Kia Soul EV
test

Kia Soul EV

Příběh hraček

Tesla je moc drahá a Nissan Leaf se vám nelíbí, což upřímně chápu. Co teď? Naštěstí se na trhu najde dostatek elektromobilů, které nepotřebují do okolí křičet, že CO2 je pro vás sprosté slovo. Jedním takovým je třeba plug-in hybridní Mercedes Benz třídy C. Pokud prahnete po čistém elektromobilu, pak nejspíše sáhnete po Volkswagenu e-Golf nebo Soulu EV od automobilky Kia. A právě na Korejce se nyní zaměříme.

Design a karoserie: Red Dot nebo Red Not?

Stejně jako Mercedes Benz B nebo VW Golf, i Kia se rozhodla nabízet Soul v čistě elektrické verzi. Auta přestavěná na elektromobil jsou sice méně nápadná. Problém ale většinou bývá, že byla vyvinutá se spalovacím motorem a tím tu a tam vzniká nějaká ta nesrovnalost a neduh. Zvenku tedy mnoho změn nehledejte. Mohlo by se zdát, že pokud přehlédnete odznáček „ECO electric“, jediný způsob, jak zjistit že jde o elektromobil, je pohled na zaslepenou přední masku. Elektromotor totiž nepotřebuje takové chlazení jako klasický motor, a proto si v přední masce našel klícku dobíjecí konektor.

Kia Soul EV – test

Bystré oko milovníka designu vozu Kia Soul (a věřte mi, že tací jsou) odhalí, že změn proběhlo víc. Jiné jsou i nárazníky a díky změnám především ve spodní části vozu se odpor vzduchu zlepšil ze součinitele vzduchu Cx 0,35 na Cx 0,33. To sice není nejlepší hodnota na trhu, avšak na takovou krabici to není tak zlé. Určitě lepší než Mercedes-Benz třídy G.

Technické parametry Kia Soul EV (2014) Soul EV

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 140 × 1 800 × 1 593 mm, 1 490 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon110 koní, toč. moment: 285 Nm
Baterie27 kWh, konektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 212 km
Infotainment8" dotykový displej, ne
Cena849 980 Kč

Soul je zajímavé autíčko, s exotikou to však nepřehání tolik jako například BMW i3 a udržuje si zdravý mladistvý vzhled. Celkově zevnějšek působí velmi hravě. I to jistě přispělo k tomu, že Kia byla v roce 2014 odměněna oceněním Red Dot Design Award. V paletě nabízených barev se ale rozhodně neztratíte. Pokud máte zájem o jednobarevný Soul, můžete si ho koupit jen v bílé nebo šedé barvě. Dvoubarevné verze můžete mít tři: tmavě-modrou v kombinaci s bílou, černou v kombinaci s červenou a bílou se světle modrou. Nejsem žádný estét, ale bílá se světle modrými doplňky, kterou jsme měli my, nevytváří žádný kontrast a celé auto vypadá až moc zženštile. V tmavším obleku vypadá Soul dospěleji. Vzhled 4 140 mm dlouhé, 1 600 mm vysoké a 1 800 mm široké karoserie, což je mimochodem na chlup stejně jako u Soulu s klasickým pohonem, dotváří efektní LED světla.

Technika a výbava: první tři kroky jsou nejdůležitější

Pod přední kapotou najdete bezúdržbový synchronní třífázový motor o maximálním točivém 285 Nm, který je dostupný od nuly až po 2 730 otáček za minutu. V 2 730 otáčkách máte už k dispozici celých 111 koní a můžete si jich užívat až do 8 000 otáček. Elektromotor je spojen s redukční bezstupňovou převodovkou s účinností přenosu 97,3 procenta. V případě zařazení zpátečky ji však nepotřebujete, neboť motor změní fázování.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvající 11,2 vteřiny ale napoví, že je na místě se na semaforech chovat dospěle a radši nikoho na závod nevyzývat.

Kia Soul je se spalovacím motorem dostupná pouze ve dvou motorizacích: ve 128koňovém dieselu a 132koňovém benzinu. Přestože má elektromotor o pár koní méně, pocitově elektrická verze jede stejně a v nízkých rychlostech je dokonce hbitější než ta dieselová. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvající 11,2 vteřiny ale napoví, že je na místě se na semaforech chovat dospěle a radši nikoho na závod nevyzývat.

Baterie jsou ukryté napůl v podlaze a napůl pod zadními sedadly. Kufr tedy zůstává stejný jako u klasické varianty, cestující vzadu však přišli o 8 cm prostoru pro nohy. Útěchou vám může být 27kWh kapacita baterií. Lithium-iontový polymerový akumulátor o napětí 360 V zaručuje dojezd 212 km podle NEDC, což byla ve své době rekordní hodnota. Říkám ve své době, protože dnes už ovace nejsou tak úplně na místě. Pomalu si zvykáme na nový průměr tří set nereálných kilometrů, tedy 200 těch reálných.

Baterie je však poměrně lehká – celý vůz váží 1 490 kg, což není špatná hodnota, zvlášť když vezmeme v potaz, že dieselová verze s automatem má jen o 65 kilogramů méně. Elektrická varianta navíc nabízí vyšší torzní tuhost karoserie. Menší e-Golf má pro srovnání 1 585 kg a Mercedes-Benz B Electric Drive dokonce 1 725 kg.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze