Luxusní elektromobil Byton naživo. Promění se čínský Jaguar v realitu?

Luxusní elektromobil Byton naživo. Promění se čínský Jaguar v realitu?
  • Čínská automobilka Byton na veletrhu CES v Las Vegas představila koncept svého prvního auta
  • SUV má v sériové podobě dorazit na konci roku 2019 s cenou od 1,2 milionu korun
  • Nejvyšší verze s pohonem 4×4 ujede na jedno nabití 520 kilometrů
  • Zajímavostí je 1,25 metru dlouhý displej v interiéru nebo integrace hlasové asistentky Amazon Alexa

Další čínský startup, další luxusní elektromobil s ambiciózními plány. Opět to připomíná Faraday Future, který shodou okolností před rokem představoval na pompézní tiskovce svůj elektromobil právě v Las Vegas. Byton na to jde skromněji, plány prodávat luxusní elektromobil s parametry Tesly do dvou let ale také netají.

Byton sídlí v čínském Nanjingu. Za zády má několik čínských investorů, díky kterým má automobilka dosáhnout svých smělých cílů, tedy na konci roku 2019 prodávat luxusní elektromobil o velikosti Jaguaru I-PACE za cenu zhruba 1,2 milionu korun. Vývojová centra má Byton mimo Čínu také v Sillicon Valley nebo Mnichově, kde vznikal design auta. Ostatně v managementu Bytonu sedí mnoho Evropanů a takřka výhradně Evropané na tiskovce vůz i prezentovali. Automobilka si dává na image velký pozor a je to dobře.

Byton Concept (CES 2018)

Byton M-Byte Base Model

Rozměry4 850 × 1 940 × 1 650 mm, ? kg
Výkon200 kW
Baterie72 kWh
Dojezd (WLTP)400 km

Elektromobil s délkou 4,85 metru má klasickou vyšší SUV konstrukci, která je dnes velmi oblíbená. V tomto segmentu se zařadí mezi auta střední velikosti a bude přímým konkurentem třeba pro Jaguar I-PACE. Automobilka ale slibuje také výrobu sedanu nebo MPV. Baterie jsou uloženy klasicky v podlaze a Byton bude nabízet dvě verze. Ta silnější s pohonem na všechna čtyři kola a výkonem 350 kW nabídne kapacitu baterie 95 kWh a na jedno nabití ujede přes 520 kilometrů. Levnější verze s cenovkou oněch zhruba 1,2 milionu pak s 71kWh baterií ujede 400 kilometrů a nabídne výkon 200 kW, který bude přenášen na silnici jen přes zadní kola. Výrobce propaguje i velmi rychlé nabíjení. Za 20 minut se může z rychlonabíječky nabít až na dalších 230 kilometrů, na 80 % kapacity baterie to zvládne už za půl hodiny, což je vzhledem ke kapacitě úctyhodné. Výrobce ale nesdělil, jaký výkon nabíječky je pro takto rychlé tempo nabíjení potřeba.

Byton nabídne i celou řadu neobvyklých řešení. Na kamery místo zrcátek jsme si už u konceptů zvykli, legislativní důvody ale takto odvážná řešení do praxe zatím nedovolují nasadit. To interaktivní světelné linky v přední a zadní části, které vítají řidiče a pasažéry, se ale objevit mohou, stejně tak elegantní zasouvací kliky. Zaujme také integrovaná 4,5G konektivita, přičemž auto v době svého uvedení na trh bude již připraveno na 5G. Výrobce propaguje integraci plochých antén do střechy vozu, která zároveň nabídne panoramatické střešní okno. Na střeše tak nemusí být žádné „žraločí“ ploutve. Celkově působí Byton naživo futuristicky, není to ale taková divočina jako Faraday Future, který se topí ve finančních a organizačních problémech.

Byton má hardware pro autonomní řízení úrovně 4, už nyní je plně připraven na úroveň 3. Mezi dveřmi pak na pasažéry číhá kamera sledující, kdo nastupuje. Díky tomu může auto přizpůsobit interiér, už když se k autu blížíte.

Mnohem zajímavější než exteriér auta je ale interiér, na který Byton hodně láká. Sama automobilka říká, že hodiny ztracené v dopravě vám nikdo nevrátí a snaží se, abyste mohli čas v autě využít maximálně pro práci, zábavu nebo odpočinek. Interiéru dominuje obrovský displej dlouhý 1,25 metru, který se táhne přes celou šířku interiéru. Ovládat se má pěticí gest, která mají být tak intuitivní, jak jen mohou. Dosud nevídanou novinkou je i dotykový displej přímo ve volantu, celý systém pak budete moci ovládat i hlasem. Byton se nepouštěl do ničeho vlastního a rozhodl se integrovat asistentku Alexa od Amazonu, která se rozmáhá v mnoha oblastech. Zajímavostí pak jsou i senzory měřící vaše veškeré fitness ukazatele a může je rovnou odesílat do univerzálního cloudu a vyhodnocovat.

Pokud bude auto v autonomním módu, bude možné přední sedadla pootočit o 12 stupňů směrem k sobě pro snadnější komunikaci. Takových vychytávek má auto celou řadu a bude zajímavé sledovat, co vše se dostane z konceptu do sériového modelu. Otázkou hlavně je, zda se nějaký sériový model uskuteční, i když se Byton dušuje, že je spojen s mnoha významnými partnery a továrna v Nanjingu už se staví.

Pokud se vše podaří, první auta sjedou z tovární linky ke konci roku 2019. V roce 2020 pak bude auto dostupné i v Evropě. Za cenu od 1,2 milionu může jít o zajímavou a zároveň exotickou volbu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze