Zatímco některé automobilky, například BMW, už dnes prodávají vybrané elektromobily levněji než ekvivalentní spalovací modely, šéf Renaultu Luca de Meo podle insideevs.com na pařížském autosalonu zchladil předčasné nadšení. Ačkoliv jsme se podle původních plánů měli touto dobou k cenové paritě mezi elektrickými a konvenčními automobily již blížit, prudce rostoucí ceny kritických surovin pro výrobu baterií tento historický milník stále oddalují. I když jsou do vývoje nových, lepších a hlavně levnějších bateriových technologií investovány astronomické sumy a parametry elektromobilů se zlepšují nevídaným tempem, ten pravý rozmach stále stojí a padá se surovinami.
Už před 8 lety se napříč automobilovým odvětvím očekávalo, že v roce 2019 klesnou ceny baterií na sto dolarů (2 500 Kč) za kilowatthodinu, jenže této zlomové hodnoty nebylo dosaženo dodnes. A v dohledné době se situace příliš nezlepší; 80 % ceny baterií totiž tvoří suroviny, a těch zkrátka není dost na to, aby jejich ceny mohly začít rychle klesat. Situace se zlepší s novými chemiemi bez vzácných prvků, ty ale zatím nejsou připraveny k masové výrobě. Takže jak elektrický Renault 5 plánovaný na rok 2024, tak SUV Renault 4, které přijde o rok později, budou ještě stále výrazně dražší než obdobné spalovací modely. A to přesto, že jejich platforma bude cca o 30–35 % levnější než v případě Meganu Electric.
Řešením by podle pana ředitele mohly být menší baterie, ty ale budou vyžadovat hustou a funkční dobíjecí infrastruktury a hlavně souhlas veřejnosti. Zároveň Luca de Meo vyjádřil částečnou skepsi k totální elektrifikaci, kterou samotný Renault plánuje už na rok 2030, tedy o 5 let dříve, než Evropská unie chce plošně zakázat prodej spalovacích motorů. Podle šéfa Renault Group to nakonec budou zákazníci, kteří rozhodnou, zda už chtějí být čistě električtí.
A na závěr..co je vlastně konkurent pro ID.4/Enyaq....Kodiaq to není, Tiguan Allspace taky ne...ale Touareg taky ne. Něco mezi.