Byton chce za poloviční cenu nabídnout víc než Tesla. Jak toho docílí?

Byton chce za poloviční cenu nabídnout víc než Tesla. Jak toho docílí?
  • Automobilka Byton začne prodávat svůj první elektromobil v příštím roce
  • Budoucí konkurent Tesly chce svá auta nabízet výrazně levněji
  • K dispozici má zatím 800 milionů dolarů od významných čínských investorů
  • Vedení tvoří zkušení manažeři, mimo jiné z BMW a její divize elektromobilů
  • Odlišovat se chce například digitálními službami

Automobilka, nebo startup? Obojí. Jméno Byton začínají brát vážně i ti, kteří byli zezačátku skeptičtí. Nová automobilka, která chce svůj první elektromobil uvést na trh už v příštím roce, má za sebou velmi silný čínský kapitál, vedou ji matadoři z BMW i Applu a chce úplně změnit naše dosavadní vnímání auta.

Elektromobily jsou dnes velkým trendem. Jejich vývoj a brzké uvedení na trh oznamuje jedna velká automobilka za druhou a vzduchem létají desítky miliard dolarů na investice do baterií i elektromobility obecně, obzvláště pak v Číně, největším světovém trhu pro elektromobily. Jen tam vzniklo už 40 startupů, které chtějí v dohledné době uvést na trhu svůj elektromobil. A většina selže. Příkladem může být ambiciózní Faraday Future, který byl ještě před rokem sebevědomý a plný ambiciózních prohlášení i grandiózních tiskových konferencí.

Lidé z BMW a velké čínské peníze v zádech

Byton by to ale skutečně mohl dokázat a zařadit se po bok Tesly, která postavila automobilku na zelené louce a prosadila se v extrémně složitém automobilovém odvětví. Byton má za sebou ohromný čínský kapitál. Ve dvou kolech investic společnost získala 800 milionů dolarů, přičemž vše jde pouze do vývoje. Budování továrny je z velké části financováno Nanjingem, kde bude továrna stát. Továrna se již staví a hotova bude již koncem roku. V prvních měsících roku 2019 pak z výrobních linek začnou sjíždět první vozy z testovací série.

Byton M-Byte

Za Bytonem navíc stojí i dva významní investoři: jedna z největších čínských automobilek FAW Group, která je vlastněná čínským státem, a také jeden z nejvýznamnějších výrobců baterií CATL. Byton je tak vlastně částečně financován přímo čínskou vládou, což je záruka, kterou nelze přehlédnout. Na druhou stranu to může odradit řadu potenciálních investorů z USA a EU, které se bude Byton snažit přilákat ve třetím kole financování v příštím roce.

Investice společnosti stojící za výrobou akumulátorů je významnější, než by se mohlo zdát. Zajistí totiž Bytonu přísun baterií až pro 300 tisíc vozidel ročně, které chce Byton vyrábět kolem roku 2023. Pokud si totiž sečteme ambiciózní prohlášení všech světových automobilek ohledně plánu počtu vyrobených elektromobilů kolem tohoto roku, snadno zjistíme, že to dalece přesahuje výrobní kapacity všech továren na akumulátory v blízké budoucnosti. Akumulátorů tak bude nedostatek a jen ti výrobci, kteří mají nejlépe zajištěny dodávky, přežijí.

Sedan Byton K-Byte dorazí až po velkém SUV M-Byte

Ve vedení Bytonu navíc stojí významné osobnosti z automobilového průmyslu, většina z nich má své kořeny v BMW. Například šéfdesignér Bytonu Benoit Jacob stál za vzhledem taktéž čistě elektrického BMW i3 a též hybridního sporťáku i8 jakožto šéfdesignér celé divize. Spoluzakladatel Bytonu pak „íčkové“ divizi i šéfoval. Inovativním systémům, tedy návrhu uživatelského prostředí pro obrovský displej a další softwaru, pak šéfuje člověk původně z Applu.

Žádné experimenty, které předvádí Tesla

Zakladatel Bytonu a CEO Carsten Breitfeld, kterého jsme měli možnost v Oslu na speciální prezentaci značky vyzpovídat, se částečně vymezuje vůči Tesle a ukazuje na její problémy, kterým se chce Byton vyhnout. Problém Tesly podle něj tkví v tom, že chtěla inovovat úplně vše včetně výrobního procesu, který mají ostatní značky zavedený desítky let a funguje perfektně. A zde Tesla narazila a stále se jí nedaří produkci zvýšit na čísla, která si předsevzala. Byton chce použít osvědčený výrobní proces a nezavádět žádné novoty. I díky tomu je zde šance, že se skutečně podaří dodávat na trh stovky tisíc nových elektromobilů ročně.

CEO Byton Karsten Blofeld
CEO Bytonu Carsten Breitfeld

V čem se naopak Byton Teslou inspiroval je způsob prodeje. Stejně jako Tesla nechce jít dealerskou cestou, ale prodávat bude napřímo, přes internet. Zároveň v klíčových městech plánuje otevření showroomů, kde si lidé budou moci auto podrobně prohlédnout a zjistit veškeré informace. První takový showroom už letos otevře v Šanghaji.

Byton M-Byte Base Model

Rozměry4 850 × 1 940 × 1 650 mm, ? kg
Výkon272 koní
Baterie71 kWh
Dojezd400 km

Revoluce v infotainmentu

Revoluci pak chce Byton způsobit v uživatelském prostředí infotainmentu. 1,25 metru dlouhý displej najdeme i v produkčním voze, stejně tak druhý displej ve volantu. Byton nyní napíná všechny síly, aby vytvořil skutečně intuitivní prostředí a vyvíjí celý ekosystém Byton Life Cloud. Auto vám přímo na displeji bude sdělovat informace o vašich krocích, zdravotním stavu, nadcházejících schůzkách a dalších kontextových věcích ve stylu Google Now. Zároveň si na velkém displeji budete moci vychutnávat filmy i seriály. Byton na to jde ale chytře. Všechny tyto služby nemá ambici postavit sám, ale zve partnery k napojení na Byton Life Cloud, který pak bude vše zpracovávat a posílat do auta. Spolupráce s Amazonem už byla oznámena v zimě a pouštět si tak můžete hudbu i videa z Amazonu, stejně tak používat hlasovou asistentku Amazon Alexa. Byton pak počítá se zapojením množství dalších subjektů od hudebních streamovacích služeb přes mapové aplikace či fitness funkce až po služby pro rezervaci restaurací. A napojení těchto služeb má Bytonu přinášet také nemalé zisky. Z digitálních služeb má totiž téct až 50 procent příjmů Bytonu.

Byton M-Byte
Interiéru vévodí obrovský displej, druhý je umístěn přímo ve volantu

Příští rok na silnicích

Byton má tedy dobře našlápnuto k tomu stát se další Teslou. Už v druhé polovině roku 2019 se na trh má dostat první model M-Byte, který vstoupí do stále oblíbenějšího segmentu SUV. Jeho čínská cena bude začínat na pouhém milionu korun, což je v kontextu velikosti a výbavy výborné číslo. V polovině roku 2020 se pak auto má začít prodávat v Kalifornii, kde půjde přímo proti domácí Tesle. Konec roku 2020 pak bude znamenat zahájení prodejů v EU a Norsku, nejpokročilejším elektromobilním trhu na světě.

Byton M-Byte na akci pro média v Norsku

Modelem M-Byte to ale nekončí. Zhruba dva roky po něm má dorazit sedan K-Byte, který už Byton ukázal na veletrhu CES v Šanghaji a který jsme si mohli prohlédnout na vlastní oči. Do 4 let chce elektromobilka uvést ještě další dvě auta. Jedním z nich bude sedmimístné MPV a ve stejné době chce vyrábět až 300 tisíc aut za rok. To by mělo být víc než v současné době produkuje Tesla, která za 2. čtvrtletí letošního roku vyrobila 53 tisíc aut. Pokud se vše podaří, máme na trhu do dvou let nového globálního hráče nejen na poli elektromobility, ale v automobilovém průmyslu obecně.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze