Šéf Renaultu: cenová parita mezi elektrickými a spalovacími auty hned tak nebude

Pařížský autosalon 2022
13
Šéf Renaultu: cenová parita mezi elektrickými a spalovacími auty hned tak nebude
Fotografie: Renault
  • Nebyl zatím splněn základní předpoklad o poklesu cen baterií na 100 dolarů za kilowatthodinu
  • Základním problémem jsou prudké výkyvy cen surovin

Zatímco některé automobilky, například BMW, už dnes prodávají vybrané elektromobily levněji než ekvivalentní spalovací modely, šéf Renaultu Luca de Meo podle insideevs.com na pařížském autosalonu zchladil předčasné nadšení. Ačkoliv jsme se podle původních plánů měli touto dobou k cenové paritě mezi elektrickými a konvenčními automobily již blížit, prudce rostoucí ceny kritických surovin pro výrobu baterií tento historický milník stále oddalují. I když jsou do vývoje nových, lepších a hlavně levnějších bateriových technologií investovány astronomické sumy a parametry elektromobilů se zlepšují nevídaným tempem, ten pravý rozmach stále stojí a padá se surovinami.

Už před 8 lety se napříč automobilovým odvětvím očekávalo, že v roce 2019 klesnou ceny baterií na sto dolarů (2 500 Kč) za kilowatthodinu, jenže této zlomové hodnoty nebylo dosaženo dodnes. A v dohledné době se situace příliš nezlepší; 80 % ceny baterií totiž tvoří suroviny, a těch zkrátka není dost na to, aby jejich ceny mohly začít rychle klesat. Situace se zlepší s novými chemiemi bez vzácných prvků, ty ale zatím nejsou připraveny k masové výrobě. Takže jak elektrický Renault 5 plánovaný na rok 2024, tak SUV Renault 4, které přijde o rok později, budou ještě stále výrazně dražší než obdobné spalovací modely. A to přesto, že jejich platforma bude cca o 30–35 % levnější než v případě Meganu Electric.

Řešením by podle pana ředitele mohly být menší baterie, ty ale budou vyžadovat hustou a funkční dobíjecí infrastruktury a hlavně souhlas veřejnosti. Zároveň Luca de Meo vyjádřil částečnou skepsi k totální elektrifikaci, kterou samotný Renault plánuje už na rok 2030, tedy o 5 let dříve, než Evropská unie chce plošně zakázat prodej spalovacích motorů. Podle šéfa Renault Group to nakonec budou zákazníci, kteří rozhodnou, zda už chtějí být čistě električtí.

Diskuze ke článku
Zdeněk Brejcha
Zdeněk Brejcha
Takové obludy nemají na silnici co dělat. K čemu je velké zrychlení když nemáš kde zrychlovat, k čemu je super bezpečnost obludy, když kolegu v malém autě zabiješ i s rodinou. Na parkovišti to zabírá dvě místa. to je cesta do pekel.
Dini Dini
Dini Dini
Cenová parita ale není žádná modla ani cíl. Nemyslím, že lidí kteří si kupujou auto za hotový je na světě nějaké velké množství. Chápu, že Čechy to zajímá a i já sám kupuju auta hotově, nicméně od chytřejších spoluobčanů ve vyspělejších zemích jsem si aspoň vypůjčil výpočet ceny auta na km nebo za časovou jednotku. Je mi upřímě jedno, zda je ID.4 o 150tis dražší než srovnatelný model....udělá to pár tisíc ročně na úrokách a ty bohatě vynahradí úspora na elektřině (ano i dnes)

A na závěr..co je vlastně konkurent pro ID.4/Enyaq....Kodiaq to není, Tiguan Allspace taky ne...ale Touareg taky ne. Něco mezi.
Martin Lacina
Martin Lacina
Jinymi slovy, zaspali jsme dobu, nemame vlastni vyrobni kapacitu na baterie ani nasmlouvane subdodavatele a tak se hleda vymluva proc to neumime levneji…
Michal Michal
Michal Michal
V cenovou paritu mohli věřit jen ti, co nemají ani potuchu o tom, co baterie či elektromotory obsahují. Měď, kobalt, nikl, lithium, vysokojakostní grafit, to bylo, je a bude výrazně dražší než železo a hliník, ze kterého se vyrábí klasické motory (ano, pro ložiska a podobně jsou potřeba další kovy, ale to lze zanedbat).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze