Multimediální hub na kolech. V Norsku jsme prozkoumali Byton M-Byte

Multimediální hub na kolech. V Norsku jsme prozkoumali Byton M-Byte
  • Interiéru vévodí displej s délkou 125 centimetrů
  • Auto bude neustále připojeno na Byton Life Cloud, do kterého bude integrována řada služeb třetích stran
  • Byton chce mít 50 % příjmů plynoucích ze softwaru

Automobilka, nebo startup? Obojí. Byton se v posledních měsících opravdu snaží, aby o něm bylo slyšet. A aby byl vidět. Poprvé jsme koncepční elektrické SUV s názvem M-Byte, které na trh dorazí už příští rok, mohli obdivovat na veletrhu CES v Las Vegas. Před pár týdny nám k němu na CESu v Šanghaji přibyl elektrický sedan K-Byte. I ten jsme si prohlédli.

Konkurent pro Teslu cení zuby. Co bude umět Byton M-Byte?

Nyní se Byton na akci v norském Oslu rozpovídal více o technologiích, které v nových elektromobilech najdeme. Byton se totiž opravdu snaží, aby jeho auta nezůstala jen auty, ale aby byla chytrými platformami na kolech. To slýcháváme od mnoha tradičních i nových automobilek, ale Byton to skutečně myslí vážně. Už 4 roky po uvedení prvního modelu na trhu Byton očekává, že 50 % jeho příjmů poputuje z jiných zdrojů, než pouze z přímého prodeje aut. Z jakých? Z doplňkového prodeje softwarových služeb, propojení, členství. Zcela otevřeně také říká, že bude chtít sbírat data o uživatelích, ta anonymizovat a prodávat třetím stranám, tedy přesně to, co s big data ze svých sítí nyní dělají mobilní operátoři.

Ohromný displej má délku 125 centimetrů a dostane se i do sériového auta

Základem celého ekosystému bude Byton Life Cloud, který se stane jakýmsi centrálním mozkem. Do auta a z něj budou proudit data, a to velmi rychle, protože Byton je připraven na 5G komunikaci, přičemž trojici antén bude mít umístěnou v zadní části střechy. Při nástupu vás oskenují kamery s totožnou technologií, kterou najdeme v iPhonu X. V ten moment auto pozná, kdo do něj nastupuje, a naprosto vše nastaví podle vás. Nastavení je přenositelné – pokud vám někdo půjčí svůj Byton, nebo si například půjčíte Byton z půjčovny na druhé straně světa, díky cloudu vás auto okamžitě pozná a i cizí auto nastaví jako vaše vlastní.

Detaily prostředí velkého displeje, který se ovládá gesty (finální podoba prostředí ještě dozná změn)

Po nastoupení mě ohromil displej s UHD rozlišením a rozměrem 125 × 25 centimetrů. A pozor – nejde o nějaký výstřelek konceptu, ale řešení, které se objeví i v sériovém autě. Extrémně širokoúhlý displej má v praxi opravdu jemňoulinké rozlišení a informace lze velmi dobře odečítat i na ostrém slunci. To se Bytonu skutečně povedlo. Obraz je rozdělen na tři segmenty – před řidičem, prostřední a pravý, přičemž dva napravo se dají spojit do jednoho například pro sledování filmu. Ovládání probíhá pomocí gest, ale zde čeká Byton asi nejvíce práce. Zajímavostí je pak malý displej ve volantu, který zůstává vždy v horizontální poloze – otáčí se totiž pouze volant kolem něj. Malý displej běží na Androidu, je dotykový a slouží k rychlé volbě základních funkcí. Třeba si zde můžete natočit sedadla více k sobě, abyste si v autonomním režimu mohli se spolujezdcem lépe povídat.

Ve volantu je druhý displej, stejně tak na zadních sedadlech; v každých dveřích je i nabíječka na mobilní telefon

Systém v autě bude postaven maximálně jednoduše. Ostatně navrhuje ho jeden z bývalých hlavních lidí z Applu. Velký důraz je kladen na fitness funkce, kdy vám auto bude zobrazovat počet nachozených kroků, spálených kalorií a i další informace. Samozřejmostí jsou videa a hudba, vše streamováno přes internet. Byton staví celý systém jako otevřený a nejde jako tradiční automobilky cestou proprietárních řešení. A za to mladou elektroautomobilku skutečně chválím. Do cloudu Byton Life si totiž budete moci napojit libovolné služby, které se vám poté zpřístupní v autě. Pro fitness funkce se Byton plánuje spojit třeba s aplikacemi od Googlu a Applu. Už ohlášené je partnerství s Amazonem, z jehož služeb si přímo v autě budete moci přehrávat hudbu a videa. Hlasové ovládání celého auta pak zajišťuje asistentka Amazon Alexa. Samozřejmostí pak budou OTA aktualizace celého systému, jak to známe z Tesly.

Byton M-Byte High Variant

Rozměry4 850 × 1 940 × 1 650 mm, ? kg
Výkon350 kW
Baterie95 kWh
Dojezd (WLTP)520 km

Služby budou přibývat zejména v příštím roce s tím, jak se bude blížit uvedení na trh. To je u SUV M-byte plánováno na konec roku 2019 v Číně, která je prvním a největším trhem pro automobilku, za níž stojí zejména čínský kapitál. Vedena je ale takřka kompletně Evropany. V USA se nového elektrického SUV s dojezdem až 520 kilometrů dočkají v první polovině roku 2020, v Evropě se pak můžeme těšit v druhé polovině téhož roku. Kompletní plány Bytonu nám pak prozradil v rozhovoru CEO Bytonu Carsten Breitfeld.

Byton M-Byte se začne prodávat v příštím roce

A cena? Ta je jedním z nejzajímavějších aspektů. Díky kompletní výrobě v Číně se cenu nejlevnějšího modelu s výkonem 200 kW, náhonem na zadní kola a dojezdem 400 kilometrů podařilo stlačit hluboko pod konkurenci. Cenovka začíná na 37 500 eurech, což je po přepočtu dokonce pod milionem korun. Evropská cena bude nepochybně o několik set tisíc korun výše, ale i tak bude více než půl milionu pod konkurencí typu Mercedesu EQ, Audi e-tron, Jaguaru I-PACE a samozřejmě Tesly Model X.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze