Pascal Wehrlein získal v první ePrix Londýna veledůležité vítězství, čímž se zároveň posunul do čela celého šampionátu. Jeho náskok však činí pouhé 3 body, a tak o titulu mistra světa rozhodne až druhé londýnské klání. Pilot Porsche v závodě vyměřeném na 39 kol v závěrečných kolech porazil Mitche Evanse, který se rovněž uchází o premiérový triumf. Dosavadní lídr série Nick Cassidy po nevydařené kvalifikaci, kde obsadil až 17. Místo, bral nakonec obstojné umístění v bodované desítce, když dojel jako sedmý.
Sestřih kvalifikace
Takřka bezchybný a ukázkový start, navíc z pole position, předvedl Evans. Za zády udržel svého finálového soka Sébastiena Buemiho, který se spíše musel poohlížet do zpětných zrcátek. Právě tam se mu ukazoval německý závodník v barvách Porsche. Velmi brzy po startu došlo ke kontaktu mezi Robinem Frijnsem a Jakem Dennisem v šikaně mezi zatáčkami 10 a 11. Nizozemský závodník po souboji zůstal v bariéře, kde navíc uvěznil i Sama Birda. Pro větší poškození vozu již dále pokračovat nemohl, zatímco Dennis vyvázl bez větších následků. Frijns byl ještě následně poslán na vyšetření do nemocnice.
"Are you crying?" 🥹
— Formula E (@FIAFormulaE) July 20, 2024
An incredible victory for @PWehrlein and @PorscheFormulaE in the penultimate race of the season! @Hankook_Sport #LondonEPrix pic.twitter.com/rnhlGHg1Mj
Po restartu se vydal stahovat ztrátu Cassidy, jenž zamířil k aktivaci prvního útočného módu. Jakoby mu ale v sobotu nebylo přáno, minul jeden ze senzorů a k aktivaci musel zamířit znovu o kolo později. Jenomže další pokus zmařila kolize do níž se zapletl znovu Dennis a tentokrát u toho byl s Jeanem–Éricem Vergnem, kteří zůstali stát přesně v místech aktivační zóny. Pro oba účastníky kontakt znamenal razantní propad na chvost startovního pole. Jen o několik sekund později, a pár desítek metrů dále, se v nájezdu na cílovou rovinku srazili i Oliver Rowland a António Félix da Costa. I pro ně byly následky podobně katastrofální.
Ani Dennis neměl svůj den, když při předjížděcím manévru došlo k dalšímu kontaktu s jiným vozem. V tu chvíli šlo o černobílý Jaguar v rukou Cassidyho. Těsně za polovinou závodu se do průběžného vedení dostal Wehrlein, který si pozici vydobyl v první zatáčce. Okamžitě po změně pořadí zvýšil tempo, aby mohl bezpečně zajet pro útočné módy a neztratil vedení. To se mu nakonec podařilo a Evans byl rázem ten, kdo musel útočit. Jenomže jemu na záda začal dýchat skvěle jedoucí Maxmilian Günther v modrém Maserati, a dokonce jen v zápětí předjel a ocitl se na druhém místě.
💡 Did you know…
— Formula E (@FIAFormulaE) July 21, 2024
THREE of our drivers could still win the Drivers’ Championship heading into the final race of the season 🤯
IF they were to all finish on the SAME number of points, the driver with the most wins would claim the title.
Here’s an example of how we could look… pic.twitter.com/WOh6ac78f7
Krátce na to byl na trať vyslán druhý safety car, který do akce musel po kolizi Sachy Fenestraze a Normana Nata. V důsledku toho přišel lídr závodu o tvrdě získaný náskok a na drama bylo zaděláno. Ředitelství přidalo 2 kola nad rámec původní distance, ale už tehdy bylo jasné, že Wehrlein o vítězství přijde snad jen vlastní chybou. Günthera totiž skolila technická závada na autě, zatímco Evans měl méně energie a na jakékoliv pokusy o předjetí mohl rovnou zapomenout. Přesto mohl být pilot Jaguaru spokojený ke třem bodům za vítězství z kvalifikace přidal další bod za nejrychlejší kolo závodu, čímž největším možným způsobem minimalizoval ztráty. To se nakonec povedlo i jeho parťákovi Cassidymu, který byl sice klasifikován jako devátý, ale po penalizacích pro Dennise a Fenestraze povýšil na konečné 7. místo.
Šampionát tudíž zůstává i nadále otevřený na všech frontách. S náskokem pouhých 3 bodů vede Wehrlein před Evansem. O další 4 body za ním zůstává Cassidy. Další aktéři již z boje vypadli a absolutním vítězi sezony 2024 rozhodne nedělní repríza.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Pascal Wehrlein
Největší smolař: Maxmilian Günther
Číslo závodu: 3, náskok, který dělí první dva v šampionátu
Nejrychlejší kolo: Mitch Evans
Za očekáváním: Nissan
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | - | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +0,617 s | 22 |
3. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +1,457 s | 15 |
4. | Nyck de Vries | Mahindra Racing | +2,290 s | 12 |
5. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | +13,897 s | 10 |
6. | Nico Müller | ABT Cupra | +14,227 s | 8 |
7. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | +14,725 s | 6 |
8. | Sam Bird | NEOM McLaren | +15,209 s | 4 |
9. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +15,794 s | 2 |
10. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +16,515 s | 1 |
11. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | +16,977 s | |
12. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +17,419 s | |
13. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +18,249 s | |
14. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +18,712 s | |
15. | Oliver Rowland | Nissan Formula E | +21,036 s | |
16. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +33,186 s | |
17. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +45,199 s | |
18. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | +1 kolo | |
19. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | DNF | |
20. | Jake Hughes | NEOM McLaren | DNF | |
21. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | DNF | |
22. | Robin Frijns | Envision Racing | DNF |