Aleš Zbořil má na boření mýtů velkou palici, kterou má na začátku položenou přes rameno a tváří se opravdu odhodlaně. Otevře si diskuzi, vybere téma a pouští se do akce. Praktickým testem mu za volantem vozu Škoda Enyaq Coupé iV pomáhá Táňa Malíková.
Mýty o elektromobilitě: s elektromobilem nikam nedojedete
V prvním díle se Aleš Zbořil zastavuje u facebookového komentáře, který zní: „Jak jde o dojezd, slibujete hory doly. Akorát, že s elektromobilem nikam nedojedete!“ Tím se ovšem Aleš nenechá rozhodit a nahrazuje u Táni Malíkové v autě asistentku Lauru, aby mohl Táňu instruovat při testovací jízdě. Táňa si nejprve myslí, že Laura mutuje, ale poté jede podle Alešových instrukcí, aby dokázala, že Škoda Enyaq Coupé iV má dostatečný dojezd.
První úkol pro Táňu zní: „Musíš splnit hory doly!“ Táňa vyráží na cestu a prvním cílem je Říp. Cestou Aleš Táně říká, že Škoda Enyaq má dojezd až 534 kilometrů, ačkoliv Táňa čekala spíše nějaký vtip. Aleš dodává, že vtipné je, že si pořád někdo stěžuje, jak je to málo. Když se Táňa pokochá výhledem na horu Říp, vyráží k dalšímu cíli – tím je důl, konkrétně Josefův Důl. Cestou Alešovi říká, že by všechny ty hatery, které Aleš řeší v komentářích, poslala do p... pekla. Aleš ji ujišťuje, že i tam si auto nabije. V Josefově Dole má Táňa po ujetí 193 kilometrů ještě zbývající dojezd 52 %. Táňa tedy chválí Aleše za naplánování skvělého výletu a oceňuje, že nemusela nabíjet, i když jela docela daleko.
Aleš Zbořil boří mýty o elektromobilitě velkou palicí
Aleš ovšem během dlouhé jízdy usnul ve svém křesle. Rozespale říká, že to byla opravdu dlouhá jízda. „Alespoň máme jasno,“ dodává. Vstává z křesla, nastavuje vyvracený komentář doprostřed obrazovky, bere do ruky palici a přesným zásahem do středu obrazovky mýtus boří.
Podle nás je to hezky a vtipně zpracovaný formát a těšíme se na další díly. Jak se to líbí vám? Rádi si přečteme váš názor v komentářích.
Aby ujel papírovou vdálenost, musí se plazit v pravém pruhu s kamiony.
Na skvělé zrychlení se rychle zapomene, myslím že ze školy
pro 2x větší zrychlení potřebujete 4x víc energie.
A 2x těžší auto při stejném zrychlení potřebuje taky 4x víc energie.
Rekuperace je neustálá několikanásobná přeměna energie - ztráty.
A elektřina roste na stromech a doly na lithium jsou na jiný planetě.
A zítra si napytluju světlo, abych doma nemusel svítit.
A eletrotechniky je nutné převychovat, protože nevěří.
Třeba místo jedné poměrně velké fabriky Juta můžete na centrální trafo připojit až 2 superchargery :)
Jen predvedli, ze ty udavane dojezdy maji daleko k realite, kdyz na trase 193km sluplo auto 48%, tak z cele baterky by to bylo 402km namisto slibovanych 534km, tedy rozdil nejakych 25%…
Dalším problémem je i nabíjecí infrastruktura. Nejen na silnicích, ale i na sídlištích. Vetšina našich obyvatel nebydlí v rodinných domech. Momentálně je výstavba pomalá a tímto tempem není šance pokrýt v budoucnu potřeby. K těm nabíječkám je potřeba dotahat kabely a do těch kabelů dodat elektřinu. Na mnohých místech je už dnes problém navýšení kapacity přípojky, navíc pro takového žrouta energie jako je auto, pokud bych chtěl nabíjet v nějakém rozumném čase.
Prostě existuje spousta věcí, co není dořešená, ale už dnes máme stanoveno datum.
A nejvíc absurdní je na tom to, s jakou slávou se zakazovaly žárovky, aby se ušetřila elektřina.