Na Aljašce začal jezdit první elektrobus

Na Aljašce začal jezdit první elektrobus
Fotografie: City and Borough of Juneau
  • Aljašská metropole Juneau je dosud nejchladnějším místem, kde jezdí elektrobus
  • Do budoucna by tam měly přibýt další ekologické prostředky VHD
  • Elektrický autobus Proterra ZX5 se může nabíjet kabelem nebo střešním sběračem

Společnost Capital Transit System v hlavním městě Aljašky Juneau uvedla do provozu 14. dubna vůbec první elektrobus v tomto americkém státě. Bude to pomyslná zkouška ohněm, protože Juneau je, i přes své extrémně řídké osídlení, druhé největší město Spojených států (se svými 8 430 km2 je větší než celý Jihomoravský kraj). Podle insideevs.com je oním prvním bateriovým autobusem dvanáctimetrová Proterra ZX5, tedy stejný typ, jaký už od loňska obsluhuje města Jackson a Teton County ve Wyomingu.


Elektrobus bude pendlovat mezi dopravním terminálem v centru Juneau a 15 km vzdáleným obchodním centrem v Mendenhall Valley. Na jeho nákup jako obvykle přispěla federální agentura Federal Transit Administration. Místní dopravní podnik by s její pomocí rád postupně nahradil sedm naftových autobusů z roku 2010, které jsou na konci životnosti, dalšími elektrobusy. Půjde o zatím nejtvrdší podmínky, v nichž budou nasazena bateriová vozidla ve veřejné hromadné dopravě. Průměrné teploty v Juneau sice v lednu klesají ke zdánlivě nijak hrozivých -6,2 °C, ovšem nejsou tam výjimkou mrazy o mnoha desítkách stupňů pod nulou.

Mladý kalifornský výrobce Proterra vznikl v roce 2004 a nabízí dvě řady elektrobusů o celkové délce 10,5 a 12 metrů. Na výběr dává dva typy pohonů; jednomotorový s trvalým výkonem 127 kW (173 k) a 179 kW (243 k, špičkový výkon v obou případech činí 250 kW/340 k) a dvoumotorový s trvalými výkony 127 kW (173 k) či 252 kW (343 k, špičkový potom 252 kW/343 k či 410 kW/558 k). Na výběr je baterie s kapacitou 225, 450 případně 675 kWh. Dobíjení může probíhat buď přes zásuvku (až 130 kW), případně přes střešní kontakty proudem až 330 kW. Největší rychlost elektrobusu dosahuje 105 km/h, v ideální konfiguraci zvládne zrychlení 0–32 km/h za 6 sekund plus až 24,5% stoupání. Zajímavostí je dvoustupňová automatická převodovka. Autobusy Proterra se uplatňují v zatím spíše menších dopravních systémech v USA a v Kanadě.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze