V minulém dílu jsme skončili u Toyoty Prius. Toyota dokázala prodat celkem 8 milionů aut s hybridním pohonem a z toho 5 milionů právě Priusů. Tato čísla značí, že se elektrický pohon dostal do povědomí lidí. Elektrická auta už nejsou jen úsporná, ale i zábavná. Na trh vstupuje společnost Tesla Motors se svým sportovním autem budoucnosti, když v roce 2008 představí svůj Tesla Roadster.
Za cenu lehce přesahující 2,5 milionu korun jste dostali pěkně vypadající dvoudvéřový roadster s dojezdem 320 kilometrů a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny. Tesla se díky tomuto modelu dostala i do rozepře s televizním pořadem Top Gear. Moderátor Jeremy Clarkson sice vychválil jízdní vlastnosti, podotkl ale také dojezd na dráze pouhých 89 km a problémy s brzdami. Celý proces vyústil až v žalobu i vznik stránky www.TeslaVsTopGear.com. Nutno podotknout, že Tesla soud prohrála a musela zaplatit BBC rovných 100 000 liber.
Mezi mnoha průkopnickými elektromobily stojí za zmínku Test Nissan Leaf – Tichý měšťan s cenou lehce přesahující 700 tisíc. Samotný název může mluvit sám za sebe – Nissan mu přisuzuje roli akronymu, který je poskládán z počátečních písmen anglických slov Leading, Environmentally Friendly, Affordable a Family Car. A opravdu se jedná o jeden z prvních běžně použitelných elektromobilů, které vás nezadluží do konce života a dokáží plně nahradit minimálně druhé auto v rodině. Veškeré obavy z elektromobilů pak rozprášila v roce 2012 opět Tesla, tentokrát s modelem S za 1,8 milionu korun. Tento fastback umí převézt 7 pasažérů, a to až rychlostí 210 km/h. Připočtěte si zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,3 sekundy a u novějších modelů dojezd přes 500 km a nebudete se divit, že se v červnu roku 2015 přehoupne počet vyrobených kusů přes 75 tisíc ročně. Nízké těžiště a silné elektromotory umí pozlobit i mnohonásobně dražší supersporty, do kterých se krom pasažérů už nevejde ani kabelka vaší přítelkyně.
Poslední úprava Tesly s názvem Ludicrous ukazuje, co pro nás bude za pár let standardem. Přes 770 koní proudících na všechna kola umí rozpohybovat vůz na 100 km/h za 2,7 sekundy a může směle pokračovat až na 250 km/h. Tento balíček zábavy a praktičnosti si pak přes noc nabijete za pár korun vedle svého smartphonu. Tesla i nadále baští celý koláč segmentu luxusních elektromobilů a v roce 2015 přidává SUV Model X. SUV, které si můžete porovnat s BMW X6, zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy a jede maximální rychlostí 250 km/h, dojezd přitom činí až 542 kilometrů. Poslední výtvor Tesly se jmenuje Model 3 a má být konečně určen pro masy. S cenou v přepočtu 830 tisíc korun a dojezdem 320 kilometrů věříme v úspěch a nejsme zdaleka jediní. První týden po představení si Model 3 předobjednalo více než 325 tisíc lidí, kteří neváhali zaplatit rezervační poplatek v přepočtu zhruba 25 tisíc korun, a další přibývají každým dnem. Otázka je, jak se s neočekávaným zájmem automobilka popere.
Trh s elektromobily se pomalu dostává do fáze, kde je spodní hranicí dojezd 500 kilometrů. Právě taková porce ujetých kilometrů na jedno nabití podle všeho dokáže uklidnit zákazníka. Čistě elektrické modely s dojezdem okolo 500 kilometrů nedávno avizovali Audi se svým e-tronem, Mercedes s modelem EQ nebo Jaguar s nově představeným SUV modelem I-PACE. Na to, jestli tato éra elektromobilů naruší zavedené pořádky, si ale budeme muset ještě pár let počkat. Ke slovu totiž přicházejí také automobily na vodíkový pohon. Svůj má například Toyota v modelu Mirai a v Mnichově začal v létě 2016 provoz carsharingové služby s vozy Hyundai ix35 poháněnými právě vodíkem.
Zdroje: electricnevada.org, en.wikipedia.org, en.wikipedia.org, energy.gov, edisontechcenter.org, teslamotors.com