Čtrnáct závodů je minulostí, zbývá už jen poslední štace. Ta v Londýně. A právě v britské metropoli se o víkendu rozhodne o titulech. Ve hře jsou stále všechny tři – mimo klasické pro týmy a jezdce se od letošní sezony uděluje i pro výrobce elektromotorů. Nejzajímavější situace je mezi samotnými piloty, jelikož alespoň matematickou šanci má hned 7 závodníků. Reálně se však rozhodne mezi trojicí z nich. I to je nicméně luxus, který by Formuli E mohly jiné série závidět.
A jak minulé ročníky naznačily, v Londýně je vždy o zábavu dobře postaráno. Opět to bude thriller, kterému i letos budou přihlížet narvané tribuny výstaviště ExCel. Série hlásí na oba dny vyprodáno. Přinášíme proto hlavní témata, jež by vás neměla před startem velkého finále jubilejního 10. ročníku Formule E minout.
Triple pro Jaguar?
V sérii se parta kolem šéfa Jamese Barclayho pohybuje od roku 2016. Složení se od té doby změnilo jen minimálně. Jako kámen po kamínku se přidávají vybraní členové. I proto současný Jaguar vypadá jako dokonale vybroušený diamant. Každým rokem je zisku premiérového titulu blíž a blíž, jenomže doteď na vysněnou kořist stále čeká. Před aktuální sezonou do týmu přišel Nick Cassidy, což byl největší přestup loňské silly season. Poslední chybějící díl do skládačky. A vypadá to, že konečně pasuje.
Cassidy vede šampionát s náskokem 12 bodů. Druhý? Opět jezdec této stáje – Mitch Evans. Zrazu je tak Jaguar nejblíže tomu, aby shrábnul všechny dostupné trofeje. Stačí opravdu málo. Jenomže problém může nastat v momentě, kdy se oba piloti začnou rvát o ten svůj premiérový titul mezi sebou. To pak může létat karbon a poškodit vnitrotýmové vztahy i do budoucna. Zajímavé proto bude sledovat, jestli, a jak případně zasáhne Jaguar, potažmo Barclay. Již několikrát během letošní sezony jsme byli svědky brilantní režie, ale i pomrzlých úsměvů. Když k tomu připočteme fakt, že Evans je u Jaguaru od prvního dne a Cassidy je továrním jezdcem první rok, může to začít pěkně bublat.
Pravděpodobnost sváru těchto dvou koček vzroste, nebo naopak úplně zmizí, po sobotním závodě. Pakliže by totiž Evans ztratil reálnou šanci na titul, vydal by se na pomoc kolegovi. O tom není pochyb. To je ovšem ta jednodušší varianta. Nastane–li opak, dojde k velkému vyhrocení a v žáru boje může dojít k chybným úsudkům a v konečném zúčtování i prolévání slz. Velká síla vozů Jaguar, zejména pak v kvalifikaci, znamená velkou pravděpodobnost, že oba piloti budou na startu stát blízko sebe. Obzvláště starty přitom na těchto typech tratí jsou velmi zrádné. Noční můrou by bylo, kdyby vlastní nedisciplinovaností Jaguar přihrál tituly Porsche. Pěkně na zlatém podnose.
7 pilotů v boji o titul
Těžko uvěřitelné číslo, byť reálnou šanci má první trojka ve složení Cassidy, Evans a Pascal Wehrlein. Formule E je ale známá svými chaotickými závody, proto ani největší favorité nemohou spát v klidu. Za nimi čekají čtyři další vlčáci, z nichž hned tři jsou mistři světa. S ohledem na silné kvalifikační výsledky bude černým koněm Oliver Rowland z Nissanu. Otázkou ovšem bude zdravotní stav Brita. Rowland, podobně jako všichni ze zbývajících adeptů mimo první trojku, musí v sobotu vyhrát, aby i v neděli zůstal ve hře.
Odepisovat zcela nelze ani domácího Jakea Dennise. Hvězda týmu Andretti ale potřebuje vyhrát oba závody a současně musí doufat, že se to za ním semele. Jedině tak může obhájit loňský titul, ve který už sám ani nedoufá.
Náš verdikt: rozhodne klidná hlava a čistá rychlost, titul vyhraje Nick Cassidy
Pomoc zvenčí
Možná to bude znít jako utopie, ale do boje o titul mohou výrazně promluvit zákaznické týmy. Jak Jaguar (Envision), tak i Porsche (Andretti), tedy hlavní aspiranti, mají své odběratele pěkně po boku a je otázkou, zda využijí jejich služeb. Přinejmenším se spekuluje, že se na své věrné obrátí s žádostí o jistou laskavost. Jak by pak taková pomoc mohla vypadat? Nabízí se nejjednodušší řešení na úzké trati zdržovat, ale dojít by mohlo i na špinavější praktiky. Problémem je, že několik členů Envisionu má pocit, že se k nim Jaguar nechová zcela fér při výměně informací týkající se technických aspektů. Automobilka ale tvrdí, že veškerý hardware i software byl na všech jejích vozech identický.
Ideální situace není ani v druhém táboře. Za všechno může loňské vystoupení právě zde v Londýně. Tehdy byl požádán Pascal Wehrlein, pilot Porsche a letošní kandidát na titul, aby neatakoval pozdějšího šampiona Jakea Dennise a držel se zpátky. Wehrlein zjevně informaci nepochopil, čímž rozlítil nejen Dennise, ale i šéfa Andretti Michaela Andrettiho. Ten po závodě zašel do garáže Porsche a udělal tam pořádný vyrvál. Vztahy přes mnohé snahy o nápravu nejsou ideální. I letos se několikrát oba jezdci pohádali. I proto se britský závodník v odpovědi na otázku, zda by Wehrleinovy udělal laskavost, vyjádřil – „to by byla pěkná ironie, kdyby se tak stalo.“ Spoléhat se Němec bude muset především na sebe, a když da Costa dá, tak na pomoc týmového kolegy.
Náročnost okruhu
Stejně jako v posledních třech letech se pojede londýnská ePrix v centru ExCeL. Jedná se o jednu z nejunikátnějších závodních tratí, neboť část okruhu se nachází uvnitř výstaviště, zatímco ta zbylá venku. Díky nedávným stavebním zásahům je nyní větší část okruhu pod střechou, což je změna oproti minulým sezonám. V druhé řadě je trať náročná z pohledu vlastní šířky dráhy. Jde o neuvěřitelně těsný okruh, který nabídne zcela odlišný styl závodění než jsme viděli nedávno v Berlíně, Šanghaji nebo naposledy v Portlandu.
Zcela vyloučena je jízda v pelotonu, jehož účinky jsou koncepcí tratě zcela eliminovány. V Londýně ještě více než v Monaku bude extrémně důležitá bude kvalifikace a start z čelních pozic. Trať celkově patří mezi nejkratší, měří pouze lehce přes 2 kilometry, ale sestává z 20 zatáček. Nejnáročnější z nich jsou zatáčky číslo 10 a 16. V těchto místech uvidíme nejvíce výjezdů mimo dráhu.
Velké přestupy
Jedním z největších témat víkendu bezpochyby bude i začátek „okurkové sezony,“ respektive změny v jezdeckých sestávách týmů. V současné době naplno probíhají jednání o smlouvách a v předvečer závodu se očekává jedno či dvě oficiální oznámení. To své již učinil Nico Müller a tým Abt Cupra, kteří se dohodli na ukončení vztahu. Švýcar je spojován se sedačkou u Andretti. Bude právě toto jedním z oznámení?
Přestože několik jezdců podepsalo víceleté smlouvy, jako například Mitch Evans nebo Jake Dennis, stále je spousta míst k mání. Padokem kolují zvěsti o změnách v Envisionu, kde by mohl skončit Sébastien Buemi, ale i v DS Penske, kde není příliš spokojen Stoffel Vandoorne, který rovněž zvažuje možnost změny kombinézy.
Poslední vystoupení
Zdá se to jako včera, kdy byly představeny monoposty nové generace. Jsou tomu však už 2 roky a o víkendu zažijí derniéru. Pak nastoupí „faceliftovaná“ verze Gen3 Evo, která už snad bude mít pochytané všechny mouchy. Evo verze vyvinutá specialisty z Formule E a FIA opět posune možnosti technologií v oblasti elektromobility. Pyšní se úctyhodným zrychlení z 0–100 km/h za 1,82 sekundy. Nejen, že tak překonává současné monoposty, ale 30 % i samotnou královnu motorsportu F1.