Design a karoserie: když nechcete urazit
Na první pohled byste hybridní pohon Niru přisuzovalo jen těžko. Pomůže vám jen logo na víku zavazadelníku. Vůz nabízí poměrně krátké převisy a hezká 18palcová kola, která však dostanete ve výbavě Exclusive. Celková délka činí 4 355 milimetrů. Přední část mě nikterak zvláště neoslovila, ale záď se mi líbí, obzvláště sdružené LED svítilny ve tvaru „C“. Věřím že většinu lidí Niro rozhodně vzhledem neurazí. Jeho přednosti jsou totiž zcela jinde.
Kia Niro – test
Technické parametry Kia Niro
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 355 × 1 805 × 1 545 mm, 1 500 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 104 (77 + 32) kW, 141 koní, točivý moment: 265 Nm |
Baterie | 1,56 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od | 614 980 Kč |
Technika a výbava: jsem hybrid, ne plug-in hybrid
Ihned na začátek nutno předeslat, že Niro je hybrid, nikoli plug-in hybrid. Jde tedy o auto, které si ze zásuvky nenabijete. Automobil se o vše stará sám a to, zda jedete na elektřinu nebo vás žene spalovací motor, poznáte jen podle ikonky na štítu před volantem či podle ticha. Toto řešení má své výhody i nevýhody. Mezi výhody bych zařadil jednoduchost. Sednete, nastartujete a vyrazíte. Vůbec nemusíte řešit, zda vás zrovna pohání elektřina, spalovací motor nebo kombinace obojího. Každopádně pokud by vás zajímal graf, který pohon je zrovna využíván, v Niru ochuzeni nejste. Inu, s Nirem budete jezdit jako s jakýmkoli jiným autem.
Mezi výhody bych zařadil jednoduchost. Sednete, nastartujete a vyrazíte.
Pod kapotou má Niro šestnáctistovku GDI a elektromotor. Kombinovaný výkon odpovídá 141 koním a 265 Nm. Baterie má kapacitu 1,56 kWh a kolik na ní urazíte kilometrů, se říci nedá. Výkon se přenáší na přední kola skrz šestistupňovou, automatickou dvouspojkovou převodovku (DCT). Velké sportovní výkony nečekejte. Dost pravděpodobně vás měření zrychlení přestane po deseti vteřinách bavit. Niro by se na 100 km/h mělo dostat za 11,5 sekundy. Pro zajímavost, Rimac Concept One zrychlí z klidu na 300 km/h za 14 sekund.
Niro je standardně vybaveno sedmi airbagy, a to i včetně kolenního pro řidiče. K dispozici je například asistent pro rozjezd do kopce, zadní parkovací asistent i kamera nebo hlídaní mrtvého úhlu. Kamera však nenabízí nikterak skvělé rozlišení. Ne všechny systémy jsou však k dispozici v prvním výbavovém stupni Exclusive, takže se raději na vše zeptejte u dealera.
Interiér: velký krok vpřed
Hýčkaní můžete být nejen vyhřívaným sedadlem na všech pozicích s výjimkou zadního prostředního, ale také volantem a celkově příjemně zpracovaným interiérem, kde korejské automobilky udělaly opravdu veliký krok vpřed. V daném segmentu bych se nebál tvrdit, že minimálně Kia už po zpracování dohání v mnoha ohledech „nedostižnou Škodovku“. Nemusíte být její fanoušci, ale stejně jako ostatní značky koncernu, tak i Škoda Auto má interiéry na velmi vysoké úrovni. Posed za volantem je mírně vyšší, ale pozici si najdete poměrné rychle.
Líbí se mi jednoduchý a čistý design nebo intuitivní rozložení všech tlačítek nejen na středovém panelu. Multifunkční volant zde nechybí. Co bych si odpustil, je „nožní“ brzda, která je dobrá tak na roztržení vašich nových bot. Naopak stejně jako v elektrické Kie Soul, v Niru najdete tlačítko „Driver Only“, které zajistí vytápění pouze prostoru řidiče. Při cestování elektromobilem to možná nějaký ten kilometr ušetří, v Niru je to však zbytečné.
Před volantem jsou dva displeje. Na levém uvidíte informace o dojezdu a o stavu nabití baterie. Ten vpravo slouží jako palubní počítač. Můžete tam mít informace o spotřebě, přehrávaném médiu či jízdních asistentech. Co se týká zavazadlového prostoru, tak ten nabídne 427 litrů. Po sklopení zadních sedadel vyskočí jeho kapacita téměř o tisíc litrů na celkových litrů 1 425.
Chytré systémy a funkce: vyšší střední s Android Auto i CarPlay
Celému infotainmentu vévodí 7palcový dotykový displej. Tentýž, jen o jeden palec menší, jako najdete v elektrické Kie Soul, potažmo v Soulu naftovém či benzinovém. Kia vám zdarma nabídne aktualizace na sedm let zdarma. Vládnou mu zajímavé barvy a grafika, která na první pohled připomíná Android. Když už jsem na zeleného panáčka narazil, tak podpora pro Android Auto a CarPlay v Niru nechybí, takže minimálně tento korejský model veřejnost rozdělovat nebude, tedy alespoň ne v tématu, zda iOS nebo Android.
Infotainment zahrnuje navigaci, mapové podklady i podrobnou statistiku vaší jízdy. Spárovat si můžete telefon skrz Bluetooth a využívat lze i internetové funkce. Internetová data si infotainment vezme z vašeho chytrého telefonu skrz hotspot. Surfování v prohlížeči však možné není, protože v systému žádný není. Internet tak využijete například na počasí, vyhledávání bodů zájmu či dopravní zpravodajství. U Nira by aplikace pro chytrý telefon nedávala takový smysl jako třeba u elektrického Soulu, ale fakt je ten, že ani k ní ji Kia stejně nenabízí, což je škoda.
Jízdní vlastnosti: překvapení ve všech ohledech
A jak Niro jezdí? Výborně. Podvozkově se mi Niro líbilo. Nabízí koktejl toho, co většina českých uživatelů od podobného automobilu chtějí, tedy nízkou spotřebu, dostupnou cenu a příjemné jízdní vlastnosti. Jen musíte ustoupit od jakýchkoli sportovních radovánek – ty Niro opravdu, ale opravdu nemá.
Baterie vám pomáhá, jak jen to jde. Především v nízkých rychlostech Niro rozhýbe elektromotor a ve vyšších rychlostech či silnějším zašlápnutí plynu do země pomůže i motor spalovací. Nabíjení probíhá při jízdě, tedy především při brzdění. Abyste dosáhli co nejnižší spotřeby, je se odnaučit jezdit stylem brzda-plyn a naopak do křižovatek plyn dojíždět s povoleným plynovým pedálem. Díky tomu narekuperujete nějakou tu energii do baterie a budete jezdit úsporněji.
Dojezd: stěžujte si vaší pravé noze
Elektromotor vám pomáhá, jak jen to jde, a výsledek je spotřeba i pod pět litrů. To vše závisí na jízdním stylu. Pokud se budete s plynovým pedálem mazlit, tak se můžete vejít i pod pět litrů. Když se rozhodnete mu dát co proto, budete jezdit okolo sedmi litrů. Pro co nejnižší spotřebu si musíte na auto chvilku zvykat, upravit svůj jízdní styl a pak budete spokojeni. Niro se opravdu nefláká, a tak míra nabití baterie skoro nikdy neklesne pod polovinu své kapacity. Je tak připravena vám pomoci, jak jen to půjde.
Objem nádrže činí 45 litrů, takže kolik kilometrů na nádrž urazíte závisí na vaší pravé noze. Pokud se budete snažit, okolo 700 kilometrů se urazit dá. A kdyby ne, tak prostě navštívíte čerpací stanici a Niro si natankujete. Nejde přece o život.
Galerie
Zhodnocení: o zákazníky nebudou nouze
Když se vžiju do situace, že bych byl nucen si koupit auto pro své účely, tak by Niro byl velký favorit. Osobně větší kufr nepotřebuji, prostoru na sedadlech – ať už na těch předních či zadních – je dostatek, líbí se mi podpora CarPlay i Android Auto a co se komfortu týká, tak vyhřívané sedačky, volant a automatická klimatizace je asi tak vše, co bych chtěl. Jenže Niro nabídne i víc.
Co víc? Nízkou spotřebu. Pokud se s ním dokonale sžijete, na chalupu můžete jezdit i pod pět litrů. Možná se mi Niro líbí, protože jsem na něj neměl velké nároky, ale opravdu potřebujeme po automobilu něco víc než se dopravit z bodu A do bodu B co nejpohodlněji? Pokud jste odpověděli ne, tak nejspíše spadáte mezi milovníky „eMkových“ BMW. Ale nebojte, i pro vás mám pochopení.
Konkurence: Korejec vs. Japonec?
Nejpřímější konkurenci pro Kiu Niro ztělesňuje futuristický model od Toyoty s označením C-HR. Pod kapotou umístěná hybridní 1,8ka dává výkon 122 koní. Ve výbavě Exclusive vás vyjde na 704 900 Kč. Základní výbava startuje na ceně 629 900 Kč.