Gartner: vyrobit elektrický automobil bude levnější, než spalovací. Už za tři roky

1
Gartner: vyrobit elektrický automobil bude levnější, než spalovací. Už za tři roky
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Cenová parita se rychle blíží, tentokrát snad doopravdy
  • Tvrdí to aspoň studie analytické a poradenské společnosti Gartner
  • Součástí zprávy jsou ale také méně radostná čísla

Americká analytická společnost Gartner zveřejnila studii, podle níž se cenové křivky výrobních nákladů elektrických a spalovacích aut protnou nejpozději v roce 2027. Již za tři roky by tedy měly elektromobily začít zlevňovat pod úroveň spalovacích. Výrazně by k tomu měli přispět noví hráči v autoprůmyslu, kteří vstupují do souboje s tradičními automobilkami s převratnými inovacemi. Snížit výrobní náklady tak pomáhá centralizovaná výpočetní architektura, která nahrazuje desítky řídicích jednotek v různých koutech vozidla výkonným centrálním počítačem, a také zjednodušení výroby karoserií s pomocí inovativních metod typu gigacasting. S podobným přístupem se mladým, štíhlým firmám daří nákladově konkurovat zavedeným značkám, které, chtě nechtě, musejí na inovační hru také přistoupit. To vše, spolu s rychle klesajícími cenami strategických surovin pro výrobu baterií i rostoucími kapacitami na jejich výrobu, rychle sníží ceny elektromobilů. Ceny baterií nicméně budou klesat pomaleji, než náklady na výrobu zbytku elektrického auta.

Jako každá převratná změna, i tato má své stinné stránky. Změny ve výrobních postupech, zejména zavádění gigacastingu, výrazně prodraží ceny oprav a následně i pojistného. Ve stejném časovém horizontu, tedy do roku 2027, by mělo jít o 30% nárůst. Ostatně první zkušenosti s tímto efektem už učinila Tesla, která byla vloni na podzim pranýřována za rostoucí ceny pojistek na svá auta. Automobilka v listopadu 2023 slíbila nápravu, avšak zatím žádnou nenabídla. Vzhledem k tomu, jak se rychle rostoucí konkurenci gigacasting líbí, půjde brzy o nepříjemný trend. Gartner ostatně varuje před jeho bezhlavým a příliš rychlým přijímáním.

Zdaleka ne všechny ambiciózní startupy, které se pustily do nové války o překreslení automobilové mapy světa, ale současnou konjukturální fázi přežijí. Svědky prvních krachů jsme ostatně už byli, automobilky typu Arrival, Byton, Lordstown, Proterra, Volta či StreetScooter přišly, krátce zazářily a zase zmizely, často aniž by vyrobily jediné vozidlo, silně nahnutou budoucnost mají aktuálně i Fisker či Nikola. Gartner každopádně předpovídá, že aktuální seznam startupů, mladších 10 let, se do roku 2027 zkrátí o 15 %, ať už díky krachům, nebo převzetím. Pomalu totiž končí zlatá horečka, v níž tekly investorské miliardy i štědré státní dotace proudem. Růst oboru to ovšem nezastaví, nastane nicméně fáze konsolidace, kterou přežijí jen silní výrobci s kvalitními produkty. Stejně, jako to bylo v pionýrských dobách automobilů počátkem 20. století.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 5. 4. 15:34
Ja myslim ze se najde zpusob jak opravovat ten castovany hlinik. Napriklad lazerove svarecky dokazou neuveritelne veci. Tak extrudovany hlinik svaruji velice rychle a kvalitne (na rozdil od argonu) a halvne neni potreba zadna velka zrucnost a kvalifikace. Myslim staci trenink par tydnu.Ano jsou drazsi - svarecka muze stat 250-500 tisic, ale myslim si ze se to rychle vrati.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze