S nástupem dotací, zlepšováním dojezdu a klesající cenou elektromobilů víc a víc lidí nahlodává myšlenka, jestli místo toho 1.9 TDI co mají v garáži náhodou nevyzkoušet elektromobil. Tomu, kdo by o takovému kroku kupředu uvažoval, jsme se rozhodli pomoci. Pro modelovou situaci jsme si vybrali model Soul, kde Kia nabízí jak dieselovou, tak elektrickou variantu.
Kia Soul: elektřina nebo nafta – srovnávací test
Červený Soul měl pod kapotou řadový vznětový čtyřválec označovaný jako CRDi. Oblíbená „jedna-šestka“ má výkon 128 koní a točivý moment 260 Nm při 2 750 otáčkách za minutu. Naftová varianta zvládne maximální rychlost 180 km/h a zrychlení z nuly na sto zabere 11,2 vteřiny. Normovaná spotřeba by měla být 4,8 litrů paliva na sto kilometrů a vůz může cucat z 54litrové nádrže.
Na bílo-modrý Soul zůstal elektromotor o menším výkonu 110 koní, ale zato točivém momentu 285 Nm. Zrychlení je na desetinku stejné jako u dieselu a maximální rychlost klesla na 145 km/h. Baterie s kapacitou 27 kWh prý vozu vystačí na 212 kilometrů, což odpovídá spotřebě 14,7 kWh/100 km.
Technické parametry Kia Soul EV (2014) Soul EV
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 140 × 1 800 × 1 593 mm, 1 490 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 84 kW, 110 koní, točivý moment: 285 Nm |
Baterie | 27 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 212 km |
Cena od | 849 980 Kč |
Po prvních kilometrech je patrný obrovský rozdíl. Dieselová verze sice táhne „odspodu“, elektrická je však pocitově o trochu svižnější, i když je zrychlení v konečném důsledku stejné. Rozdíl hmotnosti 107 kg ve prospěch spalovacího motoru není znát a celkově se vůz s elektromotorem řídí pohodlněji. V nižších rychlostech je elektromotor samozřejmě naprosto tichý a necítíte ani nepříjemné vibrace. V naftě ale máte těžko popsatelný „poctivější“ pocit a navíc není tolik slyšet aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Někdy jsme měli pocit, jakoby bylo EV takovou velkou hračkou. V červeném Soulu navíc nemáte špatné svědomí z naplno puštěného topení.
Kia Soul 1.6 CRDi | Kia Soul EV | |
---|---|---|
Maximální výkon | 128 koní | 110 koní |
Maximální točivý moment | 260 Nm | 285 Nm |
Maximální rychlost | 180 km/h | 145 km/h |
Kapacita nádrže | 54 litrů | - |
Kapacita baterie | - | 27 kWh |
Zrychlení 0–100 km/h | 11,2 vteřiny | 11,2 vteřiny |
Spotřeba | 4,8 l / 100 km | 14,8 kWh / 100 km |
Hmotnost | 1 381 kg | 1 490 kg |
Velikost zavazadelníku | 354 / 1 367 l | 281 / 891 l |
Po lehké zkoušce obou aut dobíjíme elektrický Soul na Černém Mostě a čas vyplňujeme pojídáním masových kuliček. Po pořádné porci pravděpodobně koňského masa zjišťujeme, že se při rychlonabíjení po nabití na 80 procent proces zastaví, aby se šetřila baterie. S myšlenkou, že by elektrická varianta nemusela dojet do cíle, nabízím kolegovi elektrickou variantu s vysvětlením, že stejně budu mít Soul EV na plnohodnotný test. Naštěstí souhlasí a vyrážíme směr Hradec Králové.
Teplota se drží kolem osmi stupňů, což mi může být jedno, a ani pro kolegu to neznamená nějaké větší omezení. Cesta z většiny probíhala po okrskách, což vyhovuje naftové verzi. Celá trasa byla trošku výhodnější pro můj vůz, protože elektromobil mimo město prozatím trochu ztrácí na smyslu. První zastávka po padesáti kilometrech v Kolíně ukazuje první plody našeho snažení. Konstantní rychlost se podle předpokladů pozitivně projevila na spotřebě dieselové verze a palubní počítač indikuje spotřebu pěkných 4,4 litrů na sto kilometrů. Naproti tomu elektrická varianta po padesáti kilometrech ukazovala dojezd pouze 85 km.
Podobně jako ve srovnávacím testu dvou Nisannů Leaf nás nyní čeká dálnice. Při dálničních 130 km/h si diesel vezme nemalých 7,7 litrů na sto kilometrů a elektromobil taktéž nemalých 30 kWh na sto kilometrů. Dálnice ani jednomu z vozů nesvědčí, jde totiž o málo aerodynamické krabice. V nádrži dieselové verze se dělá vír a energie v baterii elektromobilu mizí jako televize z regálů obchodů během Black Friday.
Cesta končí v Hradci Králové se spotřebou 5,2 litrů na sto kilometrů pro mou trošku poklapávající variantu a 16,8 kWh na sto v případě kolegovy bezemisní jízdy. Oba jsme tedy cestu přežili bez nějakých větších potíží nebo snad omrzlin. Jak ale cesta vyšla finančně? Pokud budeme počítat s cenou 30 Kč za litr nafty a 2,5 koruny za kilowatthodinu, sto kilometrů bude u dieselu stát 156 Kč a při cestování elektromobilem 42 Kč.
Po nějakém tom kouzlení v konfigurátorech Kia jsem vozy ve stejné výbavě vyčíslil na 649 900 Kč za dieselovou verzi a 849 900 Kč za elektromobil. Rozdíl přesně 200 tisíc korun je sice znatelný, je to ale o poznání méně než 524 920 korun. Přesně taková finanční propast vězí mezi základním modelem spalovací a elektrické verze. Kia Soul „v holobytu“ je ale úplně jiné auto než parádně vybavené kousky, které jsme měli k dispozici.
Kia Soul 1.6 CRDi | Kia Soul EV | |
---|---|---|
Cena s DPH | 649 900 Kč | 849 900 Kč |
Cena za litr paliva | 30 Kč | - |
Cena za 1 kWh | - | 2,5 Kč |
Průměrná spotřeba na 100 km | 5,2 litrů | 16,8 kWh |
Náklady na 100 km | 156 Kč | 42 Kč |
Náklady na 1 km | 1, 56 Kč | 0,42 Kč |
Pokud bychom koukali striktně na útratu za palivo a elektřinu, elektrická varianta by se začala vyplácet až za 175 tisíc kilometrů. Diesel bude však náročnější na údržbu, jen výměny oleje a filtrů za zhruba 7 tisíc korun, které musí přijít každých 15 až 20 tisíc kilometrů, návratnost investice zrychlí. A brát v úvahu můžeme i levnější tarif za elektřinu, než se kterým jsme kalkulovali my. Stejně tak vám investice rychleji navrátí při nabíjení na veřejných stanicích, které se někomu vyplatit mohou, jinému zase ne. A to ani nezmiňujeme jízdu ve městě. Tam má elektrická varianta oproti naftové jasně navrch. Spotřeba elektrické varianty se zde dá stlačit i pod 13 kWh / 100 kilometrů, zatímco u naftové verze budete jezdit za 7 a více litrů. K tomu připočtěte i větší opotřebování brzd a celého naftového ústrojí a výsledek je na světě. Do města tak elektrická varianta dává daleko větší smysl. A příplatek? Ten se vám v tu chvíli vrátí ještě rychleji.
Na druhú stranu, ako je to s kvalitou elektromobilov? Napr. Tesla je jedným z najporuchovejších áut a často sa stáva, že behom prvých troch rokov menia majitelia ako batérie, tak motory, aj celé systémy. Osobne mám obavu z elektromobilov práve v tom, že nie sú také "odskúšané" a vychytané ako ich dieseloví kolegovia. Náklady pri výmene týchto častí by potom mohli elektromobil značne predražiť, ak ich v rámci ceny nevymení výrobca zadarmo. Máte s tým nejakú skúsenosť?