Chtěl za poloviční cenu nabídnout více než Tesla, teď Byton krachuje

1
Chtěl za poloviční cenu nabídnout více než Tesla, teď Byton krachuje
Fotografie: Byton
  • Značka stojící za SUV M-Byte nikdy nezahájila sériovou výrobu
  • Firma se s problémy potýkala již delší dobu

Čínský startup Byton, který v roce 2019 odhalil své první vozidlo připravené k výrobě, podle Pandaily vyhlásil ve své zemi bankrot.

Start-up Byton sledujeme dlouhé roky, už kvůli tomu, že se profiloval jako velký konkurent pro Teslu, ovšem je pravda, že v poslední době o něm bylo ticho. Nyní se však objevily zprávy, které jeho ambicím příliš nehrají do karet. Dvě společnosti s ním úzce spjaté, Nanjing Zhixing New Energy Vehicle Technology Development a Nanjing Zhixing Electric Vehicle, totiž minulý měsíc vyhlásily úpadek, čímž zmařily naděje na to, že se jediný vůz společnosti – SUV M-Byte – vůbec někdy dostane do sériové výroby.

Konkurent pro Teslu cení zuby. Co bude umět Byton M-Byte?

Problémy firmy se však datují až do roku 2019 (tedy stejného, kdy bylo plně elektrické SUV SUV M-Byte odhaleno jako hotový produkt na frankfurtském autosalonu v Německu). Tehdy byl údajně problém ve financování čínskou automobilovou skupinou FAW, pak následovala změna ve vedení. Jenže o několik měsíců později financování projektu pozastavil Foxconn, o němž je v poslední době neblaze slyšet, a následovali jej další důležití investoři.

Předvýroba modelu M-Byte přitom byla podle insideevs.com zahájena už v říjnu 2019 v novém výrobním závodě společnosti v čínském Nanjingu a firma údajně obdržela více než 50 tisíc rezervací na toto vozidlo. Finanční problémy a nedostatek součástek, prý způsobený pandemií, však přiměl společnost krátce poté výrobu pozastavit a následně ji obnovit až v dubnu 2021.

Byton přitom měl velkolepé plány, jak potvrzují i naše dobové články. Měl ambice stát se globální značkou, přičemž první dodávky měly začít v Číně v polovině roku 2020, následovat měla Evropa a Severní Amerika.


Byton M-Byte měl být vybaven obrovským 48" displejem na horní části palubní desky. K dispozici měly být varianty s pohonem zadních i všech kol + dvě verze baterií. Standardní baterie měla kapacitu 72 kWh (využitelných), o níž Byton tvrdil, že nabídne dojezd 250 km, zatímco volitelný akumulátor s kapacitou 95 kWh (rovněž využitelná kapacita) byl schopen zprostředkovat dojezd 323 km. Jak se ale podle posledních zpráv zdá, ničeho z toho se nedočkáme.

Byton M-Byte Base Model

Rozměry4 850 × 1 940 × 1 650 mm, ? kg
Výkon200 kW
Baterie72 kWh
Dojezd400 km (WLTP)