Agentura Bloomberg NEF přehodnotila své prognózy stran dalšího rozšiřování elektromobilů především kvůli politice amerického prezidenta Donalda Trumpa, který se zcela otevřeně a intenzivně snaží o zrušení jakékoliv formy jejich podpory. Podle střízlivějších předpovědí se do roku 2030 prodá o 14 milionů bateriových automobilů méně s Spojené státy budou v roce 2040 zaostávat v míře přijetí elektromobilů nejen za Čínou a Evropou, ale i za globálním průměrem. A protože jsou USA velký a důležitý trh, nemůže tento trend zůstat bez odezvy i v jiných částech světa.
Jenže proti tomu se podle Insideevs tak trochu nečekaně objevil jiný trend, který sice nechává ve hře spalovací motory, avšak už nikoliv v roli hlavních zdrojů síly. Na druhé straně světa i aktuální obchodní války totiž Čína hlásí explozivní nárůst zájmu o vozy typu EREV, neboli elektromobily s prodlužovači dojezdu. Ty nejsou žádnou novinkou, jenže první vlna takových aut, která se začala valit euroamerickým světem před 15 lety, avšak skončila dříve, než stačila pořádně zmohutnět. První vozy tohoto druhu totiž byly poměrně drahé, komplikované, poruchové a i se spalovacím prodlužovačem dojezdu nenabízely žádné světoborné dojezdy. O návrat se předloni pokusila Mazda MX-30 R-EV, avšak rovněž se s větším úspěchem nesetkala a její výroba předčasně skončila.
Nyní se však situace změnila a Číňané se do elektromobilů s prodlužovači dojezdu, nově označovaných zkratkou EREV (Extended-Range Electric Vehicle), podle všeho doslova zbláznili. Každopádně jde o aktuálně zdaleka nejrychleji rostoucí pohon na světovém trhu. Rok 2024 totiž znamenal v Číně meziroční skok o plných 83 % a i když se výsledných 1,2 EREV vozidel stále nemůže rovnat PHEV (3,4 milionu) ani BEV (6,3 milionu), pokračující trendy nasvědčují, že minimálně klasické plug-in hybridy by letos svou pozici vůbec nemusely před EREV obhájit. Jde totiž o funkčně velice podobná vozidla, ovšem na straně EREV je řada zásadních výhod v čele s mechanicky jednodušší konstrukcí (jde o sériový hybrid, který nepotřebuje mechanickou převodovku) a mnohem větším čistě elektrickým dojezdem. Každopádně i konzervativní odhady přisuzují převahu EREV nad PHEV nejpozději do konce aktuální dekády.
Ten podle statistik z čínského trhu, který aktuálně klidně můžeme brát za referenční pro celý svět, protože v jiných částech zeměkoule vozy typu EREV zatím na své znovuzrození čekají, dosahoval u nových vozů, prodaných v roce 2024, průměrně 170 km, což je výrazně více, než u průměrných plug-in hybridů. Vozy EREV také fungovaly čistě elektricky více než 70 % času, což je rovněž hodnota, o které se může plug-in hybridům jen zdát.
Pokud někdo dosud pochyboval o tom, že Čína udává v elektromobilitě trendy, tak zde je jednoznačný důkaz o opaku. Evropa, zbytek Asie i Spojené státy totiž zájemcům aktuálně nemají prakticky co nabídnout, což se sice v dohledné době rychle změní (na vozech EREV intenzivně pracuje například BMW či Ford), ovšem tou dobou už mohou být naše trhy zaplaveny importem z Číny. Ta totiž aktuálně velmi intenzivně usiluje o zrušení tzv. dodatečných cel na dovoz elektromobilů do EU, uvalených vloni po vyšetřování, které odhalilo nelegální subvencování čínské vlády směrem k tamějším automobilkám.
Vozy typu EREV jsou vlastně základním principem shodné se sériovými plug-in hybridy, jaké nabízí například Honda. Rozdíl je v tom, že spalovací motor svými parametry neaspiruje na hlavní zdroj síly, ale slouží jen jako záložní generátor pro případ vybití trakční baterie. S takovýmto principem se také počítá jako s přechodem od spalovacích k čistě elektrickým autům a možným řešením pro váhající zájemce o elektromobil, které zatím odrazuje strach z dojezdu. Čeští zákazníci si v minulosti mohli koupit například Opel Ampera, BMW i3 REX či zmíněnou Mazdu MX-30 R-EV.
Jaké máte zkušenosti s prodlužovači dojezdu vy? Pořídili byste si takové auto?
Já tu hrůzu z vybití baterie chápu, taky mám obsedantní poruchu při polovině nádrže, ale věřím, že je to jen o zvyku.