Hyundai Ioniq Electric
test

Hyundai Ioniq Electric

Elektrický unikát
2

Hyundai slaví premiéru. Poprvé začíná na českém trhu prodávat ryzí elektromobil. Elektrický Ioniq je dražší než jeho hybridní sourozenci a nabídne reálný dojezd přes 200 kilometrů na jedno nabití, hezky zpracovaný interiér se solidním prostorem, dobrou výbavu a neotřelý vzhled. Jak se s ním v praxi jezdí, odhalí náš test.

Hyundai na český trh uvedl rodinu vozů Ioniq s alternativními pohony. Zatím má dva členy. Mild hybrid, který začíná na 700 tisících korunách, jsme otestovali dříve, na čistě elektrickou variantu, která vás vyjde minimálně na 859 tisíc korun, se podíváme dnes. Prostřední plug-in hybridní dorazí na český trh už tento měsíc.

Design a karoserie: jiný, ale stále elegantní

Designově nejodvážnější Hyundai dává tušit, že tady je něco jinak. Neobvykle působí šedá plastová výplň v masce tam, kde většinou bývají průduchy vzduchu pro chladič. A nejen kvůli tomu se za elektrickým Ioniqem otočí více lidí, než byste čekali. Přesto ale není auto nijak extravagantní a nepůsobí tak „divně“ jako například BMW i3 nebo Nissan Leaf. Hyundai se drží na konzervativním břehu kombinovaného s vkusnou elegancí a celkově se Ioniq povedl. Většině lidí se bude líbit, i když za srdce nechytí.

Hyundai Ioniq Electric – test

Technické parametry Hyundai Ioniq Electric

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 470 × 1 820 × 1 450 mm, 1 495 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon120 koní, toč. moment: 295 Nm
Baterie28 kWh
SpotřebaKombinovaná: 11,5 kWh / 100 km, dojezd: 280 km
Infotainment8" dotykový displej
Cena859 900 Kč

Zajímavostí je, že oproti hybridní verzi má čistý elektromobil jinou masku i grafiku zadních i předních světel. Ta jsou mimochodem bi-xenonová (u vyšší výbavy LED) a nechybí ani LED pro denní svícení i LED zadní světla. Pochlubit se může velmi slušným součinitelem aerodynamického odporu 0,24.

Velmi dobře vypadá svažující se střecha, kvůli ní si ale dozadu nesedne nikdo vyšší než 185 centimetrů. Zadní část svým pojetím s děleným zadním sklem připomíná Hondu Civic a působí neobvykle. K autu by se určitě hodily rozměrnější disky kol, přeci jen současné šestnáctky působí zejména vzadu malým dojmem. Jde však o speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem a funkčnost zde dostala přednost před estetikou.

Rozměrově není Ioniq se svými 4,5 metry vůbec malé auto a vnějším i vnitřním prostorem se zařazuje někam mezi klasickou i30ku a i40ku. Představuje tak zajímavou alternativu k jiným elektromobilům a do značné míry se stává i unikátem na českém trhu. Elektromobil této velikosti tady totiž doposud chyběl. Buď si můžete pořídit spíše menší BMW i3, Nissan Leaf či elektrické „Béčko“ od Mercedesu, nebo pak až Teslu . Největší konkurencí ale bude e-Golf, který je však také menší.

Rozměrově není Ioniq se svými 4,5 metry vůbec malé auto.

Technika a výbava: ryze městský a rodinný elektromobil

Ioniq Electric je ryzí elektromobil. Žádný výfuk, rozvody, spalovací motor či spaliny, jen síla elektřiny tak, jak to máme na fDrive.cz rádi. Pod přední kapotou najdeme snadno přístupný synchronní elektromotor s výkonem 88 kW, tedy 120 koní. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců ho Hyundai nijak neskrývá, na druhou stranu umístěním pod přední kapotu a nikoliv mezi nápravy přicházíme o možnost druhého úložného prostoru, na nějž jsme si zvykli u vozů Tesla. Výkon je menší, než mají povětšinou menší konkurenti, a na jízdních výkonech je to znát. Ioniq není žádný trhač asfaltu, na druhou stranu za to umí díky okamžitému nástupu maximálního točivého momentu 295 Nm pořádně vzít. Výkon elektromotoru přenáší ke kolům stálý redukční převod. Nejvyšší rychlost činí 165 kilometrů za hodinu, což na české silnice bohatě dostačuje, v Německu by vás to však mohlo omezovat. Na druhou stranu elektromobily nejsou žádné dálniční expresy a pokud byste chtěli uhánět rychlostí 200 km/h, procenta baterie by ubývala rychleji, než byste je rychlodobíjením dobili.

Nižší výkon se pozitivně podepisuje na výdrži 28kWh Li-Pol baterie uložené pod podlahou. Na baterii mimochodem dává výrobce záruku 8 let nebo 200 000 kilometrů. Na celý vůz pak Hyundai poskytuje záruku 5 let bez omezení ujetých kilometrů.

Elektrický Ioniq si můžete pořídit ve dvou úrovních výbavy – Future a Ultimate. Jak je u asijských automobilek zvykem, zapomeňte na složité konfigurátory, výbava je víceméně daná a příplatek je možný v podstatě jen za metalický lak a v případě výbavy Future si můžete připlatit za balíček Efficiency, který vás vyjde na 60 tisíc korun. A určitě bych ho doporučil, protože v rámci něj dostanete například zásuvku pro rychlodobíjení, nezávislé vytápění i klimatizování interiéru, předehřev baterií nebo LED světla. Tedy veskrze velmi užitečné věci. Zejména bez rychlonabíjení by provoz elektromobilu byl vcelku nepohodlný a určitě se vyplatí. V případě výbavy Ultimate už dostanete všechny tyto vymoženosti zdarma.

Hyundai vás peskuje hned a za vše.

Jinak ale výbava není vůbec chudá, právě naopak. Hyundai si uvědomuje, že cenovka elektromobilu leží výrazně výše než u spalovacího vozu, a snaží se tak Ioniq vybavit co možná nejlépe. Sedačky kombinují kůži a textil a nepostrádají vyhřívání ani odvětrávání. Nechybí dvojice barevných displejů, podpora Android Auto a Apple CarPlay nebo třeba bezdrátové nabíjení telefonů. Nenajdete tu sice head-up displej, z asistenčních systémů je ale přítomno prakticky vše, od hlídání mrtvého úhlu přes autonomní nouzové brzdění před překážkou až po aktivní udržování auta v jízdním pruhu. Samozřejmostí je pak adaptivní tempomat nebo parkovací kamera, u které potěší detekce příčného pohybu. Obejít se naopak budete muset bez automatického parkování nebo vyparkování.

Všechny systémy fungují velmi dobře, Ioniq se ale hodně naotravuje co se upozorňování týče. Stačí chvíli nedržet volant a ozve se hlasité pípání. Žádné decentní upozornění se nekoná, Hyundai vás peskuje hned a za vše. Hodně citlivé je i hlídání mrtvého úhlu, kdy auto hlasitě pípá, i když je souběžné auto ještě daleko za vámi nebo naopak už před vámi.

Diskuze ke článku
Aas
Pekny clanok. Najuzitocnejsi je posledny odstavec. Pre toto si Ionic urcite nekupim. Napr. Prius mi dovoli preparkovat aj bez zapnuteho pasu, co uplne zmenilo moje spravanie pri parkovani. Teraz prepakovavam mile rad cisto na elektrinu. Ziadne pistanie sa nekona.
Jano
Man by zaujimala spotreba pri GPS 130 kmh.

Neziuje kazdy len v poondenej Bratislave!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze