Rozhodnutí vedení Tesly razantně zlevnit část vozů vyvolává rozporuplné reakce. Zatímco Ford vzápětí přistoupil na podobný krok s Mustangem Mach-E, čímž nepřímo vyjádřil souhlas se zahájením cenové války, koncern Hyundai, do nějž patří i Kia, naopak zareagoval prohlášením, že ceny jejich elektromobilů vyjadřují jejich skutečnou hodnotu a na tom se nebude nic měnit. Aktuálně přispěl se svou troškou do diskuzního mlýna i generální ředitel Renault Group Luca de Meo. A nutno dodat, že jeho názory jsou dosud nejradikálnější.
Tesla v lednu 2023, kdy zlevnila své Modely 3 a Y až o pětinu, sice údajně reagovala na pokles poptávky, ovšem zároveň využila své obrovské konkurenční výhody. Podařilo se jí totiž dosáhnout marží, o kterých se ostatním výrobcům může jen zdát, takže si může podobný krok bez problémů dovolit, zvláště, když po něm následoval kýžený efekt; skokový nárůst zájmu i zmíněné modely. Většina konkurence ovšem přechod na elektromobilitu zaplatila z gigantických úvěrů, které potřebuje za každou cenu splácet, a bojuje tak téměř o každý cent zisku.
I tady je možné hledat jeden z důvodů nesouhlasného tónu z Renaultu. Právě jemu totiž Tesla udělala mimořádně tlustou čáru přes rozpočet. Francouzský koncern totiž nedávno změnil přístup a místo snahy prodávat maximum vozů se zaměřil na zvyšování marží. Stačí se podívat do ceníků, abychom zjistili, že nedávno mírně zmodernizovaný Renault Zoe je v Česku jen o 72 000 Kč levnější než o dvě třídy větší a nesrovnatelně výkonnější základní verze Modelu 3.
Luca de Meo se tedy podle Financial Times nechal veřejně slyšet, že podobné akce poškozují důvěru v elektromobily obecně, hodnotu aut pro zákazníky zejména. Jako příklad uvedl klienty, kteří si pořídili Tesly těsně před razantním zlevněním. Ti byli biti nejvíce, ovšem zlevnění prý způsobilo problémy i na trhu ojetých elektromobilů. Renault Group, který za rok 2022 zdvojnásobil provozní marži na 5,6 % (pro srovnání – Tesla uzavřela kalendářní rok 2022 s provozní marží 15,41 %), prý bude hodnotu aut svých zákazníků chránit. Jinými slovy, do cenové války se pustit nechce a zlevňovat své elektromobily neplánuje.
No jen aby nejake zakazniky za chvili meli.