly, je Itálie. Tamní vláda neobnovila v loňském roce finanční podporu pro nákup elektromobilů, která skončila v roce 2021. V celé EU je patrný trend nárůstu zájmu o elektromobily, který se silně propisuje i do zemí střední a východní Evropy. Trojciferné nárůsty prodejů hlásí kromě Kypru také Litva nebo Bulharsko, o desítky procent narostly prodeje elektromobilů v Polsku, Rumunsku nebo Estonsku.

„Výrazný nárůst zájmu o elektromobily pozorujeme také u našich českých zákazníků, počet nových objednávek narostl meziročně o více než trojnásobek,“ říká konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Nárůst zájmu o elektromobily potvrzuje také Vojtěch Neduchal z MONETA Money Bank, která v loňském roce zaznamenala rekordní počet sjednaných úvěrů poskytovaných na elektrovozy: „Klienti jeví čím dál větší zájem o vozy s udržitelným pohonem. V roce 2022 jsme uzavřeli o polovinu více smluv než v roce předchozím, celkem jsme na elektromobily poskytli úvěry v hodnotě 55 350 000 Kč,“ uvedl Neduchal.

Prodeje aut na naftu klesly o pětinu, na benzín o 13 %

Největší propad hlásí prodejci ve Finsku, ve kterém spadly prodeje benzínových osobních vozidel o více než třetinu. Český pokles prodejů aut s benzínovým pohonem je na unijním průměru. „V Česku pomalu klesá počet prodaných aut na benzín, loni to bylo o 16 tisíc vozů méně. I když příčiny poklesu jsou spíše v nedostatku těchto vozidel na trhu, lze přesto trend považovat za pozitivní. Je znát, že Češi stále více o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek z Arvalu.

Výrazný propad prodejů je podle dat z ACEA patrný také u vozidel s naftovými motory. Největší pokles prodejů opět zaznamenal Kypr, meziročně téměř o dvě třetiny na 596 vozidel. V celé EU prodeje vozidel na naftu klesly o pětinu, v Česku o 9 %. Plug-in hybridy rostou v EU nejméně. V celé EU narostly prodeje pouze o 1 %, v Česku jejich registrace klesly o 5 % na 3 560 vozidel. Výrazný nárůst zaznamenala ACEA v zemích EU u registrací hybridních vozů, prodalo se jich o 9 % více. V loňském roce se jednalo o druhou nejpočetnější kategorii v množství prodaných vozů v Unii. Evropští zákazníci jich nakoupili přes dva miliony.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 27. 2. 2023 10:37
V posledni dobe rozvirilo velkou vlnu emoci rozhodnuti evropskeho parlamentu o ukonceni prodeje vozidel se spalovacim motorem k roku 2035.
Osobne si myslim, ze tyto diskuze plne vasni jsou zcela zbytecne, protoze zakaz nezakaz, v roce 2035 bude stejne naprosta vetsina lidi i firem, ktere si kupuji fungl nova auta volit ty ciste elektricka.

Tou dobou uz bude mit i ten nejvetsi odpurce nejakeho dobreho znameho, ktery v tom davno jezdi a neni schopen ututlat svou spokojenost, takze myty a predsudky budou davno vyvraceny.

V te dobe uz budou navic elektricka auta zase o kus dal stran rychlosti nabijeni, dojezdu i porizovaci ceny. Nabijeci sit bude vypadat take uplne jinak.
Nebude tedy zadny duvod kupovat si nespolehlive, servisne narocne a na provoz i v porizeni drazsi spalovaci auta.
Martin Svárovský
Martin Svárovský
jj, registrovalo se celych 3892 elektro z celkoveho poctu 192.087. Benzinu 127.650, nafta 47.490.
Ale to by nebyl uz tak peknej titulek, co? :-)
Petr Jelínek
Petr Jelínek
Jsem velký příznivec elektromobility. Zákaz mě také vadí, protože by to měl rozhodnout trh. Až se přibližně vyrovnají ceny aut a u těch dražších modelů, se to už pomalu opravdu vyrovnává, tak snad jen ekonomický blázen by kupoval auto na benzín, či naftu. Nejen, že už dnes, při domácím nabíjení, je provoz elektromobilu výrazně levnější,než provoz klasických aut, ale i samozřejmě servis je také úplně někde jinde. A že dnes moderní elektromobil nikam nedojede? 300-500 i více km opravdu nestačí? Po takové trase nezastavíte na pauzu? Více než 95% cest si nabijete doma a domů se zase i vrátíte a když jedete dál, tak si jednoduše nabijete na dálnici. Můj názor je, kdo jednou vyzkouší jízdu v elektromobilu, tak už pak, stejně nic jiného nechce. Ale bohužel u nás je ještě moc lidí, kteří nikdy v elektromobilu nejeli, ale jen kritizují a kritizují. To opravdu u nás, umíme velmi dobře.
Jiří Trojan
Jiří Trojan
Naposledy upraveno: 27. 2. 2023 18:00
Dobrý den pane Jelínku,
Protože jsem byl nucen téměř 3 roky používat Nissan eNV200, tak mám nějaké povědomí o provozu elektrowagen :-( ... a fakt tohle řešení nechcete, protože dojezd těhdle "elektrokačenek" s baterkama 18kWh fakt nechcete. Co je Vám platné, že jezdíte s krásnou spotřebou 13.5kWh, když dojezd auta je 120km a v létě musíte jezdit v plavkách s čepicí přes uši, kvůli chlazení otevřenými okny a v zimně v beranici a s rukavicema, abyste nezmrzli :-( ... Stejné zkušenosti i s "malými" Nissan HatchBack :-( .... elektroSrá..m zdar :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze