Hyundai Ioniq Electric
test

Hyundai Ioniq Electric

Elektrický unikát
2

Hyundai slaví premiéru. Poprvé začíná na českém trhu prodávat ryzí elektromobil. Elektrický Ioniq je dražší než jeho hybridní sourozenci a nabídne reálný dojezd přes 200 kilometrů na jedno nabití, hezky zpracovaný interiér se solidním prostorem, dobrou výbavu a neotřelý vzhled. Jak se s ním v praxi jezdí, odhalí náš test.

Hyundai na český trh uvedl rodinu vozů Ioniq s alternativními pohony. Zatím má dva členy. Mild hybrid, který začíná na 700 tisících korunách, jsme otestovali dříve, na čistě elektrickou variantu, která vás vyjde minimálně na 859 tisíc korun, se podíváme dnes. Prostřední plug-in hybridní dorazí na český trh už tento měsíc.

Design a karoserie: jiný, ale stále elegantní

Designově nejodvážnější Hyundai dává tušit, že tady je něco jinak. Neobvykle působí šedá plastová výplň v masce tam, kde většinou bývají průduchy vzduchu pro chladič. A nejen kvůli tomu se za elektrickým Ioniqem otočí více lidí, než byste čekali. Přesto ale není auto nijak extravagantní a nepůsobí tak „divně“ jako například BMW i3 nebo Nissan Leaf. Hyundai se drží na konzervativním břehu kombinovaného s vkusnou elegancí a celkově se Ioniq povedl. Většině lidí se bude líbit, i když za srdce nechytí.

Hyundai Ioniq Electric – test

Technické parametry Hyundai Ioniq electric (2016)

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon88 kW, 120 koní, točivý moment: 295 Nm
Baterie28 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 69 kW, palubní: 7 kW,
SpotřebaKombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km
Cena od859 900 Kč

Zajímavostí je, že oproti hybridní verzi má čistý elektromobil jinou masku i grafiku zadních i předních světel. Ta jsou mimochodem bi-xenonová (u vyšší výbavy LED) a nechybí ani LED pro denní svícení i LED zadní světla. Pochlubit se může velmi slušným součinitelem aerodynamického odporu 0,24.

Velmi dobře vypadá svažující se střecha, kvůli ní si ale dozadu nesedne nikdo vyšší než 185 centimetrů. Zadní část svým pojetím s děleným zadním sklem připomíná Hondu Civic a působí neobvykle. K autu by se určitě hodily rozměrnější disky kol, přeci jen současné šestnáctky působí zejména vzadu malým dojmem. Jde však o speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem a funkčnost zde dostala přednost před estetikou.

Rozměrově není Ioniq se svými 4,5 metry vůbec malé auto a vnějším i vnitřním prostorem se zařazuje někam mezi klasickou i30ku a i40ku. Představuje tak zajímavou alternativu k jiným elektromobilům a do značné míry se stává i unikátem na českém trhu. Elektromobil této velikosti tady totiž doposud chyběl. Buď si můžete pořídit spíše menší BMW i3, Nissan Leaf či elektrické „Béčko“ od Mercedesu, nebo pak až Teslu . Největší konkurencí ale bude e-Golf, který je však také menší.

Rozměrově není Ioniq se svými 4,5 metry vůbec malé auto.

Technika a výbava: ryze městský a rodinný elektromobil

Ioniq Electric je ryzí elektromobil. Žádný výfuk, rozvody, spalovací motor či spaliny, jen síla elektřiny tak, jak to máme na fDrive.cz rádi. Pod přední kapotou najdeme snadno přístupný synchronní elektromotor s výkonem 88 kW, tedy 120 koní. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců ho Hyundai nijak neskrývá, na druhou stranu umístěním pod přední kapotu a nikoliv mezi nápravy přicházíme o možnost druhého úložného prostoru, na nějž jsme si zvykli u vozů Tesla. Výkon je menší, než mají povětšinou menší konkurenti, a na jízdních výkonech je to znát. Ioniq není žádný trhač asfaltu, na druhou stranu za to umí díky okamžitému nástupu maximálního točivého momentu 295 Nm pořádně vzít. Výkon elektromotoru přenáší ke kolům stálý redukční převod. Nejvyšší rychlost činí 165 kilometrů za hodinu, což na české silnice bohatě dostačuje, v Německu by vás to však mohlo omezovat. Na druhou stranu elektromobily nejsou žádné dálniční expresy a pokud byste chtěli uhánět rychlostí 200 km/h, procenta baterie by ubývala rychleji, než byste je rychlodobíjením dobili.

Nižší výkon se pozitivně podepisuje na výdrži 28kWh Li-Pol baterie uložené pod podlahou. Na baterii mimochodem dává výrobce záruku 8 let nebo 200 000 kilometrů. Na celý vůz pak Hyundai poskytuje záruku 5 let bez omezení ujetých kilometrů.

Elektrický Ioniq si můžete pořídit ve dvou úrovních výbavy – Future a Ultimate. Jak je u asijských automobilek zvykem, zapomeňte na složité konfigurátory, výbava je víceméně daná a příplatek je možný v podstatě jen za metalický lak a v případě výbavy Future si můžete připlatit za balíček Efficiency, který vás vyjde na 60 tisíc korun. A určitě bych ho doporučil, protože v rámci něj dostanete například zásuvku pro rychlodobíjení, nezávislé vytápění i klimatizování interiéru, předehřev baterií nebo LED světla. Tedy veskrze velmi užitečné věci. Zejména bez rychlonabíjení by provoz elektromobilu byl vcelku nepohodlný a určitě se vyplatí. V případě výbavy Ultimate už dostanete všechny tyto vymoženosti zdarma.

Hyundai vás peskuje hned a za vše.

Jinak ale výbava není vůbec chudá, právě naopak. Hyundai si uvědomuje, že cenovka elektromobilu leží výrazně výše než u spalovacího vozu, a snaží se tak Ioniq vybavit co možná nejlépe. Sedačky kombinují kůži a textil a nepostrádají vyhřívání ani odvětrávání. Nechybí dvojice barevných displejů, podpora Android Auto a Apple CarPlay nebo třeba bezdrátové nabíjení telefonů. Nenajdete tu sice head-up displej, z asistenčních systémů je ale přítomno prakticky vše, od hlídání mrtvého úhlu přes autonomní nouzové brzdění před překážkou až po aktivní udržování auta v jízdním pruhu. Samozřejmostí je pak adaptivní tempomat nebo parkovací kamera, u které potěší detekce příčného pohybu. Obejít se naopak budete muset bez automatického parkování nebo vyparkování.

Všechny systémy fungují velmi dobře, Ioniq se ale hodně naotravuje co se upozorňování týče. Stačí chvíli nedržet volant a ozve se hlasité pípání. Žádné decentní upozornění se nekoná, Hyundai vás peskuje hned a za vše. Hodně citlivé je i hlídání mrtvého úhlu, kdy auto hlasitě pípá, i když je souběžné auto ještě daleko za vámi nebo naopak už před vámi.

Interiér: kvalitní zpracování a dobrá výbava

Je to Hyundai, v tom nejlepším slova smyslu. Úroveň zpracování interiéru je téměř srovnatelná s modelem i40 – jak vidno, Hyundai se opravdu snaží. Po nasednutí si zároveň říkám: „Konečně, něco takového je velmi vzácné“. Buď jsou totiž na trhu elektromobily s ryze plastovým a nepříliš hodnotně působícím interiérem (Nissan Leaf, Renault Zoe), nebo hodně zvláštním vzezřením (BMW i3). A pokud nepočítáme Teslu, nemáme na českém trhu elektromobil s hodnotně působícím a příjemným interiérem se všemi vymoženostmi, které byste mohli chtít. Jediným dalším podobným konkurentem je Volkswagen e-Golf.

Pochvalu musíme do Koreje poslat za kompletní měkčené plasty, chybí snad jen v citlivé oblasti pravého kolene řidiče. Chválím pohodlné sedačky v paketu Ultimate (což byl i náš případ) s vyhříváním i odvětráváním, do ruky dobře padnoucí volant nastavitelný ve třech osách a dostatek úložných prostor. Na předních a zejména na zadních sedadlech je mnohem více prostoru, než se může zvenku zdát. Osoby sedící vzadu překvapí hodně prostoru pro kolena, naopak kvůli svažující se střeše bude pro každého pasažéra vyššího než 185 centimetrů cestování vzadu omezující – prostě se tam neposkládá. Částečně to pak zachraňují výdechy klimatizace přítomné také vzadu i zadní vyhřívané sedačky. Kufr je oproti hybridní verzi menší (s plug-in hybridní je shodný), 350 litrů je ale na elektromobily střední třídy stále standardní hodnota. Stejně si v tomto ohledu vede například Volkswagen e-Golf.

Jako velmi nadstandardní hodnotíme audiosystém Infinium, který bude sedět hlavně těm z vás, kteří holdují hutným basům. Potěší pak zdánlivé maličkosti jako velmi praktické bezdrátové nabíjení mobilního telefonu hned vedle voliče jízdních režimů. Jistě také uvítáte USB nebo dvojici zapalovačů. Do interiéru se pak snadno dostanete díky bezklíčkovému vstupu a na cestu rychle vyrazíte jen stiskem tlačítka.

Chytré systémy a funkce: chytřejší, než vypadá

O tom, že Ioniq patří do budoucnosti, svědčí i nasazení sedmipalcového displeje do přístrojové kapličky. Ten zobrazuje všechny podstatné informace, font zejména v pravé části je ale dost malý a pro „hrabání“ se v menu raději zastavte. Grafika se hezky mění podle jízdního režimu a další informace o spotřebě dostanete i v centrálním displeji infotainmentu. Zde musím Hyundai opravdu hodně pochválit, protože kromě klasické motivace k úsporné jízdě si zde můžete zobrazit přesnou spotřebu doplňkových spotřebičů a přesně vidíte, kolik kWh třeba „žere“ klimatizace nebo vyhřívání sedaček či volantu.

Samotný infotainment, který zobrazuje informace na osmipalcovém displeji, lze pochválit. Je rychlý, jednoduchý a účelný. Grafika by si zasloužila inovaci a hodily by se také větší možnosti nastavení, například co se uspořádání domovské obrazovky nebo různých upozornění týče. Ale to, co umí, umí dobře. Nechybí navigace, ve které se zobrazuje i elektrický dojezd. Ioniq ale nepočítá s profilem trasy a dojezd zobrazuje jen jako kružnici kolem vašeho umístění. Berte to tedy s velkou rezervou.

Samozřejmostí je připojení telefonu přes Bluetooth jako handsfree nebo hudební přehrávač. Díky Wi-Fi si pak můžete nasdílet internet z telefonu a zobrazit on-line dopravní informace nebo počasí. Mnohem užitečnější je ale telefon připojit kabelem a spustit Android Auto nebo Apple CarPlay, u kterých je uživatelský zážitek úplně někde jinde a vestavěný infotainment vlastně nemusíte vůbec používat. Oba systémy jsme vyzkoušeli a fungují dobře a spolehlivě, informace z nich se ale nepřenáší na displej před řidičem. Co Ioniqu naopak chybí? Integrovaná SIM karta a připojení auta na internet. Není tudíž dostupné žádné vzdálené ovládání skrze mobilní aplikaci nebo chytré hodinky. Snad se dočkáme v další generaci.

Jízdní vlastnosti: zrozen pro klidnou a úspornou jízdu

Hyundai Ioniq je ryze pohodové, rodinné auto. Zapomeňte na nějaké elektromobilní dovádění, daleko více mu svědčí klidné městské a příměstské cestování. Stejně jako každý jiný elektromobil, i Ioniq za to umí pořádně vzít, zejména v nižších rychlostech je akcelerace díky okamžitému nástupu maximálního točivého momentu slušná, kolem šedesátky ale už vadne a 88kW elektromotor dotlačí na stovku Ioniq za 10 vteřin. To je ale i tak rychleji než o téměř dvacet kW silnější hybridní varianty. Například takové BMW i3 má dvojnásobný výkon a rozdíl je opravdu znát, zaměření aut se ale zcela liší.

Zapomeňte na nějaké elektromobilní dovádění, daleko více mu svědčí klidné městské a příměstské cestování.

Ioniq potěší tichým chodem bez vibrací, jde přeci o elektromobil. Motor není slyšet vůbec, naopak oproti jiným elektromobilům se neustále projevuje měnič, a to kosmickým hučením, které do interiéru proniká v nižších rychlostech. Není to ale nic výrazného a pokud to porovnáme se spalovacím motorem i u luxusních limuzín, je úroveň hluku v Ioniqu nižší. Celkově se jízdní i zvukový projev Ioniqu hodně podobá Nissanu Leaf. Pokud jste s ním někdy jezdili, víte, co můžete čekat.

Chválím intuitivní ovládání jízdních režimů pomocí tlačítek, míru rekuperace pak můžete volit ve třech krocích pádly pod volantem a nejsilnější mód skutečně pocítíte. Pokud ve městě dokážete předvídat, nemusíte prakticky vůbec brzdit a výrazně tak šetříte brzdové obložení. Oproti například BMW i3 ale Hyundai nedobrzdí na rekuperaci až do úplného zastavení – v rychlosti kolem 10 km/h musíte šlápnout na brzdový pedál. Pokud slovo rekuperace považujete za sprosté, můžete ji zcela vypnout.

K dispozici jsou tři jízdní režimy: kromě normálního ještě Eco a Sport. Ekologický režim je hodně líný a reakce auta na plynový pedál vcelku gumové, v ničem vás však neomezuje a ušetříte cenné kilowatthodiny. Po aktivaci sportovního módu se naopak přiostří brzdy, ztěžkne řízení a reakce na plynový pedál jsou okamžité tak, jak se na elektromobil sluší a patří. Auto je pak hezky svižné a vůbec byste mu netipli jen 88 kW.

Stále ale platí, že Ioniq je vše, jen ne sportovní auto. Odezva z řízení je malá a dovádění na okreskách brání i tuhá zadní náprava, což je mimochodem jeden z mála rozdílů oproti hybridním verzím, které mají i vzadu nápravu víceprvkovou.

Dojezd a spotřeba: překvapivě úsporný

Elektrický Ioniq patří s dojezdem k dnešnímu standardu a ačkoliv slibuje 280 kilometrů, reálně se budete pohybovat spíš kolem hodnoty 210 kilometrů, tedy stejně kolik nabídne například BMW i3 a o něco méně, než na kolik se dostanete s konkurenčním e-Golfem.

Spotřeba na tak velké auto mile překvapila a dá se srovnat třeba s BMW i3. Poděkovat můžeme slabšímu motoru, který akumulátor při akceleraci nevysaje tak rychle. Při mírném ježdění se tak ve městě dostanete na 13 kWh / 100 km, běžně pak budete jezdit průměrně za hezkých 15 kWh / 100 km, a to i když započítáme ježdění rychlostí kolem 100 km/h.

Nabíjení řeší klasický konektor Mennekes a auto dobijete z domácí zásuvky nebo veřejných dobíjecích stanic, kdy si na plné nabíjení vyhraďte zhruba 4 až 5 hodin. Kabely pro Mennekes i domácí zásuvky pak dostanete s Ioniqem zdarma. Pokud máte nejvyšší paket Ultimate nebo příplatkový balíček, který velmi doporučujeme, máte k dispozici i konektor CCS Combo pro rychlodobíjení. To pak váš Ioniq dobijete za 30 minut při výkonu stanice 50 kW a za 23 minut při výkonu stanice 100 kW. V praxi jsme z rychlodobíjecích stanic ČEZu nabíjeli z 15 na 80 procent za 20 minut. Auto nabíjení signalizuje stejně jako Nissan Leaf, tedy pomocí tří kontrolek pod předním sklem. Zde by to chtělo ale kontrolek daleko více, takto jsou údaje jen přibližné.

Galerie

Zhodnocení: vyplňuje mezeru na trhu

Hyundai Ioniq EV vyplňuje mezeru na českém trhu. Poměrně velký hatchback s kvalitním zpracováním i výbavou, příjemným designem i provozem se zatím stává naprostým unikátem. Hyundai nabízí velmi slušnou výbavu a úsporný provoz s dobrým dojezdem přes 200 kilometrů. Ano, mohl by být pořád připojen on-line, mít méně otravné notifikace a design menu infotainmentu by si zasloužil update, to jsou ale jen drobné mušky na jinak povedeném autě, které je příjemným městským a příměstským společníkem pro běžné ježdění. Ioniq vás bude těšit nadstandardní komfortní výbavou, tichým chodem a snadným ovládáním.

Ioniq vás bude těšit nadstandardní komfortní výbavou, tichým chodem a snadným ovládáním.

Pokud hledáte solidně velký rodinný elektromobil, který se vejde pod milion a nemáte ambice na sportovní ježdění, určitě si zařaďte Ioniq do svého hledáčku. Cena se ale samozřejmě pohybuje výše než u porovnatelných spalovacích aut a připlatíte si i oproti hybridním verzím. Základní verze Future ryze elektrického Ioniqa vás vyjde na 860 tisíc korun. Pokud si připlatíte 140 tisíc, dostanete verzi Ultimate s kompletní výbavou včetně nezávislého tepelného čerpadla, LED světel nebo rychlodobíjení.

Konkurence

Největšího konkurenta určitě ztělesňuje Volkswagen e-Golf. Ten nabídne podobný vnitřní prostor i výbavu, navíc dostanete propracovanější on-line funkce a vzdálené ovládání. Vyjde ale zhruba o 150 tisíc korun dráž. Základ začíná na 960 tisících a pokud si do e-Golfu přidáte výbavu srovnatelnou s Ioniqem, jste zhruba o 200 tisíc korun výše než u verze Ioniq EV Ultimate.

Alternativou může být i BMW i3, které je sice výrazně výkonnější, ale i trochu menší a ve srovnatelné výbavě o něco dražší. Nabídne pak srovnatelný reálný dojezd 200 kilometrů. A rozhodně působí extravagantněji.

hyundai-ioniq-electric-2016
Klady
  • velký vnitřní prostor
  • kvalitní zpracování interiéru a bohatá výbava
  • v porovnání s konkurencí příznivá cena
  • nízká spotřeba
  • podpora Android Auto i Apple CarPlay
Zápory
  • podpora rychlého nabíjení až za příplatek
  • svažující se střecha omezuje prostor na zadních sedadlech
  • chybí automatické parkování
  • příliš časté a výrazné výstrahy
Diskuze ke článku
Aas
Pekny clanok. Najuzitocnejsi je posledny odstavec. Pre toto si Ionic urcite nekupim. Napr. Prius mi dovoli preparkovat aj bez zapnuteho pasu, co uplne zmenilo moje spravanie pri parkovani. Teraz prepakovavam mile rad cisto na elektrinu. Ziadne pistanie sa nekona.
Jano
Man by zaujimala spotreba pri GPS 130 kmh.

Neziuje kazdy len v poondenej Bratislave!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze