Často se u nás debatujeme nad tím, zda elektrický pohon má opravdu smysl. Je opravdu budoucností? Má Tesla už nyní takový náskok, aby dokázala elektromobilům vévodit, nebo ji sesadí zavedené automobilky jako BMW, Mercedes, Audi či nějaká japonská automobilka, potažmo třeba Fisker a jeho EMotion? Nevíme.
Každopádně už dříve jsme se v našem seriálu věnovali historii elektromobilů. A dnes se do historie zase vrátíme. Nedávno se na známe závodní dráze Brooklands konala dražba jednoho historického elektromobilu. Tento 4,4kilometrový okruh byl poprvé otevřený v roce 1907 a byl to první okruh zaměřený na „motorsport“.
Dražil se vůz Pope-Waverly Victoria Phaeton, který byl vyroben na počátku 20. století. Cena se vyšplhala na 44 800 liber, což je více jak 1,2 milionu korun. I tak jsme si mysleli, že cena bude ještě vyšší. Na druhou stranu, dostat více jak jeden milion korun za vůz, který připomíná spíše kočár a je více jak 100 let starý, není tak špatné, ne?
Pope-Waverley byla jednou za značek Pope Motor Car. Založena byla Albertem Augustem Popem. Společnost vyráběla elektrické automobily. Původně firma vznikla jako Indiana Bicycle Company, a to už v roce 1898. V roce 1903 se stala Mezinárodní automobilovou společností. V roce 1904 byl pilotním projektem automobilky model Chelsea. Uvezl dva cestující a cena byla stanovena na 1 100 dolarů, dnes by šlo o 23 500 korun. Elektromotor byl umístěn v zadní části vozidla a výkon činil 3 koně. V útrobách bylo ukryto 30 baterií.
Zdroj: gas2.org