Šéf Renaultu nečekaně rezignuje. De Mea láká móda místo motorů

1
Šéf Renaultu nečekaně rezignuje. De Mea láká móda místo motorů
Fotografie: ACEA
  • Luca de Meo po pěti letech končí jako generální ředitel Renaultu, společnost opustí v červenci
  • Podle francouzského tisku míří na pozici šéfa skupiny Kering vlastnící značky jako Gucci či YSL

Luca de Meo, muž, který během posledních pěti let kompletně změnil tvář Renaultu, ohlásil rezignaci na pozici generálního ředitele. Automobilku podle oficiální zprávy opustí v polovině července. Zatímco Renault se díky jeho vedení vydal cestou elektromobility a zaznamenal nejlepší růst akcií mezi evropskými automobilkami, De Meo míří do zcela jiného světa – podle deníku Le Figaro má převzít vedení skupiny Kering, která vlastní značky jako Gucci, Balenciaga či Yves Saint Laurent.

Když přitom De Meo přešel z Volkswagenu do Renaultu v roce 2020, automobilka se nacházela v krizi. Pandemie tvrdě zasáhla její prodeje a firma ohlásila historicky nejvyšší ztrátu. Jak však připomíná agentura Reuters, během krátké doby De Meo provedl razantní restrukturalizaci – snížil výrobní kapacitu, omezil náklady a představil novou strategii zaměřenou na efektivnější modely a elektrifikaci. Přechod na elektromobilitu přitom nebyl pouze marketingovou frází, pod De Meovým vedením se totiž Renault zaměřil na vývoj vlastních elektromotorů a také mohutně investoval do výstavby evropských gigafactory – například Douai, která by měla dodat baterie pro 200 tisíc elektromobilů ročně.

Analytici se přitom nyní shodují, že odchod De Mea přichází v citlivé době. Renault totiž měl brzy představit střednědobý strategický plán, ve kterém měl hrát klíčovou roli další rozvoj elektromobility, digitalizace a nová spolupráce na levných městských elektromobilech. Jeho rezignace tak dočasně oslabí pozici Renaultu. Zatímco některé hlasy upozorňují na silný manažerský tým uvnitř automobilky – například šéf Dacie Denis Le Vot je jedním z favoritů na post CEO – jiní varují před politickým vlivem francouzského státu, který v Renaultu drží 15% podíl. Navíc se obnovuje otázka dalšího sbližování s čínským Geely, jak doplňují analytici newyorské společnosti Jeffries pro Reuters.

Odchod De Mea je každopádně ztrátou pro celý evropský autoprůmysl. A přejme Renaultu, ať rychle najde nástupce, který dokáže pokračovat v nastoleném směru.