Renault Espace
test

Renault Espace

První jízdní dojmy

Nabídku Renaultu obohatil prostorný rodinný model s tradičním jménem Espace. Kromě jména na něm příliš tradic nezůstalo, stále jde ovšem o velké a pohodlné auto pro až sedm cestovatelů. Přiváží také velké technologické novinky posouvající automobilku Renault vpřed

Velká a pohodlná MPV, tedy kategorie, kterou svého času spoluvynalezl a zpopularizoval právě Renault Espace první generace (1984), se sice právě nyní na scénu vracejí, ovšem zatím jde o solitérní pokusy vesměs prémiových značek. Proto tvůrci už šesté generace Renaultu Espace vsadili na jistotu a rodinný prostor vtělili do stále velice populární podoby velkého SUV. Tento kontroverzní krok není úplnou novinkou; už předchůdce opustil známé vody MPV a vydal se po vedlejším toku crossoverů. Každopádně se Renault pustil do boje se zavedenými jmény typu Hyundai Santa Fe, Škoda Kodiaq či Nissan X-Trail z vlastního domu. A také se vůči nim rovnou vymezuje odlišným přístupem; žádný pohon všech kol, žádné pseudoterénní pomůcky. Tady se myslelo hlavně na pohodlné cestování.

Tvary si hodně rozumějí s menším modelem Austral, s nímž je Espace technicky blízce spřízněný

Přesto došlo na zásadní technické inovace; známý systém řízení zadních kol 4Control vyráběný japonským Aisinem se tu dočkal premiérového nasazení na víceprvkové zavěšení zadních kol. A hned také dostal přídomek Advanced. Dále se seznamujeme s druhou generací inovativní převodovky Smart multimode, která ideově navazuje na tu první, ovšem nabízí podstatně rozšířené možnosti. A koneckonců samotný pohon kombinující malý zážehový přeplňovaný motor se sériovým a paralelním hybridem je také novinkou. Zejména, když v současném kurzu Renaultu ke snížení nákladů rovnou dostal roli jediné dostupné motorizace celého modelu. Zájemce tedy bude ušetřen dilematu s výběrem motoru a může se soustředit na jiné věci.

Technické parametry Renault Espace E-Tech Full Hybrid 200

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 722 × 1 825 × 1 645 mm, 1 587 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon147 (96 + 50) kW, 200 (130 + 68) koní
Baterie2 kWh
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 1 100 km
Cena od999 000 Kč

Například na volbu 5 či 7místného provedení, která jsou dostupná za stejnou cenu. Dále jedné ze tří výbavových linií, z nichž ta základní Techno, bez 4Control advanced, se obejde s jednodušší vlečenou zadní nápravou. Tato technologická lahůdka je vyhrazena pro dvě vyšší výbavy esprit Alpine a Iconic, pro něž je naopak standardem spolu s 20" koly místo základních 19". Tady je nutno dodat, že 19" lze technicky namontovat i na vozy s 4Control, takže při nákupu zimních kol netřeba panikařit. Otázkou ovšem je, zda to importér oficiálně povolí.

Interiér vytěžil z přesunutí voliče směru pod volant a nabízí 20 litrů odkládacích prostor přímo v salónu

V technických údajích stojí, že Espace nabízí 200 koní, které sice zůstávají poněkud ve stínu 3,5l šestiválce 241 k v předminulé generaci i dvoulitrového turba 225 v generaci minulé, ovšem oba zmíněné borce hladce překonává normovanou spotřebou 4,6 l/100 km (respektive 4,9 l/100 km u naší esprit Alpine s většími koly), což je na 1,6tunové, vysoké a velké auto bez externího dobíjení více než slušná hodnota. My jsme sice při testovací jízdě oscilovali spíše kolem 6,8 l na 100 km, ovšem trasa vedla většinou po dálnici a zahrnovala i několik zkoušek „co to dá“. Zapomenout nesmíme ani na venkovní teploty jen těsně nad nulou. Navíc šlo o zcela nová, a tím pádem nezajetá auta. Takže za nás palec nahoru.

Vůz totiž pohání originální kombinace moderního tříválce o objemu 1,2 l s variabilní geometrií turba a Millerovým cyklem, jehož 130 k je jen částečným vkladem do celkového výkonu. Pomáhá mu nejen hlavní trakční elektromotor o výkonu 68 k, ale i startérgenerátor 34 k, který zde má jednu důležitou funkci navíc. Ta souvisí se zmíněnou převodovkou Smart multimode a její konstrukcí. Ta totiž vynechala nejen dva nejnižší rozjezdové stupně (vůz se vždy rozjíždí čistě elektricky), ale i klasické třecí spojky. Ty nahradily lehčí a trvanlivější zubové, které ovšem vyžadují přesné srovnání otáček vstupních i výstupních hřídelí před sepnutím. A to má právě na starosti startérgenerátor. Tento inovativní přístup ušetřil spoustu mechanických dílů a třecích odporů, ovšem vyžaduje mimořádně precizní práci na straně vývojářů a trochu porozumění od řidiče.

Systém 4Control advanced umí natočit zadní kola nově až o 5 stupňů, zatímco dosud to bylo 3,5. Výsledkem je průměr otáčení jako u Clia, které je o dvě třídy níže. V nízkých rychlostech se natáčí v opačném smyslu proti předním, ve vyšších pak ve shodném a nejvýše o jeden stupeň

Převodovka totiž ke čtyřem spalovacím převodům přidává ještě dva elektrické. Vůz tak vzájemnou kombinací obojího a možností připojit i odpojit jak spalovací, tak hlavní trakční elektrický motor a nabízí 15 různých konfigurací hnacího řetězce! Vysvětlování, kdy se spíná jaká a proč, by zabralo samostatný a velmi obsáhlý článek, takže se nyní spokojme s prvními provozními zkušenostmi. A ty jsou trochu smíšené; zatímco při klidné jízdě je všechno v dokonalém pořádku, vůz maximálně využívá svou 2kWh Li-ion baterii k elektrické jízdě a při ustálené dálniční rychlosti rovněž vše funguje, jak má, při požadavku na náhlou změnu jízdního stylu směrem k dynamice se soustrojí občas nechá uvést do rozpaků. Zejména, pokud má podřadit, což mu trvá zhruba dvě sekundy. Když se ale vše přesune na nové místo, vůz začne zrychlovat vždy velmi uspokojivým způsobem. Chce to tedy malinko předvídat. Za studena rovněž překvapí poměrně výrazným hlukem i vibracemi čerstvě probuzeného tříválce, jehož vibrace jsou také asi největším zásahem do jinak nadprůměrného pohodlí na palubě.

Trochu zvyku vyžaduje také 4Control, který zpočátku vyvolává pocit, že vůz je směrově trochu neklidný. Jenže po čase řidič přijde na to, že tento pocit prostě způsobuje fakt, že 4Control prostě reaguje na každý sebejemnější pohyb volantem, čemuž jsme u většiny moderních aut odvykli. Po chvilkovém sžívání jsme naopak ocenili pocit kontroly, jaký se mezi civilními auty nevidí často, a také skvělou manévrovatelost se speciálním bonusem odolnosti vůči bočnímu větru. Nebýt trochu apatických brzd, byl by dojem z řízení vynikající. Jako bychom ani nemluvili o rodinném autě. Jenže o něm mluvíme, takže musíme zmínit ještě znamenité odhlučnění, velkorysá sedadla, povedený interiér s kvalitními materiály a moderní multimédia. Tomu všemu se následně budeme věnovat v běžném testu.

