Jaguar znovu bez nejcennější trofeje! Mistrem světa Formule E se stal Pascal Wehrlein

Jaguar znovu bez nejcennější trofeje! Mistrem světa Formule E se stal Pascal Wehrlein
Fotografie: Formule E
  • Velká chyba a nakonec i smůla připravila tým Jaguar o titul mezi jezdci
  • Trofej ve velmi dramatickém závodě získal pilot Porsche Pascal Wehrlein
  • Pohár týmů ovládl Jaguar, z konstruktérů bylo nejlepší Porsche
  • Druhý londýnský závod vyhrál Oliver Rowland před Pascalem Wehrleinem a Mitchem Evansem

Neuvěřitelně dramatický poslední závod sezony nabídla druhá ePrix Londýna. O mistrovi světa se rozhodovalo v přímém souboji jen pár kol před koncem. Rozhodla jej nakonec vlastní chyba Mitche Evanse, který pod velkým tlakem minul průjezdní body v aktivační zóně útočného módu. Při druhém pokusu o aktivaci pak ztratil cenný čas a dostal se za vůz Pascala Wehrleina na třetí místo. Aby se pak vyhnul penalizaci, musel ještě v samém závěru zpomalit celé pole za sebou. Sportovní pravidla totiž nedovolují dokončit závod v režimu útočného módu. Nikým neohrožovaný Wehrlein si proto v závěru dojel pro druhé místo, jenž mu s ohledem na to, že jeho soupeři skončili za ním, zaručovalo zisk premiérového titulu. Závod před domácími fanoušky ukořistil po nemoci navrátivší se Oliver Rowland z Nissanu.

Sestřih kvalifikace

Byla to řež na ostří nože. Napětí se dalo krájet. Vysílačky hlavních protagonistů – tedy Nicka Cassidyho, Mitche Evanse a Pascala Wehrleina – prakticky neutichaly. Do poháru dramatičnosti ve velké míře přispěla kvalifikace. Všichni tři se vměstnali do prvních dvou řad na startovním roštu. Pole position a tři body do pořadí získal Cassidy. Sám prohlásil „takhle sebejistě jsem se celou sezonu necítil.“ Vedle něho se na start postavil druhý pilot Jaguaru. V uvozovkách až čtvrtý stálo Porsche. Mezi nejlepší piloty šampionátu se vměstnal jen Maxmilian Günther v Maserati, který ukázal, jak moc mu trať arény ExCeL svědčí. Brzy po startu však vyklidil pozici. Ne záměrně, to jen Wehrlein nechtěl ztratit kontakt s dvojicí na čele.

První trojka šampionátu, na prvních třech pozicích, v prohozeném pořadí, v posledním závodě sezony. Až by si leckdo pomyslel, že musel přijít zásah zeshora. Závodilo se velmi tvrdě. Cassidy ve vedoucí pozici diktoval tempo. Zároveň jako jediný z trojice aspirantů si odbyl povinnost dvakrát aktivovat útočný mód hned zkraje závodu. To proto, aby v jeho závěru dostal výhodu při aktivacích svých protivníků a dostal se zpět do čela. A tedy nejlépe vyhrál a získal šampionát pro sebe. Jenomže Evans i Wehrlein odkládali tuto povinnost na nejzazší možný termín, což stalo osudným právě Cassidymu, který zůstal vystaven atakům soupeřů za ním. Když už si totiž vytvořil drobný náskok, veškerou předchozí snahu zhatil výjezd safety caru.


Po tom posledním, kdy závod směřoval ke konci, se na něho dotáhla početná skupina jezdců vedená Oliverem Rowlandem. Ve skupině však byl i druhý muž Porsche António Félix da Costa, který nakonec velmi odvážným manévrem pokusil předjet Rowlanda v nájezdu do poslední zatáčky. Naneštěstí předním křídlem vrazil do Cassidyho pravého zadního kola, čímž mu způsobil defekt. Následně do něho vrazil v plné rychlosti ještě Günther a veškerým ambicím byl rychlý konec. Výbuch hněvu odnesl celý tým, da Costa, ale především závodní inženýr. Novozélanďan v návalu emocí nemohl překousnout strategii, kdy obětoval vedení na úkor aktivací útočných módů v rychlém sledu za sebou a vystavil se nebezpečí zezadu.

V boji o titul zůstali už jen dva piloti. Vedl stále Evans. Odpárat Wehrleina se mu ale nepodařilo. Vše tak směřovalo k přímému souboji. Pak ovšem oba zamířili k druhé aktivaci módů. V nejméně vhodnou chvíli byl ovšem pilot Jaguaru ve svém pokusu o aktivaci neúspěšný. Ihned věděl, co se stalo a situaci reportoval týmu. Nedalo se nic dělat. O kolo později opět musel aktivovat, a tedy chtě nechtě přepustit pozici Wehrleinovi. Ten už věděl jak se situací naložit. Věděli to i v garáži Porsche, kde se pomalu začalo slavit. Stejně jako v sobotním závodě navíc měl Evans méně energie než soupeř. Další ranou bylo, že musel záměrně slevit z tempa, protože hrozil dojezd do cíle pod útočným módem.


Pascal Wehrlein se důsledku těchto okolností stal mistrem světa Formule E pro sezonu 2024. Na vzácný moment čekal od vstupu do série šest let. Dočkal se v jubilejní 10. sezoně. Na druhou stranu Jaguar, a zejména pak Nick Cassidy, v závěru sezony prohospodařil velký náskok. Nejcennější trofej mezi jezdci mu tak stále uniká. Přitom i Mitch Evans již čtyři roky po sobě do posledního závodu vstupoval s nadějí, že může získat titul. Ani letos se to Jaguaru nepovedlo a opět bude muset ambice na rok odložit. Britská automobilka nicméně opanovala šampionát týmů. Pohár konstruktérů si díky výsledkům posledních závodech vyjelo Porsche.

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 10/10
Nejlepší pilot: Pascal Wehrlein
Největší smolař: Nick Cassidy
Číslo závodu: 6, tolik sezon čekal Pascal Wehrlein na premiérový titul
Nejrychlejší kolo: Pascal Wehrlein
Za očekáváním: Mahindra

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Oliver Rowland Nissan Formula E - 25
2. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +1,055 s 19
3. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +3,782 s 15
4. Sébastien Buemi Envision Racing +4,004 s 12
5. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche +4,362 s 10
6. Jean-Éric Vergne DS Penske +4,805 s 8
7. Nico Müller ABT Cupra +5,202 s 6
8. Robin Frijns Envision Racing +5,582 s 4
9. Stoffel Vandoorne DS Penske +6,104 s 2
10. Lucas di Grassi Abt Cupra +6,667 s 1
11. Jake Hughes NEOM McLaren +7,107 s
12. Sérgio Sette Camara ERT Formula E +7,579 s
13. Norman Nato Avalanche Andretti +8,076 s
14. Dan Ticktum ERT Formula E +9,478 s
15. Sacha Fenestraz Nissan Formula E +19,185 s
16. Nyck de Vries Mahindra Racing +43,480 s
17. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing DNF
18. Jehan Daruvala Maserati Racing DNF
19. Maxmilian Günther Maserati Racing DNF
20. Edoardo Mortara Mahindra Racing DNF
21. Sam Bird NEOM McLaren DNF
22. Jake Dennis Avalanche Andretti DNF

Sestřih závodu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze