Kia Soul EV
test

Kia Soul EV

Příběh hraček

Tesla je moc drahá a Nissan Leaf se vám nelíbí, což upřímně chápu. Co teď? Naštěstí se na trhu najde dostatek elektromobilů, které nepotřebují do okolí křičet, že CO2 je pro vás sprosté slovo. Jedním takovým je třeba plug-in hybridní Mercedes Benz třídy C. Pokud prahnete po čistém elektromobilu, pak nejspíše sáhnete po Volkswagenu e-Golf nebo Soulu EV od automobilky Kia. A právě na Korejce se nyní zaměříme.

Design a karoserie: Red Dot nebo Red Not?

Stejně jako Mercedes Benz B nebo VW Golf, i Kia se rozhodla nabízet Soul v čistě elektrické verzi. Auta přestavěná na elektromobil jsou sice méně nápadná. Problém ale většinou bývá, že byla vyvinutá se spalovacím motorem a tím tu a tam vzniká nějaká ta nesrovnalost a neduh. Zvenku tedy mnoho změn nehledejte. Mohlo by se zdát, že pokud přehlédnete odznáček „ECO electric“, jediný způsob, jak zjistit že jde o elektromobil, je pohled na zaslepenou přední masku. Elektromotor totiž nepotřebuje takové chlazení jako klasický motor, a proto si v přední masce našel klícku dobíjecí konektor.

Kia Soul EV – test

Bystré oko milovníka designu vozu Kia Soul (a věřte mi, že tací jsou) odhalí, že změn proběhlo víc. Jiné jsou i nárazníky a díky změnám především ve spodní části vozu se odpor vzduchu zlepšil ze součinitele vzduchu Cx 0,35 na Cx 0,33. To sice není nejlepší hodnota na trhu, avšak na takovou krabici to není tak zlé. Určitě lepší než Mercedes-Benz třídy G.

Technické parametry Kia Soul EV (2014) Soul EV

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 4 140 × 1 800 × 1 593 mm, 1 490 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon84 kW, 110 koní, točivý moment: 285 Nm
Baterie27 kWh
Nabíjeníkonektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 212 km
Cena od849 980 Kč

Soul je zajímavé autíčko, s exotikou to však nepřehání tolik jako například BMW i3 a udržuje si zdravý mladistvý vzhled. Celkově zevnějšek působí velmi hravě. I to jistě přispělo k tomu, že Kia byla v roce 2014 odměněna oceněním Red Dot Design Award. V paletě nabízených barev se ale rozhodně neztratíte. Pokud máte zájem o jednobarevný Soul, můžete si ho koupit jen v bílé nebo šedé barvě. Dvoubarevné verze můžete mít tři: tmavě-modrou v kombinaci s bílou, černou v kombinaci s červenou a bílou se světle modrou. Nejsem žádný estét, ale bílá se světle modrými doplňky, kterou jsme měli my, nevytváří žádný kontrast a celé auto vypadá až moc zženštile. V tmavším obleku vypadá Soul dospěleji. Vzhled 4 140 mm dlouhé, 1 600 mm vysoké a 1 800 mm široké karoserie, což je mimochodem na chlup stejně jako u Soulu s klasickým pohonem, dotváří efektní LED světla.

Technika a výbava: první tři kroky jsou nejdůležitější

Pod přední kapotou najdete bezúdržbový synchronní třífázový motor o maximálním točivém 285 Nm, který je dostupný od nuly až po 2 730 otáček za minutu. V 2 730 otáčkách máte už k dispozici celých 111 koní a můžete si jich užívat až do 8 000 otáček. Elektromotor je spojen s redukční bezstupňovou převodovkou s účinností přenosu 97,3 procenta. V případě zařazení zpátečky ji však nepotřebujete, neboť motor změní fázování.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvající 11,2 vteřiny ale napoví, že je na místě se na semaforech chovat dospěle a radši nikoho na závod nevyzývat.

Kia Soul je se spalovacím motorem dostupná pouze ve dvou motorizacích: ve 128koňovém dieselu a 132koňovém benzinu. Přestože má elektromotor o pár koní méně, pocitově elektrická verze jede stejně a v nízkých rychlostech je dokonce hbitější než ta dieselová. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvající 11,2 vteřiny ale napoví, že je na místě se na semaforech chovat dospěle a radši nikoho na závod nevyzývat.

Baterie jsou ukryté napůl v podlaze a napůl pod zadními sedadly. Kufr tedy zůstává stejný jako u klasické varianty, cestující vzadu však přišli o 8 cm prostoru pro nohy. Útěchou vám může být 27kWh kapacita baterií. Lithium-iontový polymerový akumulátor o napětí 360 V zaručuje dojezd 212 km podle NEDC, což byla ve své době rekordní hodnota. Říkám ve své době, protože dnes už ovace nejsou tak úplně na místě. Pomalu si zvykáme na nový průměr tří set nereálných kilometrů, tedy 200 těch reálných.

Baterie je však poměrně lehká – celý vůz váží 1 490 kg, což není špatná hodnota, zvlášť když vezmeme v potaz, že dieselová verze s automatem má jen o 65 kilogramů méně. Elektrická varianta navíc nabízí vyšší torzní tuhost karoserie. Menší e-Golf má pro srovnání 1 585 kg a Mercedes-Benz B Electric Drive dokonce 1 725 kg.

Interiér: skoroMPV

Hranatý tvar Soulu dává vědět, že se uvnitř – alespoň co se místa týče – nebudete mít špatně. Naštěstí nás tahle krabice nezmátla tělem a uvnitř je na docela malé auto dostatek místa. Kufr má oficiálně 281 litrů, což je méně než klasická varianta. Neprotiřečím si však s první kapitolou, kde jsem říkal, že zavazadelník kvůli baterii neutrpěl žádnou újmu. Oficiální hodnota je totiž snížena o dvojité dno, které můžete využít například pro nabíjecí kabel.

Z kolmých hran čerpá automobil i v jiných ohledech – na zvláštně textilových sedadlech se sedí docela vysoko a díky velkým oknům má řidič velmi dobrý přehled. U většiny aut ve mě světlý interiér budí dojem prémiovosti, tady je ale všechno až moc šedivé, a proto se mi víc líbil červeno-černý interiér dieselové verze ze srovnávacího testu, který mi dokonce vzdáleně připomínal MINI Cooper. Pokud opomenu barvy, které se mnoha lidem určitě budou líbit, je znát, že Korejci odvádějí stále lepší a lepší práci. Na svůj segment je kvalita a zpracování na slušném průměru a nic mi vyloženě neotravovalo život.

Najdete zde mnoho vtipných detailů, jako například přední reproduktory s LED kroužky, které dokážou červeně blikat jako ekvalizér. Lze také provést změnu na jemné modré podsvícení a navodit ekologickou náladu.

3,5palcový displej mezi budíky je větší a přehlednější než u základních verzí, barvu vám však ukáže jen jednu. Pryč musel samozřejmě otáčkoměr, který nahradil siloměr v kombinaci s ukazatelem zbývající kapacity akumulátorů. Středový 8palcový displej leží na dnešní poměry moc nízko a mimo zorné pole, jinak jsem si ho ale nemohl vynachválit. Na svou třídu má Soul EV víc než nadstandartní výbavu, má však ale také nadstandartní cenu. Bez příplatku dostanete automatickou klimatizaci, navigaci, LED přední a zadní světla, tempomat s omezovačem rychlosti, vyhřívaný volant i sedadla, 8 airbagů nebo parkovací kameru. Připlatit si lze pouze za jednu položku, a to paket Seat, který znamená kožené čalounění sedadel a navíc přidá příjemné odvětrávání.

Chytré systémy a funkce: Korejec po lekcích češtiny

Když opomenu umístění, 8palcový dotykový displej s navigací mě velmi potěšil. Systém komunikuje kompletně v češtině včetně ovládání hlasem a nevypadá, že ho překládal Google Translator z roku 2006. Začátečníkovi v oblasti elektromobility dokáže pěkně poradit jak se chovat, aby dojel co nejdále. K dispozici máte mapu s okruhem dojezdové vzdálenosti, kde zelený kruh značí, kam dojedete určitě, a červený, kam si troufne jen zdatný rekuperátor. Z Česka do Soulu sice Soul zdaleka nedojede, je ale vidět, že slušný kousek naší země prozkoumáte.

Ekologickou jízdou si stavíte virtuální stromeček a několikrát se mi výsadbu povedlo odvést na 100 procent. Nechybí ani rozsáhlý seznam nabíjecích stanic, které vám budou nabídnuty v případě nízké úrovně nabití. Nabíjení si můžete odložit na noc s nižší sazbou a doplnit jej o nastavení klimatizace a ohřátí interiéru tepelným čerpadlem pro příjemnější vstávání. Ten pocit, kdy v mrazivém ránu nasednete do krásně vyhřátého auta, snad přebije i snídani od vaší drahé polovičky. Nezávislé topení je mimochodem u spalovacích alternativ v této kategorii věc nevídaná. Co by mě potěšilo, by byla mobilní aplikace spojená s automobilem. Takovou službu však zatím Kia nenabízí.

Jízdní vlastnosti: zábavný vzhledem a i když jedem

Od elektrického Soulu dostanete přesně to, co se očekává od elektrického auta. Reakce na plyn je okamžitá, pružné zrychlení výborné a maximální rychlost… omezená. Po nahlédnutí do „techničáku” mi trošku ujížděly koutky, neb 145 kilometrů za hodinu opravdu není mnoho. Když jsem se ale zamyslel, zjistil jsem, že si už ani nevzpomínám, kdy naposledy jsem překročil tachometrových 140. Se Soulem se dá pohodlně cestovat po dálnici a pokud k vašim nejoblíbenějším vánočním zvyklostem nepatří vybržďování na dálnici, nebude v ohledu dynamiky žádný problém.

Ve městě pak na motor nedokážu vymyslet ani jednu výtku. Plyn reaguje okamžitě a neotravují vás žádné vibrace ani hluk. Do 20 km/h dokonce musí Soul vytvářet virtuální zvuk, aby odstrašil nepozorné chodce. Díky tichému motoru ale při vyšší rychlosti nastává problém – aerodynamický hluk. Krabicoidní zjev má výhody v interiéru, ale při jízdě na dálnici je karoserie náchylná na boční vítr a aerodynamický hluk od zrcátek je znát daleko víc než v hlučnější dieselové verzi. Pro citlivé ucho tedy doporučuji ve vyšších rychlostech pustit například Jamese Browna nebo jiného zástupce soulové hudby, případně se spolujezdcem vést řeč.

Jak bývá ve zvyku, dobrá dynamika lehce opadne po zvolení režimu Auto ECO, který zvyšuje dojezd. Ten lze ještě navýšit zařazením voliče převodovky do polohy „B”. Poté podobně jako u Nissanu Leaf dojde k maximální rekuperaci pokaždé, když se vaše pravá noha oddálí od pedálu plynu.

Podvozek je pěkně hravý a koresponduje tak se zbytkem auta. Rozhodně nejde o tak tvrdou a uskákanou kozu, kterou je například Mercedes-Benz B Electric Drive. Pokud nepůjdete s Kiou prověřit Severní smyčku, dokáže vám poskytnout nějakou tu porci zábavy. I zde lze spatřit posun Korejců ve srovnání s modely vyráběnými jen pár let zpět.

Dojezd a spotřeba: hlavně ne nad sto a mimo město

Cyklus NEDC slibuje 212 kilometrů. Ten je ale asi tak reálný jako wrestling. Lithium-iontové polymerové akumulátory s kapacitou 27 kWh a napětím 360 V reálně vystačí na 130 až 150 kilometrů. Dojezd lze prodloužit několika šikovnými vylepšeními. Vedle režimu Eco a zvýšení rekuperace zařazením „Béčka” najdete na palubní desce tlačítko Driver Only. Vůz tak ví, že má všechno vyrobené teplo soustředit pouze na řidiče, čímž ušetří nějaký ten kilometr navíc.

Spotřeba se v průběhu testu pohybovala mezi 16 až 18 kWh / 100 km. V zimě a při dálničních 130 km/h se ale můžete podívat i na hodnotu 30 kWh / 100 km. V takovém případě by vám kapacita baterie vystačila na 90 km. Je tedy jasné, že mimo město se Kia cítí jako vegetarián na zabijačce.

Mimo město se Kia cítí jako vegetarián na zabijačce.

Dobrou zprávou je, že na baterie výrobce poskytuje záruku 7 let nebo 150 000 km a po 15 letech by baterie měla mít minimálně 70 % původní kapacity. Jestli se investice do elektrického Soulu vyplatí, se dozvíte ve srovnávacím testu s dieselovou variantou. Automobilka uvádí, že k vrácení investice dojde už během prvních 90 tisíc kilometrů díky 87% úspoře na spotřebě paliva a 66% úspoře nákladů na předepsanou údržbu (interval 15 000 km / 1 rok). Během prvních 150 tisíc kilometrů totiž stojí údržba dieselového Soulu 65 918 Kč a elektrického Soulu pouze 22 093 Kč.

Nabíjení: jako rozený elektromobil

Se Soulem si rozumí standardní zásuvka, rychlejší Mennekes i rychlonabíjení typu CHAdeMO. Na rychlonabíječce se zdržíte 33 minut a odjedete s baterií nabití na 80 %. Mennekes vás zdrží na 4 až 5 hodin a při nabíjení standardní zásuvkou si přes noc můžete dovolit 14 hodin spánku. Celý prostor pro nabíjení je podsvícený a za předním oknem najdete tři diody indikující stav nabití. I když se nejedná o vůz od začátku vyvíjený jako elektromobil, automobilka se s touto výzvou vypořádala se ctí.

Galerie

Hodnocení: honem, dokud jsme mladí

Kia Soul už od prvního pohledu vypadá jako zábavné auto a ani po usednutí vás tento pocit neopustí. Vůz je plný neotřelých a vtipných řešení, jediné co není hravé a roztomilé je cena. Ve srovnání s ostatními elektromobily si však v tomto ohledu Kia vede ještě relativně dobře. Rozdíl zhruba 200 tisíc se za prvé po nějaké době vrátí a za druhé dostanete například nezávislé topení, které v klasickém Soulu mít nelze. Vůz celkově funguje velmi dobře a k mému překvapení je zde i promyšleno nabíjení. Jediný problém představuje malá kapacita baterie, která by se ale po vzoru VW e-Golf nebo Test BMW i3 – Elektrická městská zábava měla v dalších modelech zvýšit natolik, aby byl možný 300km dojezd. Další problémy jsou jen otázkou vkusu. Než ale zavrhnete Soul kvůli vzhledu, zeptejte se okolí. Budete až překvapení, kolik lidí se do zajímavého designu zamilovalo.

Soul si mě získal jednoduchostí, prostorností a zajímavými řešeními. Ke konci testu jsem se dokonce přistihl, že jsem se po zaparkovaném autě poohlédl. Vůz vás určitě po měsíci nezačne nudit, jako by se to mohlo stát třeba v případě konzervativního e-Golfu. Navíc nemusíte kvůli Kia Soul zaprodat svou duši, jak by mohl evokovat název.

Konkurence

Dojezd 212 km v kombinaci s cenou 849 980 Kč dělá ze Soulu slušného bijce. Mercedes Benz B Electric Drive bez rychlonabíjení a s cenou 1 020 000 Kč zaujme maximálně hvězdou ve znaku. Lépe si vede i3 od BMW, které je však menší a dražší. Mimo prémiové značky se do bitvy zapojil také VW s e-Golfem, který má svou zbraň v podobě skvěle zpracovaného interiéru. Klasika v oblasti elektromobilů pak má jméno Nissan Leaf – elektroprofesionál se zvláštním designem a špatně zpracovaným interiérem, ale lákavou cenou a propracovaným pohonem.

CENA S DPH PAPÍROVÝ DOJEZD POHOTOV. HMOTNOST KAPACITA BATERIÍ
Kia Soul EV 849 980 Kč 212 km 1 490 kg 27 kWh
VW e-Golf 930 900 Kč 190 km 1 585 kg 24,2 kWh
Mercedes B Electric Drive 1 020 000 Kč 200 km 1 725 kg 28 kWh
Nissan Leaf 30 kWh 859 600 Kč 250 km 1 562 kg 30 kWh
Test BMW i3 – Elektrická městská zábava 969 800 Kč 300 km 1 320 kg 27,2 kWh
kia-soul-ev-2014
Klady
  • zábavné řízení
  • funkce Driver Only
  • originální design
Zápory
  • dojezd
  • aerodynamický hluk
  • dojem hračky