Paleta asistentů zahrnuje i aktivní spolupráci na bezpečném dálničním provozu plus možnost řídit adaptivní tempomat podle značek a zaznamenaných rychlostních limitů. Světlomety v maticové verzi umějí prodlužovat paprsek s rostoucí rychlostí a obkreslovat více okolních objektů najednou

A kolik za to? Startovní cena verze Techno 999 000 Kč zahrnuje dvouzónovou autoklimu, bezklíčový přístup a startování, multimédia OpenR link s 12" displejem, audiem Arkamys a on-line navigací, elektricky otvírané víko kufru, přední a zadní parkovací senzory plus kameru, adaptivní LED světlomety s funkcí mlhových světel, posuvnou, dělenou a individuálně sklopnou zadní lavici, volbu jízdních režimů, digitální přístrojový štít s 12,3", litá 19" kola a černou metalízu (ostatní barvy jsou za příplatek 18– až 40 tisíc Kč včetně matné šedé metalízy pro esprit Alpine). Doplatit lze 5 tisíc korun za rezervní kolo (pouze v 7místné verzi), 18 tisíc Kč za paket Winter (elektrická přední sedadla, vyhřívání předních sedadel a čelního okna), 20 tisíc Kč za paket City (elektricky sklopná vnější zrcátka, panoramatické kamery a parkovací asistent) a 9 tisíc za paket Advanced driving assist (vyhřívaný volant, adaptivní tempomat).

Prostřední linie esprit Alpine začíná na 1 069 000 korunách a přidává především zmíněný 4Drive advanced spojený s 20" koly plus kožený volant a čalounění v kombinaci látka/alcantara. A dále balík stylové výbavy v čele s lištou F1 na předním nárazníku, odlišným vzorem masky, černými střešními ližinami a hliníkovými pedály. Rozšiřuje se také seznam možných příplatků o pevné střešní okno za 25 tisíc Kč, maticové přední světlomety (22 tisíc Kč), head-up displej (15 tisíc Kč), paket Comfort nahrazující Winter za 21 tisíc Kč (vyhřívání a elektrické ovládání předních sedadel, masáž řidiče, relaxační opěrky hlavy), případně Comfort plus za 26 tisíc Kč (přidává ještě vyhřívané čelní okno). I zde je k mání Advanced driving assist, avšak obohacený o aktivní asistenci a rozpoznávání dopravních značek (22 tisíc Kč).

Renault Espace
Příplatkový head-up displej je barevný a na ploše 9,3" zobrazuje navigační i provozní pokyny plus relevantní varování

Vrcholný Iconic začíná na 1 119 000 Kč a k výše uvedenému přidává standardní adaptivní tempomat, panoramatické kamery s parkovacím asistentem, elektrické řidičovo sedadlo s bederní opěrkou a masáží, vyhřívání předních sedadel, volantu a čelního skla a čalounění v kombinaci látka/perforovaná koženka. Paket je tu k dispozici jediný, opět Advanced driving assist, který se tu ovšem omezuje jen na aktivní asistenci řízení a čtení značek (9 tisíc Kč). Ostatní příplatky se shodují s esprit Alpine, kromě matné šedé metalízy, která pro Iconic není k dispozici.

Dokoupit lze širokou paletu příslušenství včetně tažného zařízení, různých nosičů, koberců, ochranných van, multifuknční zadní loketní opěrky s funkcí batohu, dětských sedaček, sněhových řetězů či povinné výbavy. Vůz je v tuto chvíli již k objednání, platí na něj standardní plná pětiletá záruka na 150 000 km, kterou lze za 30 290 Kč prodloužit na 200 000 km. K dispozici jsou i servisní smlouvy na 5 let a 100 nebo 150 tisíc kilometrů.

Foto: Renault

renault-espace
Klady
  • přesné řízení a vynikající rejd
  • nízká reálná spotřeba
  • poměr cena/hodnota
  • standardní i příplatková výbava
  • prostorný a pohodlný interiér
  • design vně i unvitř
Zápory
  • matné brzdy
  • reakce 20" kol na krátké nerovnosti
  • reakce motoru na prudké šlápnutí na plyn
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze