Testujeme zpola elektrickou Toyotu Prius PHEV, jaké jsou naše první dojmy?

16
Testujeme zpola elektrickou Toyotu Prius PHEV, jaké jsou naše první dojmy?
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz
  • Dojezd čistě na elektřinu přesahuje 70 kilometrů
  • Vůz je vybaven rozpoznáváním obličeje uživatele, bezpečnostní asistenti jsou však poměrně citliví

Nová Toyota Prius, která před pár týdny zvítězila v kategorii designu soutěže World Car 2024 na mezinárodním autosalonu v New Yorku, je na první pohled vskutku nepřehlédnutelným automobilem. Velkou měrou se na tom podílí výrazná hořčicová barva, v níž novinku testujeme, neméně důležitou roli však hrají samotné křivky tohoto aerodynamického liftbacku s plug-in hybridním pohonem, jedinou motorizací dostupnou na našem trhu.

Toyota Prius (2023) Plug-in Hybrid

Rozměry4 599 × 1 782 × 1 420 mm, 1 545 kg
Výkon164 kW
Baterie13,6 kWh, Mennekes
Dojezd? km

Prostor na úkor stylovosti?

Při pohledu na nový Prius mě jako první zajímalo, jak na tom bude z hlediska prostornosti interiéru. Aerodynamický tvar vozidla s výškou pouhých 1 420 mm ve mně konkrétně vzbuzoval obavu, že uvnitř se na příliš mnoho komfortu těšit nemohu a do automobilu se ani nebude příliš pohodlně nasedat. Opak je naštěstí pravdou, tedy minimálně v případě prostoru pro posádku, kdy mě Prius až překvapil, kolik místa v něm je a jak vzdušně interiér působí navzdory tomu, že je vyveden v tmavých barvách. Rovněž usedání do vozidla nepředstavuje žádný problém, stejně jako nakládání dětí do autosedačky, nicméně úhel rozevření zadních dveří by přeci jen mohl být ještě mírně větší. Díky provedení liftback se můžete těšit i na dostatečně prostorný zavazadelník, avšak dedikovaný prostor pod podlážkou pro nabíjecí kabely byste hledali marně.

V testovaném provedení Executive s katalogovou cenou 1 355 000 Kč se lze těšit rovněž na černé čalounění z veganské kůže i vyhřívaná (a vpředu rovněž chlazená) sedadla. Výhled z vozu z pozice řidiče je bezproblémový, jen zadní okénko (ačkoliv je jako takové velké) skýtá kvůli tvaru karoserie pouze limitovaný průhled na dění za vozidlem. Během parkování vám se vším pomůže schopný parkovací asistent využívající 360stupňovou kameru. Líbí se mi, že při manévrech se na displeji s kamerovým náhledem samotný vůz zneprůhlední a zůstává vidět pouze jeho obrys, což může napomoci k ještě snazšímu zaparkování.

Volant à la Transformer

Z čeho naopak již příliš nadšený nejsem, to je tvar volantu, kterému chybí jakékoliv „gripy“ a celkově se mi nedrží příliš dobře. Samozřejmě se jedná o subjektivní dojem, avšak Toyotě se podle mě nepovedl ani design, který snad vzdáleně připomíná tvář nějakého Transformera a paradoxně podle mě vypadá naživo ještě hůř než na fotografiích či renderech. S řízením pak souvisí také velmi citliví asistenti, kteří vás budou mít tendenci neustále peskovat blikáním ikon na přístrojové kapličce a zvukovými signály. Toyota Prius podporuje například rozpoznávání uživatele na základě skenu obličeje, což je funkce, kterou jsem chvíli po převzetí vozu aktivoval a funguje dobře. Vůz však zároveň až přehnaně úzkostlivě sleduje, jestli řidič sleduje vozovku a vzhledem k umístění senzorů před volantem vás bude upozorňovat na to, že na obličej nevidí i při nevhodném držení volantu. Žádné tlačítko na volantu, které by funkci na jedno zmáčknutí (či dlouhé podržení) deaktivovalo, jsem bohužel nenašel.

Velkou předností tohoto modelu je pochopitelně plug-in hybridní pohon, kdy výrobce slibuje dojezd čistě na elektřinu mírně přesahující 70 km, což se mi prozatím jeví jako poměrně realistické při pojížďkách ve městě a okolí. Jízdu na elektřinu doprovází příjemné ticho v interiéru, kdy lze až ve vyšších rychlostech vnímat „švistot“ v oblasti okenních rámů. Naopak v případech, kdy se energie baterie vyčerpá, přichází na řadu zážehový dvoulitrový čtyřválec bez přeplňování běžící v Atkinsonově cyklu, který umí být v kombinaci s převodovkou e-CVT (a pochopitelně i v kontrastu s tichým elektrickým pohonem) relativně hlučný.

Ptejte se, co vás zajímá

Toyotu Prius právě testujeme, můžete se ptát na vše, co vás ohledně vozu zajímá.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Mame na par mesicu novou Corollu 2.0hybrid. Podle me je to jinam než do mesta nepouzitelne. Na dalnici se s tim fakt nedá. Čtyřválec ma okolo 3500ot fakt neprijemny zvuk a vys je to jen a jen horší. Na dalnici je tam často. Na druhou stranu umi jet 140 na 1600ot a na baterku da v pohode 3km a i v rychlostech asi tak do 120umi jen na baterku. Co je super je spotřeba a to i na dalnici. Proti Superbu TDI evo je na dalnici asi jen o půl litru ziznivejsi. Skoda toho řevu.

Celkove odhlučnění auta je ostuda pro Toyotu a duvod proc si dalsi nevezmeme
Two Gamers cz
Two Gamers cz
70km v EV režimu ujede i Octavia PHEV při teplotách 15st bez klimošky -osobni zkušenost.
Marek M.
Marek M.
To fakt je teď normální, že nic moc velké a výkonné auto nižší střední třídy stojí takový ranec?
Josef L
Josef L
Předražené auto, které by bylo možná fajn před 10 lety za tu cenu pro výstřední milionáře. Už by to měli vzdát a začít vyrábět něco rozumného. To je jako kdyby přišel Nissan s reinkarnací Leefu 24 kWh.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze