Poptávka určuje nabídku. Vypůjčený ekonomický zákon popisuje vztah, kdy zvyšující se poptávka po určitém zboží rozšiřuje jeho nabídku. Jsou to takové nůžky, které když se rozevírají na jednom konci, automaticky se zvětšuje prostor i na opačné straně. Tentýž vztah lze aplikovat prakticky na jakýkoliv druh zboží, elektrická auta nevyjímaje. Společně s tím, jak se soustavně utahují emisní opasky v rámci celosvětové osvěty pod rouškou měnícího se klimatu a jak roste chuť a ochota jednotlivých vlád investovat do rozvoje elektromobility, zvyšuje se, byť většinou uměle, i nabídka jednotlivých výrobců. Ono jim vlastně ani moc jiného nezbývá, pokud mají naplnit dané kvóty. Vždy přitom zároveň platilo, že automobilky testují nejnovější technologie v různých závodních sériích. Stačí ale zalistovat médii a dojde vám, že těch míst, kde se dá dobře testovat a srovnávat s konkurencí, příliš mnoho není. Prakticky až donedávna plnila funkci jakéhosi pískoviště automobilek pouze Formule E. Jsou tu sice i hybridní závodní série těšící se dnes už rovněž velké oblibě, ale z pohledu čistě elektrického pohonu je podobných míst pramálo.
Pokud posuneme výše zmíněný zákon zase o kousek dále, pak zvyšující se zájem o elektromobily posiluje postavení a důležitost elektrických závodních sérií. V současné době slýcháme o vzniku nejrůznějších projektů s cílem nabídnout onen prostor. Vážnosti a zájmu nabývají především ty, za nimiž stojí zaběhlé orgány. Mezinárodní automobilová federace FIA chystá spuštění elektrického šampionátu GT nebo rallyových závodů eWRX. Německá série cestovních vozů DTM zase plánuje od roku 2023 zavést paralelní elektrickou obdobu. V jejích počátcích by měla plnit funkci doprovodné série, čímž by měla získat větší pozornost. Pak jsou tu série jako Extreme E, kde se závodí ve stylu rally Dakar, nebo Pure ETCR coby rovněž paralelní odnož závodů cestovních vozů pořádaných promotéry z World Sporting Consulting Ltd. a další. To všechno jsou projekty ve fázi příprav. Až se ale spustí, co to bude znamenat pro Formuli E?
We couldn’t be happier with this news 👏 PURE ETCR has been chosen by the @FIA to become the first ever FIA eTouring Car World Cup from 2022 ⚡
— PURE ETCR (@pure_etcr) April 30, 2021
Know all about it https://t.co/IxrEh67vER#PUREETCR #RealElectricCarRacing #FIA pic.twitter.com/NB4Zh9zeGt
Možnou odpověď nabídla už nedávná historie, konkrétně odchod Audi a BMW. Prvně jmenovaná značka se po více jak pětileté odmlce vrací do Le Mans a s příchodem nových technologií na Dakar se postaví s elektrickým speciálem v roce 2022 i na start nejslavnějšího rallyového závodu. Naproti tomu BMW se do žádných nových závodů nežene. Veškeré zdroje poputují na modelovou ofenzívu mezi komerčními vozy, velkokapacitní sériovou výrobu a v neposlední řadě na vývoj páté generace eDrive. Po těchto úprcích vedení Formule E honem přispěchalo s úpravami pravidel a představilo jakousi obdobu Konkordské dohody známé z prostředí F1. Mimo jiné je v ní ukotven odstavec ukládající týmům povinnost postavit se na start každého závodu v období čtyřletých cyklů. To je doba, po kterou je platný rámec pravidel, jenž je dále svázaný s jednou generací aut. Důležitou otázkou, kterou je nutné si klást, je, proč ale dané značky Formuli E opustily a další nad setrváním pro nadcházející období vůbec váhaly?
Jak by se na první pohled mohlo zdát, důvodem by mohly být velké výdaje. Ty však problémem nejsou. Obzvláště ne v době, kdy s novou sezónou byla představena vcelku přísná úsporná opatření. Klíčem k tomu všemu jsou omezení týmů v tom, co mohou a nemohou vyvíjet. Oblastí s největším vývojovým potenciálem jsou bezesporu bateriové systémy, které však naneštěstí všech účastníků dodává jediný výrobce – McLaren Applied Technologies. Pokud dokážou nově vznikající série zajistit svobodu technických inovací napříč různými oblastmi, budou automobilky hledat právě ty šampionáty, které jim pomohou vyřešit palčivý problém v komerčním světě. Velký zájem hlásí navzdory chybějícím informacím o formátu a obecně o souboru pravidel právě zmiňovaná FIA Electric GT. Nic na tom nemění ani fakt, že se závody série GT točí kolem vytrvalosti. Jak už se několikrát ukázalo, elektrické vozy mohou fungovat v mírně odlišném formátu. Ukázaly to závody na kratší vzdálenosti – sprinty GT World Challenge nebo Formule E, jejíž závod trvá přesně 45 minut.
Právě svoboda ve vývoji by mohla podkopat jinak solidní základy Formule E. Sezóna 2022/23 představí už třetí generaci aut, nastolený trend ohledně toho, co mohou automobilky a týmy z technologického hlediska vylepšovat, ale zůstává stejný. Vývoj zakázán. To je skutečně to, co automobilkám svazuje ruce. Jejich rozpočty jsou bezesporu napjaté, nicméně dokáže-li někdo postavit auto specifikace GT na vlastních technologiích, nebo ještě lépe modifikovat současný model GT, znamená to jednoduše lepší využití potenciálu i z hlediska vynaložených peněz. Při tomto pohledu investice do účasti ve Formuli E, kde je maximálně omezen vývoj a reálně ani nedojde k implementaci poznatků do reálného provozu na silnici, pozbývá smyslu. Prozatím má Formule E vyhráno, tedy jen do doby, než zelené vlajky odstartují jiné série. Až do roku 2026 se nemusí o odliv účastníků obávat. Až do té doby se totiž v současnosti týmy zavazují, když podepisují nové smlouvy. Nicméně s tím, jak se závodní trh pomalu zaplňuje, bude Formule E bojovat o přežití, přičemž přežijí jen ti nejschopnější. A tak by to ostatně vždy mělo fungovat.